کره جنوبی در صدر فهرست کشورهای پیشگام در اینترنت اشیاء

بر اساس تازه‌ترین آمارها، کره جنوبی در صدر فهرست پیشرفته‌ترین کشورهای جهان از لحاظ اتصال و پیشروی به سمت اینترنت اشیاء قرار گرفته است.

موبنا – اینترنت اشیاء و شهر هوشمند دو واژه‌ای است که این روزها بیش‌تر به گوش می‌خورد، چراکه امروزه شرکت‌های فعال در زمینه علم و تکنولوژی با همکاری اپراتورهای مخابراتی با همکاری‌های خود می‌خواهند رویای شهر هوشمندی را که تمامی اشیاء و وسایل آن به اینترنت مجهزند و کارها با سرعت بسیاری  قابل انجام خواهد بود، محقق کنند.

 کره جنوبی با قرار گرفتن در صدر فهرست پیشرفته‌ترین و پیشگام‌ترین کشورهای جهان که در راستای توسعه اینترنت اشیاء (IoT) و شهرهای هوشمند تلاش و فعالیت‌های گسترده و قابل ملاحظه را انجام داده‌اند، از ایالات متحده آمریکا و چین نیز جلو زده و گوی رقابت را از آن‌ها ربوده است.

طبق تازه‌ترین فهرست منتشره از کشورهای پیشگام در حوزه اینترنت اشیاء از سوی وب سایت Statista، کره جنوبی در جایگاه نخست و دانمارک و سوئیس به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم این جدول جای گرفته‌اند.

آمارهای سال ۲۰۱۶ میلادی همچنین نشان می‌دهد که ۱۸ میلیون دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت اشیاء در کره جنوبی وجود دارد و بالغ بر ۵۸ درصد از شهروندان این کشور شرق آسیایی، از دست کم سه دستگاه الکترونیکی و گجت متصل به اینترنت استفاده می‌کنند.

طبق نمودار زیر، ایالات متحده آمریکا، هلند، آلمان، سوئد، اسپانیا، فرانسه، پرتغال، بلژیک و انگلستان به ترتیب در رتبه‌های  چهارم تا دوازدهم این فهرست جای گرفته‌اند.

کره جنوبی در صدر فهرست کشورهای پیشگام در اینترنت اشیاء

دولت کره جنوبی به منظور توسعه و گسترش فناوری‌های نوین بویژه اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است تا ۳۰۰ شرکت فعال در حوزه تکنولوژی بتوانند با هم به رقابت پرداخته و زیرساخت‌های لازم برای توسعه و فراگیر شدن اینترنت اشیاء در این کشور را فراهم بیاورند.

شرکت مخابراتی اس کی تلکام (SK Telecom) و سامسونگ الکترونیکس نیز همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه گسترش بسترهای لازم برای اینترنت اشیاء با دولت کره جنوبی انجام داده‌اند و پروژه‌هایی در زمینه توسعه اینترنت اشیاء برای انرژی‌های تجدیدپذیر، خدمات بهداشتی، درمانی و همچنین خودروهای هوشمند را به انجام رسانیده‌اند.

اس کی تلکام قبلا اعلام کرده بود که قصد دارد با سرمایه‌گذاری ۷۶ میلیون دلاری تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی یک شبکه بزرگ متصل به اینترنت اشیاء در این کشور را تست و اجرا کند. سامسونگ نیز به‌عنوان یکی از بزرگترین غول‌های تکنولوژی در جهان و کره جنوبی، همواره به طراحی، تولید و توسعه ابزار و گجت‌های هوشمندی که می‌توانند به شبکه اینترنت اشیاء متصل شوند، پرداخته و خواهد پرداخت.

از دیگر کشورهای آسیایی که در عرصه پیشروی به سمت و سوی اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند حرکت کرده‌اند، می‌توان به هند و چین اشاره کرد. بعنوان مثال، هند در سند چشم انداز خود اعلام کرده است که قصد دارد ۱۰۰ شهر خود را به شهرهای هوشمندی تبدیل کند که در آن شهروندان تنها با استفاده از گجت‌های هوشمند خود می‌توانند از خدمات شهری و روزمره خود بهره‌مند شوند.

دولت چین نیز اعلام کرده که می‌خواهد بالغ بر ۲۰۰ شهر از این کشور را به طور آزمایشی هوشمند کند که شهرهای پکن، شانگهای، گوانگجو و هانگجو در صدر این شهرها قرار گرفتند. در واقع می‌توان گفت که بیش از ۹۰ درصد شهرها و استان‌های چین در فهرست توسعه اینترنت هوشمند قرار گرفته‌اند.

امروزه غول‌های تکنولوژی و اپراتورهای بزرگ همچون نوکیا، هواوی، ورایزن و سیسکو مدیریت و راهبری شهرهای هوشمند را هدف اصلی خود قرار داده‌اند، به گونه‌ای که موسسه  IDC برآورد کرده است این پیشگامان تا سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱۳۵ میلیارد دلار در زمینه ساخت شهرهای هوشمند در جهان هزینه کنند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا