کمپین بازاریابی ۳۶۰ چیست؟

متد بازاریابی ۳۶۰ درجه ریشه در فلسفه بازاریابی جامع داشته و در حال حاضر یکی از بهترین روش های متداول مارکتینگ به ویژه میان برندهای مطرح دنیا است.

موبنا – اما به راستی کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه چه معنایی دارد و چگونه می توان آن را توسعه داد؟ آیا تاکنون به تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، پست های فضای مجازی نظیر اینستاگرام، فیس بوک و یا حتی صفحات لندیگ کمپانی کوکاکولا توجه کرده اید؟ این کمپانی از جمله فعال ترین برندها در زمینه بازاریابی ۳۶۰ درجه به شمار می رود. در ادامه به بررسی جزئیات متد نام برده خواهیم پرداخت.

کمپین بازاریابی ۳۶۰ چیست؟

کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه ایده ای خلاقانه میان تمامی عناصر مطرح در سیستم کلی بازاریابی محسوب می شود که با هدف معرفی هرچه بهتر یک برند استراتژیک مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت ساده، برنامه بازاریابی ۳۶۰ درجه با کمک امکانات مختلف در دسترس تیم مارکتینگ به برقراری ارتباطی موثر و کامل با مخاطبان می پردازد. مواردی که در ادامه اشاره می شوند، در شمار مهم ترین ویژگی های کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه طبقه بندی خواهند شد.

کمپین بازاریابی ۳۶۰ چیست؟

 

– با هدف توسعه برندی استراتژیک توسط بازاریابی ۳۶۰ درجه، محصولات خلاقانه جدیدی معرفی شده و یا محصولات نوستالژیک کمپانی باری دیگر وارد عرصه رقابت خواهند شد.

– این کمپین شامل رویکردی تبلیغات محور است که از تمام ابزارهای انتقال پیام برند (آنلاین، آفلاین و یا موبایل) به صورتی کاملا موثر برای برقراری ارتباط با مخاطبان بهره برداری می کند.

– تغییرات مورد انتظار در بازاریابی ۳۶۰ درجه شامل بسته بندی محصولات و جنبه های بصری نیز خواهد شد. جالب است بدانید که اغلب محصولات حاصل از این متد، قیمتی متفاوت از سایر کالاهای مشابه دارند. البته موضوع قیمت وابسته به جهت گیری های تیم بازاریابی در هر کسب و کاری خواهد بود.

 

چرا کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه را برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

همانطور که می دانید امروزه تراکم در بازارهای مربوط به هر کسب و کار چندین برابر سال های گذشته شده است و مجموعه مورد نظر باید به اصطلاح قادر باشد گلیم خود را از آب بیرون بکشد! اما چرا باید بر متد بازاریابی ۳۶۰ درجه سرمایه گذاری کرد؟ دلایلی که شرح داده می شوند، ضرورت استفاده از این روش را به خوبی توجیه خواهند کرد.

– تنظیم و یا تغییر موقعیت برند در بازار:

روند فضاسازی برای یک برند به خصوص در کسب و کار های مدرن از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا تعیین کننده موقعیت آن در ذهن مخاطبان خواهد بود. اگر برندی برای تنظیم و یا تغییر موقعیت خود در بازار برنامه ریزی کرده است، تنها انتشار یک تبلیغ تلویزیونی و یا یک پست ساده در فضای مجازی کافی نیست. یکی از بهترین مثال ها در این مورد، برند محصولات مراقبت از مو مخصوص آقایان با نام Old Spice عنوان شده است.

– استراتژی برندسازی مجدد:

کسب و کاری را تصور کنید که تصمیم به برندسازی مجدد گرفته است. این تصمیم می تواند ناشی از عدم کارایی مناسب برند پیشین و یا تغییر کاربری کسب و کار باشد. در هر صورت در چنین شرایطی تنها متد ۳۶۰ درجه راه گشا خواهد بود، زیرا باید از تمام ظرفیت های موجود برای ارائه هرچه بهتر برند جدید و جلب دوباره اعتماد مشتریان استفاده شود.

 

– مقابله با چالش های احتمالی:

هر مدیری در روند اداره کسب و کار خود با فراز و فرودهای بسیاری رو به رو می شود. اما چه عاملی می تواند با بالاترین ضریب اطمینان ممکن از وقوع اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کند؟ هیچ متد بازاریابی دیگری به اندازه کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه در این خصوص موفق نخواهد بود. در واقع زمانی که از این روش استفاده می کنید، دائما در حال بررسی زوایای مختلف مجموعه خود هستید. بدین ترتیب از دست دادن تعادل تقریبا محال ممکن است و تعادل نیز معنایی جز پیشگیری از چالش های احتمالی به دنبال ندارد.

– حیاتی دوباره به یک محصول ضعیف:

بعضی از برندها به کمک بازاریابی ۳۶۰ درجه، محصولاتی که از نظر عملکردی و یا کیفیت چندان مطلوب نبوده اند را احیا می کنند. این دسته از محصولات به هیچ عنوان دور از انتظار نیستند، حتی از کمپانی های موفق دنیا. علت اصلی آن نیز عدم تمرکز بر بازاریابی بهینه محصولات در دراز مدت و تلاش کافی برای رفع مشکلات جزئی است.

کمپین بازاریابی ۳۶۰ چیست؟

پیاده سازی اصول کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه

ایده بازاریابی ۳۶۰ درجه مفهومی فراتر از یک بازاریابی رسانه ای مختصر و مفید خواهد بود. همان گونه که پیش تر نیز اشاره شد، این متد شامل استفاده از تمام امکانات در دسترس با هدف ایجاد ارتباطی موثر با مخاطبان است. این ارتباط به منظور انتقال پیام برند در مناسب ترین حالت ممکن برنامه ریزی می شود. در مجموع کمپین ۳۶۰ درجه بر زوایای مختلف یک کسب و کار تمرکز می کند تا بتواند تعامل قابل توجهی را با مخاطبان هدف شکل دهد.

برای آن که بتوان بحث را با شفافیت بیشتری دنبال کرد، یک آژانس مسافرتی را در نظر بگیرید. در پروژه ای جدید، این شرکت از شعار تبلیغاتی “به رویاهای خود سفر کنید” استفاده کرده است. اما زمانی که مشتری یکی از کلید واژه های این شعار را در اینترنت جست و جو می کند، هیچ نتیجه واضحی به دست نمی آید. از طرفی کسب و کار نام برده یک فضای اختصاصی برای این پیشنهاد ویژه در وب سایت رسمی خود نیز در نظر نگرفته است. کمپین بازاریابی در این حالت تا چه اندازه موفق خواهد بود؟

متد بازاریابی ۳۶۰ درجه بر توسعه صفحات لندینگ و ارتقا موقعیت کسب و کار در جستجوگرهای مطرح تمرکز می کند. بهره برداری از این روش نه تنها دیدی گسترده را برایتان به ارمغان می آورد، بلکه از طریق صفحات لندینگ نیز منتج به افزایش سطح فروش خواهد شد. استفاده همزمان از پتانسیل های کسب و کار و حضور موثر در فضای مجازی در کنار تبلیغات اصولی از جمله اصلی ترین پایه های بازاریابی ۳۶۰ درجه محسوب می شوند.

 منبع: آکادمی فروش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا