آموزش فروش حرفه ای: چگونه یک انتخاب درست داشته باشیم؟

اگر به این نتیجه رسیدید که برای کارهای فروش خود به نرم افزار CRM نیاز دارید، بسیار مهم است که انتخاب درستی انجام دهید.

موبنا – برای انتخاب درست نرم افزار CRM از هفت گام زیر استفاده کنید:

گام اول: آیا اصلا شما به نرم افزار CRM نیاز دارید؟

اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا شما واقعا، واقعا، واقعا به نرم افزار CRM نیاز دارید؟ یا نه، فقط به این خاطر که زیاد در مورد این ابزار شنیده اید می خواهید به سراغ آن بروید.

به عنوان مثال اگر شما به مشتریان محدود (زیر  ۱۰ شرکت) خدمات ارائه می دهید، به احتمال زیاد به این نرم افزار نیاز ندارید.

اگر شما به این نرم افزار نیاز نداشته باشید و آن را تهیه کنید، فارغ از هزینه آن، ابزاری بی کاربرد به کسب و کارتان اضافه می کنید. همین موضوع به تنهایی مشکلات زیادی می تواند برای شما به وجود آورد.

 

گام دوم: هدف خود را برای خرید CRM تعیین کنید؟

هدف دقیق خود را از خرید این نرم افزار مشخص کنید. اگر با هدف برای کسب و کارتان هزینه کنید، چه در خرید نرم افزار CRM و چه در خریدهای دیگر، انتخاب های هوشمندانه تری خواهید داشت. این خریدها از گوشی موبایل گرفته تا ماشین و خانه را شامل می شود.

در این مرحله بسیار مهم است که شما نیازمندی های کسب و کارتان را شناسایی کنید. بعد از آن، با توجه به نیازهای کسب و کارتان، هدف دقیقِ خود از خرید CRM را مشخص کنید. وقتی که اهداف و نیازهای خود را مشخص کردید، آنها را لیست و سعی کنید چند بار این اهداف و نیازمندی ها را هرس کنید. در هر ردیف از لیست این سوال ها را از خودتان بپرسید: «این واقعا هدف من است؟ آیا این نیازمندی واقعیِ من است؟ آیا می توانم حذفش کنم؟» همه می دانیم درختانِ خوب هَرَس شده، میوه های درشت تر و خوشمزه تری تولید می کنند.

آموزش فروش حرفه ای: چگونه یک انتخاب درست داشته باشیم؟

گام سوم: تصمیمی بسیار مهم: نرم افزار با پرداخت ماهیانه (Cloud CRM) یا نرم افزار یک بار خرید (On Premise)

در سال  ۲۰۱۸ فقط ۱۲ درصد از نرم افزارهای خریداری شده در دنیا از نوع نرم افزارهای با پرداخت ماهیانه و  ۸۸ درصد از نرم افزارها یک بار خرید بودند. این عدد در سال  ۲۰۱۴ تقریبا برعکس شد یعنی ۸۷ درصد از نرم افزارهای خریداری شده با پرداخت ماهیانه بودند و فقط  ۱۳ درصد از نرم افزارها یک بار خرید بودند!

با توجه به مزایای زیاد نرم افزارهای با پرداخت ماهیانه مثل قیمت ارزانتر، دسترسی از همه جاو عدم نیاز به نصب نرم افزار، انتخابِ درست، همین نرم افزارها هستند.

 

گام چهارم: به آن هایی بیشتر پول بدهید که به شما امکانات کمتری می دهند

بعد از سه گام اول شما دانش درستی برای انتخاب نرم افزار CRM مورد نیاز خود خواهید داشت. احتمالا شما هم آبمیوه گیری چند ده کاره ای در انبارِ خانه خود داشته باشید که به کارتان نمی آید. اما روی کابینت آشپزخانه تان آب پرتغالگیری یک کارهای قرار دارد که بیشترین استفاده تان از آن است.

ماجرا خیلی ساده است. ابزارهایی که امکانات کمتر را با کیفیت بهتر ارائه می کنند، بیشتر استفاده می شوند. از آن طرف ابزارهایی که امکانات بیشتر دارند، بیشتر برای خرید جذابیت ایجاد می کنند.

گام پنجم: هر چقدر نرم افزار ساده تر، احتمال موفقیتش بیشتر

ابزارهای ساده تر در حوزه فروش کاربردی تر هستند. هر نرم افزاری را که می خواهید خرید کنید از فروشنده آن سوال کنید چقدر طول می کشد تا نرم افزار را آموزش ببینم؟ اگر این زمان از نیم ساعت بیشتر بود، بهتر است در خرید آن نرم افزار تعلل کنید.

CRM قرار است در بخش هیجان انگیز و شلوغِ فروش استفاده شود، اگر ساده نباشد قابل استفاده نخواهد بود. با این نرم افزار قرار است کارِ کارمندان فروش، کمتر و زمان آن ها برای فروش بیشتر شود. اگر کار کردن با آن، ساده نباشد این اتفاق نخواهد افتاد. پس دقت کنید به سراغ نرم افزاری بروید که به شکل قابل توجهی ساده باشد.

آموزش فروش حرفه ای: چگونه یک انتخاب درست داشته باشیم؟

گام ششم: نسخه آزمایشی نرم افزار را با جدیت امتحان کنید

در این گام احتمالا شما نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب کرده اید. برای خرید عجله نکنید، اول امتحاناش کنید. Show roomها برای همین منظور درست شده اند. در این فضاها محصولی که می خواهید بخرید را قبل از خرید امتحان می کنید.

نکته جالبی در نرم افزارهای CRM وجود دارد؛ هر چقدر شما روند درستی را در انتخاب طی کنید، تا آن را به شکل واقعی استفاده نکنید، متوجه کارایی آن نخواهید شد.

گام هفتم: همه باید بدانند زمانی کار را انجام شده می دانیم که در CRM ثبت شده باشد.

در این مرحله شعارِ زیر را برای همیشه به خاطر بسپارید: «زمانی کاری انجام شده به حساب خواهد آمد که در CRM ثبت شود!»

 منبع: آکادمی فروش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا