دلگرمی به برخی از عرب‌ها درباره توافق هسته‌ای، از دلایل سفر اولاند به منطقه است

با توجه به این که یکی از محورهای مهم مذاکرات رئیس‌جمهوری فرانسه با شیوخ عرب منطقه علاوه بر موضوعات اقتصادی و تجاری بویژه فروش جنگ‌افزارهای نظامی، بحران‌های مهم منطقه‌ای از جمله جنگ یمن، سوریه و مبارزه با داعش در عراق خواهد بود به همین دلیل لوران فابیوس و ژان ایو لودریان، وزیران امور خارجه و …

با توجه به این که یکی از محورهای مهم مذاکرات رئیس‌جمهوری فرانسه با شیوخ عرب منطقه علاوه بر موضوعات اقتصادی و تجاری بویژه فروش جنگ‌افزارهای نظامی، بحران‌های مهم منطقه‌ای از جمله جنگ یمن، سوریه و مبارزه با داعش در عراق خواهد بود به همین دلیل لوران فابیوس و ژان ایو لودریان، وزیران امور خارجه و دفاع ، اولاند را در این سفر منطقه‌ای همراهی خواهند کرد.

درحالی که آمریکا از سال ۲۰۱۰ استراتژی نظامی خود را بر پایه تمرکز بر آسیا برنامه‌ریزی کرده است و با توجه به این استراتژی، تمرکز آمریکا بر خاورمیانه طی یک دهه آینده کاسته خواهد شد ، از همین رو به نظر می رسد برخی از کشورهای غربی از جمله فرانسه تلاش دارند تا جای خالی آمریکا را در این منطقه پر کنند.

از سوی دیگر با توجه به این که سفر اولاند به منطقه تنها چند روز پیش از عزیمت شیوخ منطقه به دعوت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به کمپ دیوید صورت می‌گیرد، گمانه‌زنی‌ها در خصوص تلاش پاریس برای پر کردن جای آمریکا در کشورهای عربی را تقویت کرده است.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سفر فرانسو اولاند، رئیس جمهور فرانسه به منطقه و بازدید از دو کشور قطر و عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف این سفر بازاریابی این کشور برای شرکت‌های اسلحه سازی و هواپیما سازی است.

سید هادی سید افقهی با بیان این که اکنون منطقه خاورمیانه بر لبه آتشفشان قرار دارد و شاهد بحران‌هایی چون بحران یمن، عراق، سوریه و … در این منطقه هستیم ، افزود: کشورهای غربی از جمله فرانسه درصدد هستند که از این وضعیت برای فروش هر چه بیشتر سلاح به کشورهای منطقه استفاده کنند و نفوذ خود را در این منطقه گسترش دهند.

وی با بیان این که در حال حاضر بخشی از پایگاه هوایی «الظفره»در امارات متحده عربی در اختیار فرانسوی‌ها است در بخشی از این گفت‌وگو به تلاش آمریکا جهت مقابله با قدرت اقتصادی آینده دنیا یعنی کشور چین، اشاره کرد و افزود : با توجه به این موضوع در حال حاضر بیشتر توجه آمریکا به شرق دور است و آمریکا و غربی‌ها به نوعی در تلاش هستند که معاوضه قدرت در منطقه انجام دهند و اگر قرار است آمریکا بیشتر توجهش به آسیا باشد در مقابل کشورهای عضو ناتو از جمله انگلیس و فرانسه حضور پررنگ‌تری در منطقه داشته باشند تا به نوعی حضور کمرنگ آمریکا در منطقه را جبران کنند.

وی با بیان اینکه در این ارتباط یک طرح کلی و کلان در حال پیگیری است، اظهار کرد: درواقع آمریکا تلاش دارد قدرت در این منطقه را به هم‌پیمانان خود یعنی کشورهای عضو ناتو و برخی از مزدوران منطقه واگذار کند.

این کارشناس مسائل منطقه یکی دیگر از دلایل این سفر را دلگرمی دادن کشورهای غربی به برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران عنوان کرد و گفت: در واقع شاید بتوان گفت یکی دیگر از اهداف سفر اولاند به منطقه این است که به این کشورها دلگرمی بدهد که اگر توافقی بین ایران و کشورهای ۱+۵ صورت گرفت ما در کنار شما هستیم و ایران را مهار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه از امضای قرارداد بین ایران و ۱+۵ نگران هستند چرا که می‌ترسند آمریکا بر روی ایران به عنوان ابرقدرت حساب باز کند و دیگر نیاز چندانی به منابع نفتی آنها از جمله عربستان نداشته باشد ، تصریح کرد : شاید بتوان این تحلیل را مطرح کرد که یکی از علت‌های حمله عربستان به یمن ایجاد یک توازن در منطقه بعد از حصول توافق بین ایران و گروه ۱+۵ است با این استدلال که اگر ایران در عراق و منطقه جای پای خود را محکم کرده ما (عربستان ) هم در یمن جای پای خود را محکم خواهیم کرد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه در آینده نزدیک شاهد یک سلسله رفت و آمدها از سوی کشورهای غربی به منطقه خواهیم بود، در مورد حضور اولاند به عنوان اولین رهبر غربی در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس نیز گفت: این شورا هر از چند گاهی متناسب با تحولات منطقه سران برخی از کشورها را برای حضور در اجلاس خود دعوت می‌کند که یک بار نیز از اردوغان و احمدی‌نژاد دعوت کرد و این بار از اولاند برای حضور در این اجلاس دعوت کرده است.

در حالی که فرانسه با افراطیون و جهادگران در آفریقا (مالی ، نیجریه، سومالی و…) که از حمایت قطر و عربستان سعودی برخوردار هستند به خاطر به خطر افتادن منافعش در حال جنگ است از طرفی دیگر عربستان را مهمترین متحد خود در خاورمیانه می داند که این یک نوع تناقض و پارادوکس در رفتار سیاسی الیزه بشمار می رود.

کشورهای میزبان اولاند در این تور خاورمیانه‌ای تولید کننده و صادر کننده نفت، گاز و البته هسته مرکزی تغذیه افکار افراطی و حمایت از تروریسم به شمار می‌روند. همین کشورها فرانسه را وادار کردند تا در نشست ژنو ۲، جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرد در حالیکه سازمان ملل و برخی از طرفهای اصلی این منازعه از این دعوت دفاع کرده بودند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری کلان کشورهای عربی در کشورهای غربی از جمله فرانسه و وجود این تصور در بین کشورهای عربی که شاید در حال حاضر کشورهایی مثل فرانسه نسبت به آمریکا به آنها وفادارترهستند، ادامه داد: این کشورها تعریف‌شان نسبت به تروریسم بر اساس منافع‌شان است. مثلا فرانسه در حالی که در آفریقا با گروه‌های تروریستی مثل بوکوحرام و القاعده به خاطر به خطر افتادن منافعش در حال جنگ است ولی از همین گروه‌های تروریستی برای پیشبرد منافع‌شان در سوریه و عراق استفاده می‌کند و شاید در این سفر رایزنی‌هایی برای چگونگی استفاده از این سازمان‌های تروریستی در راستای تامین منافع‌شان صورت بگیرد.

مقابله با عادی سازی روابط کشورهای منطقه بر اساس اصول همزیستی مسالمت آمیز و حسن همجواری، سیاست دیرینه‌ای است که از سوی فرانسه و برخی دیگر از بازیگران بین المللی پیگیری می شود تا بتوانند جای پای خود را برای ادامه حضور منطقه ای حفظ کنند. سنگ اندازی فرانسه در جریان مذاکرات هسته ای برآمده از این سیاست است.

این کارشناس مسائل منطقه در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به نقشی که فرانسوی‌ها به نیابت از عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در مذاکرات ژنو۲ به عنوان پلیس بد ایفا کردند، ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج فارس در تلاش هستند تا اگر امکان داشته باشد بین ایران و ۱+۵ توافقی صورت نگیرد و اگر این توافق صورت گرفت بتوانند با توسل به کشورهایی همچون فرانسه بیشترین امتیاز را بگیرند تا ایران در فشار بیشتری قرار بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا