لاریجانی: جریانات افراطی مصیبتی برای دنیای اسلام هستند

علی لاریجانی در مراسم رونمایی از ۵ اثر جدید منتشر شده توسط بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری به کتاب خوارج و داعش اشاره و اظهار کرد که با مطالعه این کتاب به کل جریانات افراطی که در امت اسلامی وجود دارند پی می‌بریم. وی افزود: شهید مطهری نسبت به موضوع خوارج حساس بودند …

علی لاریجانی در مراسم رونمایی از ۵ اثر جدید منتشر شده توسط بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری به کتاب خوارج و داعش اشاره و اظهار کرد که با مطالعه این کتاب به کل جریانات افراطی که در امت اسلامی وجود دارند پی می‌بریم.

وی افزود: شهید مطهری نسبت به موضوع خوارج حساس بودند یعنی آنهایی که فکر تحجر آمیز در اسلام داشتند و مشکلاتی برای جامعه اسلام ایجاد کردند، شهید مطهری همگان را نسبت به این افراد توجه دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:‌ خوارجی که در گذشته اندک بودند شاید الان هم هستند و در منطقه وجود دارند ولی مثل قبل نبوده و مدرن‌تر شدند، اما مبانی فکری خوارج یعنی سطحی نگری و تحجر امروز هم وجود دارد.

وی افزود : تمام جریانات سلفی و افراطی‌های تند دردنیای اسلام سطحی نگری و ظاهر بینی وتحجر در ذات کارشان است و توجهات عقلانی را محکوم می‌کنند، آنها مصیبتی در دنیای اسلام هستند و شاید مصیبتی بزرگتر از این ها برای دنیای اسلام نداریم و خساراتی که وارد کردند کم نیست.

لاریجانی در ادامه گفت: این کتاب برای دنیای امروز قابل توجه است، با مطالعه آن متوجه می‌شویم که چرا شهید مطهری در مورد خوارج حساس بودند، البته می‌تواند در جامعه ما هم رخ دهد شاید سطحی با آنها متفاوت باشد اما سطحی نگری و ظاهر بینی در هر جامعه‌ای می‌تواند خودش را نشان دهد.

شهید مطهری عدالت را رشدی برای جامعه می‌دانست

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری گفت: بنیاد شهید مطهری با حداقل‌ها کار می‌کند، از زمانی که آقای جعفری جلوه مسئولیت کار را به عهده گرفته است تلاش شد بیشتر روی محتوای فکر شهید مطهری توجه شود تا این‌که توجهات به ساختمان و امکانات معطوف شود. معمولاً در کشور ما اول به ابزارآلات توجه می‌شود و بعد زمینه‌های نرم‌افزاری مورد توجه قرار می‌گیرد اما این بنیاد کار صحیح را در پیش گرفته و با حداقل‌هایی به موضوع تفکر شهید مطهری روی ‌آورده است.

لاریجانی ادامه داد: مسأله اصلی بنیاد شهید مطهری این نیست که آثار ایشان چاپ شود بلکه موضوع تداوم فکر ایشان است که مبانی فکری در حال حرکت به جلو باشد. البته اصل این فکر را مقام معظم رهبری در یکی از سالگردهای شهادت ایشان مطرح کردند مبنی بر این‌که نباید در آثار ایشان متوقف شویم بلکه باید با همان مبانی فکری به موضوعات روی آورد و مباحث را جلو ببریم.

وی با اشاره به آثار فکری شهید مطهری، گفت: یکی از موضوعات مهمی که در آثار ایشان مشاهده می‌شود تقرب عقلانی به مسائل دینی و حدیث قرآن است. البته این کار شجاعانه‌ای است که باید دارای اصول باشد. توجه شهید مطهری به تقرب عقلانی نیز با تأثیرپذیری از امام (ره) و علامه طباطبایی بوده است.

رئیس قوه مقننه، توجه به فلسفه احکام را به عنوان یکی از ویژگی‌های برجسته در افکار شهید مطهری برشمرد و گفت: قالب آثار شهید مطهری به فلسفه احکام توجه دارد. مثلاً در مسأله حجاب در ضمن برشمردن آیات قرآن و احادیث به فلسفه احکام توجه می‌شود. رویکردی که در موضوعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز دیده می‌شود و می‌تواند زمینه فکری جدیدی را برای جامعه باز کند.

به گفته لاریجانی، یکی دیگر از نکات مهم در سنت فکری شهید مطهری تلاش برای به هم مربوط نشان دادن کل منظومه فکر دینی بود. وقتی ایشان راجع به آزادی‌های سیاسی و اجتماعی صحبت کردند عامل رشد جامعه اسلامی را در آزادی دانستند. مقوله‌ای که در یکصد سال اخیر در تفکر اسلامی مطرح شد و شهید مطهری در آثارشان تأکید زیادی از ‌آن به عنوان یک رکن جامعه داشتند.

وی با بیان این‌که شهید مطهری موضوع عدالت را برای جامعه رکن می‌دانند، گفت: ایشان با توجه به حقوق طبیعی و فطرت ها، پلی ببین عدالت و موضوعات دیگر زدند. نکته دیگر در آثار ایشان وجود زبان روان است که فرد را در خواندن کتاب سردرگم نمی‌کند.

وی گفت که شهید مطهری در ‌آثار فلسفی‌اش به افکار فیلسوفان غربی توجه کرده و تفاوت‌ها را بیان نموده است، همچنین ایشان در این موضوعات به تاریخچه توجه داشته است و تفکراتی که پشت موضوع فلسفی بوده را دنبال می‌کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به کتاب مطهری و اقتصاد یکی از آثار بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری اشاره و اظهار کرد: در این کتاب به نگاه انسان به زندگی صنعتی در عرصه اقتصاد و یا بانکداری و مواردی از این دست اشاره‌ای داشته است.

وی همچنین گفت که پنج اثر منتشر شده توسط این بنیاد شروع خوبی در تحولات فکر ی شهید مطهری است که امتداد در زمان حال دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: این بنیاد کارهای عمیقی در دست اقدام دارد همچون این‌که به دنبال انتشار دانشنامه آثار شهید مطهری است و یا این‌که می‌خواهد آثار این شهید را با دقت نظر ترجمه کند. طبیعی است باید سرمایه‌گذاری‌های کافی صورت گیرد تا بنیاد به وظایفش به خوبی عمل نماید. امیدوارم تلاش‌ها به خوبی به ثمر برسد تا حرکت نویی برای نسل امروز باشد.

لاریجانی در پایان به برگزاری همایش بین‌المللی “اندیشه فلسفلی شهید مطهری” اشاره و اظهار کرد: سال گذشته این همایش با حضور علمایی از غرب و داخل کشور برگزار شد، گفت‌وگوهای سازنده‌ای صورت گرفت و مقالات خوبی منتشر شد. مشخص شد که دغدغه‌های خوبی در حوزه دین و فلسفه هنوز نیز وجود دارد. بخشی از این میزگردها در کتاب مجموعه مقالات این همایش توسط بنیاد منتشر شده و امیدوارم این تلاش‌ها برای جامعه فکری ما مورد قبول واقع شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا