کشف قدیمی‌ترین ردپای جهان به قدمت ۵۴۶ میلیون سال (+عکس)

پیش از این قدیمی‌ترین ردپای کشف شده روی کره زمین قدمت بین ۵۴۰ و ۵۳۰ میلیون سال داشت. فسیل‌هایی که به تازگی کشف شده است حدود ۱۰ میلیون سال از موارد قبلی قدیمی‌تر است.

موبنا – قدیمی ترین اثری که انسان از آن به عنوان «ردپا» یاد می‌کند و توسط یک حیوان به جا مانده است، در یکی از مناطق جوبی کشور چین شناسایی شد. بررسی‌های دقیق نشان داده است حیوانی که این ردپا را برجا گذاشت حدود ۵۴۶ میلیون سال قبل می‌زیسته است و البته هنوز هویت وجودی آن ناشناخته مانده است تا مشخص شود چه موجودی این ردپای تاریخی را ایجاد کرده است. با این وجود دانشمندان می‌گویند این ردپا به دوره‌ای از تاریخ مربوط می‌شود که حیوانات اولیه روی کره زمین می‌زیسته‌اند و احتمالا ردپا به آنها تعلق داشته است.

فسیل کشف شده دو ردیف اثر به جا مانده را شامل می‌شود که به گفته دانشمندان نخستین اثر به جا مانده از یک موجود زنده روی کره زمین است و اسکن‌های سه‌بعدی از این دو ردیف به جا مانده مشخص کرده است که آنها به پای یک حیوان تعلق دارند. نتایج حاصل از مطالعات دانشمندان چینی روی این فسیل در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «علوم پیشرفته» به چاپ رسیده است.

کشف قدیمی‌ترین ردپای جهان به قدمت ۵۴۶ میلیون سال (+عکس)

اعضای این گروه تحقیقاتی می‌گویند هنوز به صورت دقیق مشخص نیست این حیوان دو یا چندین پا داشته است. با ین وجود بررسی‌ها روی فیسل نشان داده است که بر اساس فشار وارد شده، احتمالا این ردپا مربوط به حیوانی می‌شود که دوپا بوده است. اینها گروهی از حیوانات بودند که تمامی اعضای بدن آنها زوج بوده است و بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که او دو پا داشته است. لازم به ذکر است این موجود زنده در یک گروه متنوع حیوانی طبقه‌بندی می‌شود که امروزه روی کره خاکی حیات دارد و از جمله آنها می‌توان به کانگورو اشاره کرد.

کشف قدیمی‌ترین ردپای جهان به قدمت ۵۴۶ میلیون سال (+عکس)

این پاها به گونه‌ای بودند که بدن حیوان را در قسمت بالای خود نگه می‌داشتند. مسیرهای پیاده‌روی در منطقه «یانگتسه گورگس» در جنوب چین مکانی بود که این فسیل در آن کشف شد. تخته سنگ‌هایی که در این منطقه وجود دارند با قدمت بین ۵۴۱ تا ۵۵۱ میلیون سال مورد بررسی قرار می‌گیرند.

«ژه چِن» مدیر آکادمی علوم چین در این خصوص گفت: «پیش از این قدیمی‌ترین ردپای کشف شده روی کره زمین قدمت بین ۵۴۰ و ۵۳۰ میلیون سال داشت. فسیل‌هایی که به تازگی کشف شده است حدود ۱۰ میلیون سال از موارد قبلی قدیمی‌تر است».

کشف قدیمی‌ترین ردپای جهان به قدمت ۵۴۶ میلیون سال (+عکس)

او در ادامه توضیح داد: «دستکم سه گروه از موجودات زنده دوپا شناسایی شده‌اند که این موجودات در خانواده انسان‌ها، کرم‌های درشت و … بررسی می‌شوند. احتمال می‌رود این حیوان بزرگ که ردپای او کشف شده است یکی از اجداد زالوها باشد».

به نظر می‌رسد که حیات این حیوان در یک دوره از تاریخ متوقف شده است. او برای حفظ حیات خود مسیرهای پیاده‌روی مشخص داشته است و در زمین حفره ایجاد می‌کرده است تا از رسوبات زمینی تغذیه کند و در آنها زندگی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا