این دایناسور ۱۵۰ میلیون ساله به فروش می‌رسد (+عکس)

استخوان‌های این دایناسور در سال ۲۰۱۳ میلادی در جریان بررسی‌های قانونی در سایت باستان شناسی وایومینگ کشف شد و البته در تمام این سال‌ها باستان شناسی که آن را پیدا کرده بود ناشناس ماند.

موبنا – باستان‌شناسان که با تلاش‌های فراوان استخوان‌های فسیل شده یک دایناسور غول‌پیکر را کشف کرده بودند، تصمیم دارند این هفته آن را در نزدیکی برج ایفل پاریس حراج کنند تا یک فرد خوش‌شانس بتواند یکی از بزرگترین گنجینه‌های جوامع بین‌المللی دیرینه شناسی را به صورت شخصی در اختیار داشته باشد.

طول بدن این گونه دایناسور ۸.۷ متر تخمین زده می‌شود و در حالی که ۷۰ درصد استخوان های بدن او به صورت کامل کشف شده است، دانشمندان می‌گویند بین ۱۵۱ تا ۱۵۶ میلیون سال قبل می‌زیسته است. این طور که گفته می‌شود، استخوان‌های این دایناسور در سال ۲۰۱۳ میلادی در جریان بررسی‌های قانونی در سایت باستان شناسی وایومینگ کشف شد و البته در تمام این سال‌ها باستان شناسی که آن را پیدا کرده بود ناشناس ماند. بر اساس کاتالوگ‌های تبلیغاتی که از سوی حراجی «آگوتس» منتشر شده است، این دایناسور احتمالا به یک گونه ناشناخته تعلق دارد و به احتمال قوی شباهت بسیار زیادی به «آلوساروس» داشته باشد. «اریک مایکلر» یکی از اعضای اسپانیایی مرکز کارشناسان مشاور هنرهای زیبای اروپا که بر حراج‌های مرکز «آگوتس» نظارت دارد به برخی رسانه های خبری اعلام کرد که ممکن است فردی که این استخوان‌ها را خریداری می‌کنند این امکان را در اختیار داشته باشد تا نام دایناسور را انتخاب کند. او پیش‌بینی کرد این فسیل ارزشمند با قیمت ۱.۲ تا ۱.۸ میلیون یورو به فروش برسد.

این دایناسور ۱۵۰ میلیون ساله به فروش می‌رسد (+عکس)

بررسی‌های علمی این گونه دایناسور و نامگذاری آن ممکن است به گونه‌ای دنبال شود که دانشمندان یک خانواده جدید از دایناسورها را معرفی کنند. این اتفاق نیازمند مطالعه و تحقیقات بیشتر است تا مشخص شود این گونه نادر چه توانایی‌هایی داشته است و در چه خانواده‌ بزرگتری می‌تواند قرار بگیرد. انجمن دیرینه شناسی ورتبرِیت در مریلند توضیح داد این یکی از بزرگترین و مهم‌ترین حراج ها در تاریخ محسوب می‌شود و می بایست این فسیل به بالاترین قیمت ممکن فروخته شود. اوایل ماه جاری مدیران این انجمن نامه‌ای را به حراجی «آگوتس» ارسال کردند و از آن خواستند فروش این فسیل ارزشمند را لغو کند. در این نامه گفته شد بر اساس اخلاق حرفه‌ای باستان شناسی، یک نمونه کمیاب از دایناسورها می‌تواند پایه و اساس نامگذاری جدیدی در این زمینه باشد و از چنین نمونه‌ای فقط باید در موزه‌ها یا مخزن‌های حفاظت شده نگهداری شود.

این دایناسور ۱۵۰ میلیون ساله به فروش می‌رسد (+عکس)

البته محققان می‌گویند که این انجمن بیش از اندازه نگران واگذاری فسیل یاد شده به یک شخص است. مایکلر بر اساس تجربیات خود در این زمینه می‌گوید فسیل‌های دایناسورها همواره در معرض نمایش قرار گرفته‌اند و حتی اگر توسط یک فرد عادی خریداری شوند هم مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود. او می‌گوید:‌ «افراد ثروتمند این فسیل‌ها راخریداری می‌کنند و پس از گذشت مدتی آنها را به موزه ها هدیه می‌کنند. به عنوان مثال فسیل دایناسوری به نام تریسِراتوپس که چند سال قبل توسط یک فرد میلیونر خریداری شده بود، هم اکنون به نمایشگاه دایمی موزه علوم بوستون اهدا شده است».

با این وجود آیا کسی حاضر خواهد شد برای چنین دایناسوری ۱.۲ میلیون یورو پرداخت کند؟ مزایده‌هایی که پیش از این برای فروش فسیل دایناسورها برگزار شد این مسئله را بهتر نشان می‌دهد. دایناسور تریسِراتوپس که با نام «کلیف» هم شناخته می‌شود در حراج برگزار شده نتوانست هیچ کس را پیدا کند تا حداقل رقم پیشنهادی را بپردازد. با این وجود حراجی آگوتِس می‌گوید دایناسور جدید که گونه ناشناخته است و صاحب جدید آن می‌تواند در نامگذاری این حیوان اثر داشته باشد، احتمالا با پیشنهادات بالاتری به فروش برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا