کدام شرکت بزرگ اولین مجمع سالانه را با بیشترین تقسیم سود برگزار کرد؟

بررسی برگزاری مجامع سالانه شرکت های بورسی در دو ماه اول سال جاری نشان می دهد، «همراه اول» نخستین شرکت بزرگ بود که با برگزاری این رویداد، بالاترین رقم سود پرداختی را هم توزیع کرد.

موبنا – درحالی اوج برگزاری مجامع سالانه شرکت ها در تیرماه موسوم به فصل مجامع است که بررسی های بورس پرس نشان می دهد ۲۸ شرکت بورسی طی دو ماه نخست سال جاری اقدام به برگزاری مجمع با تقسیم یا عدم تقسیم سود کرده اند و طی دو ماه اول سال جاری هم ۱۷ شرکت با برگزاری مجمع سالانه برای دوره های مختلف سال مالی اقدام به تقسیم سود کردند که حداکثر ۵۵ تومان و حداقل ۴ ریال بود.
براین اساس، در بین شرکت هایی که طی فروردین و اردیبهشت اقدام به برگزاری مجمع سالانه مربوط به دوره اسفند ۹۶ کرده اند، شرکت ارتباطات سیار ایران، نخستین شرکت بزرگ بورسی بود که این رویداد سالانه را رقم زد و حتی با تقسیم سود ۳۱۸ تومانی به ازای هر سهم بالاترین رقم پرداختی را هم به نام خود کرد.
این درحالی است که “همراه” زیر مجموعه ۸۴ درصدی و مهم شرکت مخابرات ایران بوده و با برگزاری به موقع مجمع سالانه، نقش ویژه ای در تحقق سودآوری شرکت مادر دارد و زمینه برگزاری مجمع “اخابر” را فراهم می کند.
این شرکت طی دو سال گذشته پیاپی توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی به عنوان اپراتوری که استفاده حداکثری از منابع داخلی داشته، شناسایی و جایگاه اول تعداد مشترکین دائمی و اعتباری را در ایران و خاورمیانه داراست و سهم بازار آن در مشترکین تلفن همراه حدود ۶۰ درصد است. از سوی دیگر سال گذشته ۹.۵ مشترک جدید اعتباری و ۴۹۱ هزار مشترک جدید دائمی جذب کرده که با توجه به تعداد مشتریان فعال،دارای ضریب نفوذ ۹۰.۳ درصدی است.
همچنین کسب رتبه دوم شفافیت بین ۳۰۲ شرکت بورسی با فروش بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان،رتبه سوم سود آوری در رتبه بندی شرکت مدیریت صنعتی در ۱۰۰ شرکت برتر و کسب ۳.۱ میلیارد تومان سود در سال گذشته در زمره سایر دستاوردهای این شرکت ۹۶۰ میلیارد تومانی محسوب می شود.
این درحالی است که “همراه” سال گذشته افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی داده و تعداد سهام را به ۹.۶ میلیارد سهم رسانده تا ارزش روز بازار (که از ضریب تعداد سهام در آخرین قیمت هر سهم به دست می آید) در پایان سال ۹۶ به بیش از ۱۷.۱ هزار میلیارد تومان برسد و منجر شود همراه اول در جایگاه سومین شرکت بزرگ بازار سهام از لحاظ ارزش روز قرار گیرد.

 منبع: بورس‌پرس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا