کشف اسکلت یک مرد در ویرانه‌های شهر سنگ شده «پُمپِی» (+عکس)

اسکلت این مرد که پیش‌بینی می‌شود در حدود سن ۳۰ سالگی به سر می‌برد، در طبقه اول یک ساختمان پیدا شد و بالای سر او تکه‌های کوچک‌تر سنگ که توسط ابر مرگبار به زمین پرتاب شد هم دیده می‌شود!

موبنا – باستان‌شناسان پس از مدت‌ها بررسی در شهر باستانی «پُمپِی» بقایای اسکلت یک مرد بدشانس را کشف کردند که حین فرار از گدازه‌های آتشفشان، یک قطعه سنگ روی سر او افتاده و جان خود را از دست داده است.

ویرانه‌های «پُمپِی» در نزدیکی شهر ناپل ایتالیا واقع شده است که در آن آثار کوه آتشفشانی «وزویو» به چشم می‌خورد. این طور که در تاریخ ثبت شده است، در سال ۷۹ پیش از میلاد در اثر فوران آتشفشان «وزویو» این شهر زیر ۴ تا ۶ متر خاکستر مدفون شد و همه ساکنان شهر به دلیل انتشار گازهای سمی آتشفشانی جان خود را از دست دادند. خاکستر پخش شده در آسمان شهر باعث شد بدن همه مردم به همان شکل سنگ شود و همان طور باقی بمانند. این شهر پس از آتشفشان به مدت ۱۵۰۰ سال مدفون شده بود و سرانجام به صورت کاملا اتفاقی در سال ۱۵۹۹ میلادی کشف شد.

کشف اسکلت یک مرد در ویرانه‌های شهر سنگ شده «پُمپِی» (+عکس)

اسکلتی که محققان هم اکنون کشف کرده‌اند مربوط به مردی می‌شود که انفجار اولیه جان سالم به در برده و محکوم به فرار از این شهر بوده است. با این حال بررسی‌های بیشتر نشان داد پای این مرد هنگام فرار آسیب دیده و باعث شده است او با سرعت کمتری فرار کند. در این میان یک قطعه سنگ ناشی از خرابی ساختمان‌ها روی سر او فرود آمده است تا جان خود را از دست بدهد.

کشف اسکلت یک مرد در ویرانه‌های شهر سنگ شده «پُمپِی» (+عکس)

باستان شناسان «پُمپِی» توضیح دادند که این اسکلت علایم عفونت استخوانی در مرد را نشان می‌دهد که این بیماری می‌توانسته راه رفتن را برای او دشوار کند. با این وجود باید توجه داشت خاکستر گدازه‌های آتشفشانی مهم‌ترین عاملی بود که جان مردم «پُمپِی» را گرفت. این طور که بررسی‌ها نشان داده است، ابر وسیع و غلیظ از گازهای داغ و تکه‌های گدازه سه روز پس از آغاز آتشفشان آسمان شهر«پُمپِی» را فرا گرفت و باعث شد تمام ساکنان شهر جان خود را از دست بدهند. بسیاری از مردم حین انجام کارهای روزانه زیر خاکستر مدفون شدند و در لحظات پایانی که ابر غلیظ بالای سر آنها آمد نتوانستند خود را نجات دهند.

کشف اسکلت یک مرد در ویرانه‌های شهر سنگ شده «پُمپِی» (+عکس)

باستان شناسان بر این باورند ابر کشنده‌ای که آسمان این شهر را پوشانده بود باعث شد این مرد با عجله فرار کند و متوجه سقوط سنگ نشود. اسکلت این مرد که پیش‌بینی می‌شود در حدود سن ۳۰ سالگی به سر می‌برد، در طبقه اول یک ساختمان پیدا شد و بالای سر او تکه‌های کوچک‌تر سنگ که توسط ابر مرگبار به زمین پرتاب شد هم دیده می‌شود.

کشف اسکلت یک مرد در ویرانه‌های شهر سنگ شده «پُمپِی» (+عکس)

با این وجود بررسی‌های دقیق‌تر نشان داد با وجود بارش تکه‌ سنگ‌ها و گازهای کشنده ناشی از فوران آتشفشان،‌ در نزدیکی این اسکلت یک درب خروج اضطرای وجود داشت که احتمالا این مرد قصد داشته است از طریق آن فرار کند. «ماسیمو اوسانا» مدیر گروه باستان‌شناسی اظهار داشت که این اسکلت یکی از استثنائی‌ترین یافته‌های آنها در شهر «پُمپِی» محسوب می‌شود. این اکتشافات به جز تاثیرات عاطفی گسترده‌ای که برجا گذاشته است، به باستان‌شناسان کمک می‌کند مطالعات دقیق‌تری را روی مردم این شهر انجام دهند و دلیل اصلی فرار نکردن آنها پیش از رسیدن گدازه‌های آتشفشان «وزویو» را کشف کنند. این کشف جدید بخشی از حفاری‌های تازه در شهر «پُمپِی» محسوب می‌شود که دانشمندان با ابزارها و فناوری‌های مدرن آن را دنبال می‌کنند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا