برای نخستین بار میزان شادمانی دلفین‌ها اندازه‌گیری شد!

این حیوانات نشان دادند که هنگامی که افراد آشنا را پیش روی خود می‌بینند رفتارهای شادتری از خود نشان می‌دهند و به عنوان مثال در جهت مشابهی که مربی آشنا حرکت می‌کند از آب بیرون می‌پرند.

موبنا – گروهی از دانشمندان در پارک دریایی نزدیک پاریس پروژه تحقیقاتی بزرگی را پیرامون دلفین‌ها آغاز کرده‌اند تا بتوانند جوانب مختلف مربوط به نحوه زندگی و شادی آنها در حالت اسارت را اندازه‌گیری کنند. محققان می‌گویند که در گام نخست این مطالعات گسترده تصمیم دارد معنای اسارت را «از دیدگاه حیوانات» بررسی کنند و این تیم تحقیقاتی در این زمینه فعالیت‌اهی دلفین‌ها را زیر نظر گرفته‌اند.

بر اساس این بررسی‌ها مشخص شد این پستانداران دریایی در بیشتر موارد انتظار دارند با انسانی وارد تعامل شوند که او را می‌شناسند و از قبل با او آشنایی دارند. دانشمندان همچنین دریافتند که هرچه ارتباط انسان با حیوانات بهتر شود، احساس رفاه و آرامش بیشتری برای حیوان برقرار خواهد شد.

نتایج حاصل از این مطالعات در‌ آخرین شماره از نشریه «علوم رفتاری حیوانات» منتشر شد و کارشناسان طی آن توضیح دادند که این نتایج بخشی از یک پروژه سه ساله محسوب می‌شود که میزان شادمانی و رفاه دلفین‌ها در شرایط اسارت را تحلیل می‌کند.

برای نخستین بار میزان شادمانی دلفین‌ها اندازه‌گیری شد!

دکتر«ایزابلا کلِگ» مدیر این گروه تحقیقاتی که با پارک دریایی «آستریکس» به عنوان بزرگترین مرکز پرورش دلفین‌ها در فرانسه همکاری می کند بر این باور است که با این اقدام برای نخستین بار میزان شادمانی حیوانات در حالت اسارت را می‌سنجد.

او به همراه همکاران خود در آزمایشگاه رفتارشناسی حیوانات وابسته به دانشگاه مرکزی پاریس آزمایش‌هایی را برای رمزگشایی رفتار دلفین طراحی کرده است و طی آن به دنبال موقعیت‌های فیزیکی می‌گردد که نشان می‌دهد حیوانات چگونه احساسات را در محیط پیرامون خود درک می‌کنند.

برای نخستین بار میزان شادمانی دلفین‌ها اندازه‌گیری شد!

او به منظور محقق کردن هدف یاد شده سه فعالیت ویژه را در دلفین‌ها بررسی کرد: ورود مربی و بازی با دلفین، اضافه کردن اسباب بازی به استخر، و یک روش کنترلی؛ به این معنی که دلفین‌ها با دستگاه اختصاصی خود تنها بمانند. دکتر کلگ در این خصوص گفت: «ما بر اساس این بررسی‌ها به نتایج بسیار جالبی رسیدیم. با تحقیقات جدید ما مشخص شد دلفین‌ها علاقه زیادی به برقراری تمایل با انسان‌های آشنا دارند و به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت آنها ترجیح می‌دهند با افرادی وارد رابطه شوند که از قبل آنها را می‌شناسند».

این حیوانات نشان دادند که هنگامی که افراد آشنا را پیش روی خود می‌بینند رفتارهای شادتری از خود نشان می‌دهند و به عنوان مثال در جهت مشابهی که مربی آشنا حرکت می‌کند از آب بیرون می‌پرند. دلفین‌ها همچنین میزان فعالیت‌های خود را در استخر افزایش می‌دهند و زمان بیشتری را در لبه استخر در کنار مربی آشنا می‌گذرانند.  مدیر گروه تحقیقاتی در این خصوص توضیح داد: «ما رفتارهای مشابهی را بین حیوانات ساکن در باغ‌وحش و حیوانات آزاد در مزارع مشاهده کردیم. مشخص شد هرچه ارتباط میان انسان و حیوان بهتر باشد، میزان رفاه و آرامش آنها هم افزایش میابد».

مسئله درست یا غلط بودن نگهداری از دلفین‌ها در شرایط اسارت و آموزش دادن آنها سال‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و به خصوص در فرانسه محققان فراوانی در این زمینه بررسی کردند. دولت فرانسه به تازگی یک طرح جدید در مورد نحوه نگهداری از دلفین‌ها در شرایط اسارت مطرح کرده است تا آنها با قوانین ویژه و مراقبت‌های لازم در پارک‌های آبی نگهداری شوند.

دکمه بازگشت به بالا