قفل ارز بر «شاهراه طلایی» حمل‌و‌نقل

یکی از منابع درآمدی هر کشوری که موقعیت سوق‌الجیشی مناسب دارد، درآمد حمل‌ونقلی یا همان حق ترازیت است. از آنجایی‌که سرزمین پهناور ما از این امتیاز بزرگ بسیار بهره‌مند است، جابجایی پول یا همان ارز در این صنعت از ارزش بسزایی برخوردار است؛ اما باید دید جابجایی پول در این صنعت چگونه انجام می‌شود؟

موبنا – شایع شده است که حتی پول حاصل از فروش نفت کشور برای جابجایی و انتقال به بانک مرکزی با مشکل مواجهه است، چون برخی از بانک‌ها خارج از اتحادیه اروپا نیز بانک‌های ایران تحریم کرده و همین امر این پرسش را در ذهن به وجود می‌آورد که صنعت حمل‌ونقل یا ترانزیت که می‌توانید سود ارزی زیادی را وارد کشور کند، آیا چالش بانکی و ارزی دارد؟
امراه دمیر باک کارشناس حوزه حمل‌ونقل در خصوص مشکلات جابجایی ارز به خبرنگار ما گفت: ایران کشوری بسیار ارزشمند برای دادوستد تجاری است، چراکه از نظر مکانی، موقعیتی تجاری و استراتژیک دارد.
وی افزود: همچنین ایران از لحاظ سیاسی و جغرافیایی هم کشوری است که در خاورمیانه بسیار موردتوجه قرارگرفته، چراکه از طریق روسیه با اروپا در ارتباط است و از طریق جنوب با کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس. پس می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که کشورهای خاور دور برای اینکه با کشورهای CIS (کشورهای مشترک‌المنافع) و روسیه در ارتباط باشند، باید تمام حمل‌ونقل‌هایشان را از طریق خلیج‌فارس انجام دهند که این امر سودآوری بالایی برای ایران دارد. اما این فعال حوزه حمل‌ونقل با اشاره به اینکه از حدود ١٢ سال پیش رفته‌رفته با چالش‌هایی در سیستم بانکی، پرداخت ارز به بانک‌های ایرانی مشکل روبرو شده است، بیان کرد: مشکلی که اکنون ما با ایران داریم حمل‌ونقل ارز است؛ مشکلی که طی این سال‌ها نه‌تنها حل‌نشده بلکه امروز بیشتر هم شده است.
این کارشناس حوزه حمل‌ونقل در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل در حمل نقل ارز فقط مختص ایران است یا اینکه کشورهای دیگر هم با مشکلاتی از این‌دست روبرو هستند؟ گفت: وقتی انگلستان از اتحادیه اروپا جدا شد نیز مشکلی از این دست پیش آمد و همین موضوع حتی به برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز سرایت کرد، اما مشکلات آن‌ها ناشی از قوانین دست‌وپا گیر حوزه حمل‌ونقل است که تجارت با اروپا را سخت کرده که جنس این نوع مشکل با مشکل تجارت از راه ایران متمایز است.
وی در رابطه با جنس مشکل دادوستد از طریق ایران بیان کرد: باید بگویم که در یک دیدگاه کلان‌نگر با پیش‌بینی آینده که اساس استراتژی شرکت‌های حمل‌ونقلی را می سازد، بر این استوار است که تمام سختی‌ها در ایران باید از بین برود تا ایران جایگزینی برای امارت متحده عربی شود. وی افزود: در ایران در حال حاضر “اما”هایی مطرح است که از بین رفتن سختی‌ها جابجایی پول رو حداقل چهار سال به تعویق خواهد انداخت. این کارشناس حوزه حمل‌ونقل با تأکید بر اینکه عمده‌ترین مشکل حال حاضر حوزه حمل‌ونقل و ترانزیتی ایران حمل‌ونقل ارز است، اذعان کرد: اگر این مشکل حل نشود کم‌کم راه تجارت با اروپا از طریق ایران بسته می‌شود، زیرا زمانی که سرمایه‌گذار نتواند در سیستم دریافت و پرداخت از طریق ایران فعالیت کند، ناچار می‌شود با پرداخت بهای بیشتر کشور دیگری را جایگزین این شاهراه طلایی کند.
وی با تأکید بر اینکه ایران ظرفیت زیادی در زمینه دادوستد دارد که آن هم به خاطر ظرفیت بالای ایران در زمینه تولید است؛ سرمایه‌گذار را تشویق به سرمایه‌گذاری می‌کند اما ازآنجاکه به دست آوردن سود برای سرمایه‌گذار خارجی از این راه بسیار مشکل است، همیشه باید پول زیادی به این دادوستد تزریق شود، اما متأسفانه هیچ امکانی برای انتقال پول وجود ندارد و همین امر باعث شده تا سرمایه‌گذاران ریسک سرمایه‌گذاری در این صنعت سودآور برای کشور ایران را نپذیرند و به‌ناچار دنبال راه‌های جایگزین باشند.
دمیرباک راه خشک نشدن این آبراه بزرگ ترازیتی را تسهیل بازگشت پول به سرمایه‌گذار و شکستن قفل نقل‌وانتقال مالی بین بانک‌های ایرانی و خارجی دانست و ادامه داد تا زمانی که نقل‌وانتقال ارز به بانک‌ها ایرانی مشکل باشد، سرمایه‌گذار کمتری به تجارت از راه ایران جذب می‌شود و این یعنی محرومیت ایران از تجارتی پرسود و طلایی.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا