۱۰ خودروی مشهور که از پیشرانه‌ی دیگر برندها استفاده می‌کنند (+عکس)

در اینجا به معرفی ۱۰ خودروی محبوب دنیا می‌پردازیم که در زیر کاپوت آن‌ها، پیشرانه‌ای به عاریت گرفته شده از شرکت‌های دیگر، دیده می‌شود.

موبنا – امروزه در دنیای خودروها، مدل‌های زیادی هستند که از پیشرانه‌ای متعلق به شرکتی دیگر استفاده می‌کنند و از پیشرانه‌های ساخت خود، استفاده نمی‌کنند. این کار به خصوص در مورد خودروهای پرفروش و محبوب دنیا، رواج زیادی ندارد و مثال های زیادی برای آن وجود ندارد. استفاده از پیشرانه‌های دیگر شرکت‌ها به خصوص در مورد خودروسازانی که در مالکیت یک شرکت خودروسازی بزرگ‌تر هستند رواج بیشتری دارد.

اگر بخواهیم مثالی برایتان ذکر کنیم باید به گروه فولکس واگن اشاره کرد. گلف GTI به یک پیشرانه‌ی چهار سیلندر ۲ لیتری توربو مجهز است که در چند محصول دیگر زیر مجموعه‌های گروه فولکس واگن استفاده شده است و این پیشرانه را می‌توان در زیر کاپوت اشکودا اکتاویا RS و سیات لئون FR نیز مشاهده کرد.

گاهی نیز مشاهده می‌شود که شرکت‌هایی با تولیدات کاملا متفاوت از یکدیگر اما از پیشرانه‌، قطعات و حتی پلتفرم‌های مشابه بهره گیری می‌کنند. در ادامه نیز در این مقاله قصد داریم ۱۰ خودرویی را که همین شرایط را دارند را به شما معرفی کنیم که البته همه‌ی آن‌ها خودروهای پر فروش نیستند.

مرسدس بنز A کلاس، پیشرانه ی رنو

مرسدس بنز

نسل فعلی مرسدس بنز A کلاس چهارمین نسل از این خودرو است. آخرین نسل این خودرو دارای موتورهای مختلف دیزلی و بنزینی است اما مدل A180d در زیر پوسته‌ی خود از پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری dCi ساخت رنو استفاده می‌کند که این پیشرانه توسط خودروسازان دیگری همچون نیسان و داچیا نیز استفاده می‌شود. در این هاچ بک لوکس، این پیشرانه توانایی تولید ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

آفارومئو جولیا QV، پیشرانه‌ی فراری

آلفارومئو جولیا

آلفارومئو جولیا QV تنها خودروی سدان ایتالیایی است که توانایی رقابت با سدان‌های اسپرت آلمانی را دارد. قدرت ۵۱۰ اسب بخاری این سدان اسپرت از یک پیشرانه‌ی V6 تویین توربو با حجم ۲.۹ لیتر تامین می‌شود که ساخت فراری است.

بی ام‌و ۱۱۶i، پیشرانه‌ی پژو سیتروئن

بی ام و

پیشرانه‌ی مورد استفاده در بی‌ام‌و ۱۱۶i از سری پیشرانه های EP ساخت گروه پژو سیتروئن است. مدل ۱.۴ لیتری این پیشرانه با کد EP3 و مدل ۱.۶ لیتری این پیشرانه‌ با کد EP6 را می‌توان در محص.لات گروه بی‌ام‌و همانند سری ۱، سری ۳ و مینی مشاهده کرد.

پاگانی هوآیرا، پیشرانه‌ی مرسدس AMG

پاگانی

پاگانی هوآیرا یک سوپر اسپرت دست ساز ایتالیایی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. این خودرو با طراحی خاص خود از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر وی شکل ساخت AMG استفاده می‌کند که دارای ۶ لیتر حجم است و در مدل‌های مختلف هوآیرا قدرت‌های متفاوتی نیز دارد، اما قوی‌ترین نسخه‌ی این پیشرانه در مدل هوآیرا BC استفاده شده است و می‌تواند ۷۸۹ اسب بخار قدرت را تولید کند.

اسمارت فورتو، پیشرانه‌ی رنو

اسمارت

اسمارت یکی از زیر مجموعه‌های دایملر است و زیر نظر مرسدس بنز فعالیت می‌کند اما جالب است بدانید که حدود ۶۰ درصد قطعات این خودرو با رنو توئینگو یکسان است. در بخش قوای محرک اسمارت فورتو نیز از پیشرانه‌‌ای بنزینی استفاده شده است که در محصولات گرون رنو و داچیا نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

استون مارتین ونتیج، پیشرانه‌ی مرسدس AMG

استون مارتین

استون مارتین به تازگی خودروی اسپرت خود را با نام ونتیج معرفی کرده است که این خودرو همانند مدل بالاتر استون مارتین یعنی DB11 از پیشرانه‌ی V8 تویین توربوی ۴ لیتری ساخت مرسدس AMG استفاده می‌کند.

لامبورگینی هوراکان پرفورمنس، پیشرانه‌ی آئودی

لامبورگینی هوراکان

لامبورگینی هوراکان پرفورمنس یکی از سریع‌ترین خودروهایی است که در پیست مشهور نوربرگ رینگ زمانگیری کرده است. این سوپر اسپرت ایتالیایی اما رکورد‌های خود را با اتکا به پیشرانه‌ی V10 آئودی از سری FSI ثبت کرده است که قدرتی بیش از ۶۰۰ اسب بخار دارد و در آئودی R8 نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

دانکروورت D8 GTO-RS، پیشرانه‌ی آئودی

دانکرووت

دانکروورت D8 GTO-RS خودرویی است که همانند محصولات لوتوس بیشتر توانایی خود را مدیون وزن کم است. این خودرو با وزن تنها ۷۰۰ کیلوکرم از پیشرانه‌ی پنج سیلندر ۲.۵ لیتری توربو ساخت آئودی استفاده می‌کند. این پیشرانه در خودروهای آئودی TT RS و RS3 نیز استفاده می‌شود.

لوتوس اوورا، پیشرانه‌ی تویوتا

لوتوس

لوتوس اوورا از سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شده است و هنوز تولید آن ادامه دارد. این خودرو از پیشرانه‌ی شش سیلندر وی شکل ساخت تویوتا استفاده می‌کند و در قوی‌ترین نسخه‌ی اوورا که با نام اوورا GT430 شناخته می‌شود این پیشرانه می‌تواند ۴۳۶ اسب بخار قدرت را تولید کند.

تویوتا GT86، پیشرانه‌ی سوبارو

تویوتا GT86

تویوتا GT86 خودروی کوپه اسپرت و ارزان قیمتی است که در بسیاری از بخش‌های خود که شامل پیشرانه و حتی طراحی ظاهری می‌شود با سوبارو BRZ مشابه است. هر دوی این خودروها از پیشرانه‌ی تنفس طبیعی چهار سیلندر تخت (فلت) بهره مند هستند که می‌تواند ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. مراحل طراحی و ساخت این پیشرانه تماما توسط سوبارو انجام شده است.

 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا