سکوت بانک مرکزی در برابر ابهامات مالی طرح ترافیک

برای آندسته از افرادی که هر سال به واسطه داشتن شرایط خاص سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، صلاحیت‌شان برای دریافت طرح ترافیک سالانه محرز می‌شود، ثبت‌نام و دریافت طرح سال ۹۷ یک تراژدی اساسی به حساب می‌آید.

موبنا؛ م.ر.بهنام رئوف – امسال قوانین طرح ترافیک بر اساس یک طرح ارایه شده به شورای اسلامی شهر تهران در حالی دستخوش تغییرات بسیاری شد که کارشناسان بر غیرکاشناسی بودن آن همواره تاکید کردند. آنگونه که از شواهد پیداست این طرح نه تنها مشکلی از ترافیک سطح شهر و کاهش آلودگی هوا حل نمی‌کند بلکه صرفا محلی شده است برای پولداران تهرانی تا با خیال راحت با خودروهای تک سرنشین خود در محدود طرح ترافیک تردد کنند. از طرف دیگر هیچکدام از طرفین ذینفع در این طرح امسال از روند اعطای آن و هزینه‌هایشان راضی نیستند. نه افراد خاص همچون پزشکان و حتی جانبازان و نه حتی خبرنگاران که امسال با کاهش شدید سهمیه‌ها و افزایش چند صد درصدی هزینه‌های تردد روبرو هستند از این روند راضی نیستند.
حتی به تازگی شماری از رانندگان تاکسی‌های تلفنی نیز اقدام به تجمع و اعتراض در برابر فرمانداری تهران کردند. چرا که تا پارسال،‌ سالانه ۶۰۰ هزار تومان برای ورود به محدوده طرح پرداخت می‌کردند اما امسال و با توجه به شرایط جدید مجبورند ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.
از آن طرف این شهرداری تهران و صد البته بانک شهر است که از محل این دستان سودهای میلیاردی می‌برد. سودهایی که اکنون به نظر می‌رسد در چشم نهادها و دستگاه‌های نظارتی چون بانک مرکزی محلی از اِعراب ندارد.
به عنوان مثال با توجه به سه نرخی شدن هزینه ورود به طرح ترافیک اما هر بار خرید روزانه این مجوز باعث می‌شود مبلغ ۳۶ هزار تومان از حساب شما کسر شود و بعد از بررسی‌ها و اطلاع از روند چند و چون ورود شما به محدود طرح، مابقی مبلغ بعد از ۴ روز به کیف پول مجازی شما باز گردانده شود که البته فقط قابلیت خرج شدن در همین سایت یعنی خرید مجوز ورود به محدود طرح ترافیک را دارد. حساب کنید چه حجمی از پول در این ۴ روز در حساب‌های سازمان حمل و نقل ترافیک در بانک شهر، بانک وابسته به شهرداری می‌ماند و تکلیف سود این چهار روزها چیست؟! این سوالی است که متاسفانه دستگاه‌های ناظر بانک مرکزی باید از بانک شهر و شهرداری بپرسند و پی‌گیر موضوع باشند اما متاسفانه این مهم تا به امروز هیچ پاسخ شفافی نداشته است.
از این طرح کذایی و حواشی ادامه دارش و سکوت نهادها و دستگاه‌های نظارتی، امنیتی در برابر چنین تخلفات محرزی که بگذریم اما اکنون گویا نوبت به یک کاسبی جدید دیگر رسیده است. کاسبی بی سر و تهی که باز هم قرار است در همین معاونت حمل و نقل و ترافیک انجام شود. گویا این روزها شهرداری تهران به واسطه بدنه مدیریتی جدیدش راهی جز دست کردن در جیب مردم ندارد. این خبر را بخوانید:
«رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر گفت قرار است طراحی صورت گیرد که مردم با اپلیکیشن‌های موبایلی جای پارک خود را رزرو کرده و پول را آنلاین پرداخت کنند و اگر ماشین دیگری در جای مربوطه پارک کند جریمه می‌شود.
محمد علیخانی به خبرنگار فارس گفته‌ شورای پنجم در ابتدای کار شهرداری را الزام کرد تا لایحه‌ای در خصوص ساماندهی پارک حاشیه‌ای ارائه کند. وی ادامه داد: معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در ۷ الی ۸ ماه گذشته هیچ کاری در این زمینه انجام نداده است.
وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته تهران ظرفیت ۹۰۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای دارد گفت: ‌آقای پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران به ما گفت در این مطالعات کوچه‌ها هم آمده است اگر کوچه‌ها را کم کنید ۲۰۰ هزار پارک حاشیه‌ای وجود دارد.
وی با تأکید بر این موضوع که دیگر قرار نیست پارکومتری در تهران نصب شود گفت: قرار است از طریق اپ‌ها و شرکت‌هایی که برنامه‌ریزی‌های نرم‌افزاری اینترنتی انجام می‌دهند پارک حاشیه‌ای کنترل شود. قرار است برنامه‌ای نوشته شود تا از طریق نرم‌افزار کنترل صورت گیرد.
وی با بیان اینکه این اپلیکیشن‌ها از چه زمان فعالیت خود را آغاز می‌کنند گفت: ‌الزام کرده بودیم که ظرف ۳ ماه این اتفاق بیفتد اما متأسفانه آقای پورسیدآقایی به قدری در طرح ترافیک گیر کرده‌اند که به موضوعات دیگر نمی‌رسند.»
درحالی که با گذشته سه ماه از سال هنوز پرونده طرح ترافیک ۹۷ به دلیل ناهماهنگی‌ها و غیرکارشناسانه بودن موضع بسته نشده و حتی شنیده‌ها خبر از شکایت‌های سریالی اشخاص و نهادها از معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری در دستگاه‌های قضایی می‌دهد اما حالا قرار است یک طرح تخیلی و رویایی دیگر نیز اجرا شود. آن هم سه ماهه. طرح فروش حاشیه‌های خیابان‌های تهران با اپلیکیشن موبایل. فضاهای حاشیه‌ای خیابان‌های تهران که حداقل همگان شاهد بودند در یک دهه گذشته با بکارگرفتن نیروی انسانی و پارکومتر و … نه تنها سامانی نیافت که محل درآمدهای عده‌ای خاص بود.
حالا اما شورای شهر که مدعی ایجاد راهکارهای شفافیت در بدنه شهری است پس از ناکامی در شفافیت سازی سهمیه‌های اعطایی طرح ترافیک از سوی معاونت مربوطه در شهرداری تهران این بار بدون هیچ پیش زمینه قبلی عنوان می‌کند که قرار بود سه ماهه با اپلیکیشنی معابر حاشیه‌ای سطح شهر برای پارک به شهروندان اجاره داده شود. نکته جالب توجه اینجاست که مشخص نیست جزییات این طرح چیست و براساس کدام مناقصه و یا مزایده‌ای در اختیار کدام شرکت مجری قرار گرفته است؟
همانطور که گفته شد این روزها به باور بسیاری از کارشناسان برندگان طرح ترافیک ۹۷ اول پولدارهای تهرانی بودند و بعد از آن تاکسی‌های اینترنتی و افرادی که به صورت پاره وقت در این حوزه فعالیت دارند. حال باید منتظر باشیم و ببینیم چه کسانی قرار است از محل طرح تخیلی پارک با موبایل منتفع و منبسط شوند!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا