فولکس واگن برای اپل اتومبیل خودران می‌سازد

این ون قرار است کارمندان اپل را در ساختمان‌های مختلف در کمپوس مرکزی این شرکت جابه‌جا کند. البته در ردیف دوم صندلی‌های این خودرو همواره یک مهندس حضور دارد تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتواند آن را کنترل و هدایت کند.

موبنا – حدود دو سال قبل شرکت اپل بیش از ۱۰۰۰ کارمند متخصص را استخدام کرد تا به کمک آنها پروژه خودروهای هوشمند خود را پیش ببرد. «پروژه تایتان» اپل برای ساخت این خودروها به صورت کاملا مخفیانه دنبال شد و در این زمینه شایعات فراوان بین شرکت‌های فناوری و خودروسازان منتشر شد که نشان می‌داد اپل در حال ساخت یک دستگاه خودروی هوشمند برقی برای خود است. این شرکت همچنین یک مهندس نرم‌افزار استخدام کرد که به صورت کاملا مستقیم با طرح «اوتوپایلوت» شرکت تِسلا همکاری داشت.

از آن زمان به بعد اتفاق قابل ملاحظه‌ای نیفتاد و اخبار زیادی در این زمینه منتشر نشد. آخرین شایعات منتشر شده از فضای داخلی اپل حاکی از آن بود که مدیران ارشد شرکت «پروژه تایتان» را متوقف کرده‌اند و بیشتر کارمندانی که در این بخش مشغول به کار بودند یا به دیگر واحدهای اپل منتقل شده‌اند یا اینکه از این شرکت بیرون رفتند. هم اکنون روزنامه نیویورک تایمز در یک گزارش مفصل توضیح داده است پس از گذشت سال‌ها تلاش برای ترغیب شرکت‌های مرسدس-بنز و BMW برای ساخت خودروهای هوشمند مبتنی بر نرم‌افزار اپل، این شرکت هم اکنون تلاش می‌کند اتومبیل «فولکس واگن تی۶» که در اصل یک ون کوچک محسوب می‌شود، به اتومبیل نیمه هوشمند تبدیل کند و از این محصول برای حمل و نقل کارمندان اپل به ساختمان‌های مختلف کمپوس جدید این شرکت استفاده کند. به هر حال باید توجه داشته باشیم که اپل یکی از ثروتمندترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود و اینکه قرار باشد از پول‌های خود چگونه در راستای توسعه اتومبیل‌های هوشمند و خودران استفاده کند، هنوز به درستی مشخص نیست.

به گفته منابع آگاه که در جریان مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز نخواستند نام‌شان فاش شود، مذاکرات اپل با دو شرکت مرسدس-بنز و BMW متوقف شده است و این اتفاق به دنبال درخواست‌های اپل مبنی بر امکان حضور این شرکت برای طراحی خود و کنترل نحوه جمع‌آوری اطلاعات از خودروهای خودران صورت گرفته است. هر دو کمپانی با این درخواست مخالفت کرده‌اند. تاریخ شروع این پروژه به سال ۲۰۱۴ میلادی برمی‌گردد که در آن زمان اپل تصمیم داشت یک دستگاه خودروی خودران هوشمند را به صورت اختصاصی طراحی و تولید کند تا یک وسیله چهار چرخ را به جای تلفن همراه در اختیار هواداران خود بگذارد. با این وجود ساخت یک دستگاه خودرو اتفاق بسیار دشواری است و «ایلان ماسک» در شرکت خودروسازی تِسلا به طور دقیق به این نتیجه رسیده است.

فولکس واگن برای اپل اتومبیل خودران می‌سازد

اپل پس از گذشت مدتی هدف خود را در این زمینه تغییر داد تا یک شرکت تولیدکننده خودروهای خودران را پیدا کند و از آنها بخواهد که برای اپل اتومبیل مورد نظر را بسازند. ولی این تلاش پیچیدگی‌های فراوان را پیش‌رو داشت و بین شرکت فناوری و شرکت خودروساز نتایج مشترک حاصل نشد. همکاری جدید بین اپل و فولکس واگن بر مبنای همین تصمیم آغاز شده است. اتومبیل «تی۶ ترنسپورتر» شباهت زیادی به خودروی آمریکای «کامبی‌ون» دارد طی ۵۰ سال قبل محبوبیت زیادی داشت.

مدل کنونی خودروی «تی۶» که با موتورهای مختلف گازوئیل‌سوز و بنزین‌سوز عرضه می‌شود، در جریان تلاش‌های اخیر شرکت فولکس‌ واگن به سطح سوم خودروهای تمام برقی هوشمند تبدیل شده است و شرکت مذکور در جریان آخرین تلاش‌های خود را آن را مبتنی بر سرویس MOIA در شهر هامبورگ آلمان در اختیار مردم می‌گذارد. این ون قرار است کارمندان اپل را در ساختمان‌های مختلف در کمپوس مرکزی این شرکت جابه‌جا کند. البته در ردیف دوم صندلی‌های این خودرو همواره یک مهندس حضور دارد تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتواند آن را کنترل و هدایت کند.

از بین تمام گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده است، اپل امروز در مرحله‌ای قرار دارد که شرکت خودروسازی «وایمو» از زیرمجموعه‌های گوگل بیش از سه سال قبل به آنجا رسیده بود. رقابت بین شرکت‌های فناوری برای ساخت خودروهای خودران و هوشمند هر روز گسترده‌تر می‌شود و این در حالی است که اپل از رقبای خود بسیار عقب مانده است. طی هفته جاری برخی گزارش‌های منتشر شده نشان داد شرکت «موبایل‌آی» درخواست دیگری برای ساخت ۸ میلیون سیستم خودران خودرو را از یک شرکت خودروساز آلمانی دریافت کرده است. پیش از آن هم گزارش‌های فراوان از سوی شرکت‌های چینی منتشر شده بود که نشان می‌داد آنها روی پروژه خودروهای خودران سرمایه‌گذاری‌های فراوان انجام داده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا