اپل از مشکل خم شدن آیفون ۶ آگاه بوده است

اسناد درون‌سازمانی اپل نشان از آن دارد که اپل از مقاومت پایین آیفون ۶ در برابر خمش، آگاه بوده است.

موبنا – هنگامی که اپل دو گوشی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس را به بازار عرضه کرد، گزارش‌های بسیاری در مورد کار نکردن صفحه لمسی دریافت شد و برخی کاربران از اپل شکایت کردند.کوپرتینویی‌ها تصمیم گرفتند به شکایت‌ها و اعتراضات پاسخ بدهند و در نهایت اعلام کردند که آمار خرابی‌ نمایشگر گوشی‌های یادشده تعداد محدودی بوده و این معضل به دلیل درست استفاده نکردن از گوشی اتفاق افتاده است و مربوط به شرکت نمی‌شود. با همین استدلال، اپل برای تعمیر گوشی‌هایی که با مشکل کار نکردن تاچ مواجه بودند،‌ ۱۴۹ دلار از مشتری دریافت می‌کرد.

اپل معتقد بود آیفون ۶ در تست مقاومت عملکرد خوبی از خود نشان داده است و کاربرانی که ادعا می‌کنند گوشی آن‌ها در اثر زمین خوردن دچار مشکل شده‌ است، قطعا خودشان به شکل نامناسب و خارج از عملکرد معمول گوشی،‌ آن‌ را تحت فشار قرار داده‌اند. کار به جایی رسید که کوپرتینویی‌ها تصمیم گرفتند از خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه دعوت کنند مقاومت آیفون ۶ مورد آزمایش قرار دهند و با تهیه ویدیویی مقاومت این گوشی را به نمایش بگذارند. این تصمیم کوپرتینویی‌ها نشان‌دهنده‌ی ضعف استحکام بدنه گوشی‌های آیفون قبلی بود؛ ولی اپل برای نجات از حواشی آیفون ۶ به این تصمیم تن داد.

 

حال بعد از گذشت یک سال و نیم از این ماجرا، اسناد و مدارک درون سازمانی اپل مربوط به شکایت‌های دادگاه نشان می‌دهد که کوپرتینویی‌ها از ابتدا می‌دانستند که آیفون ۶ در حدود ۳.۳ برابر از آیفون ۵ اس مقاومت بیشتری در مقابل خم شدن از خود نشان می‌دهد و در تست مقاومت قطعا پیروز میدان خواهد بود؛ اما شاید بپرسید آیفون ۶ پلاس برادر بزرگ‌تر آیفون ۶ چطور؟ آیفون ۶ پلاس نیز حدود ۷.۲ برابر استحکام بیشتری نسبت به آیفون‌های قبل از خود در مقابل خم شدن نشان می‌دهد. پس مشکل کاربرانی که از اپل شکایت کرده بودند، چه بود؟ اگر آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس در تست مقاومت، استحکام خوبی از خود نشان می‌دهند چرا این کاربران با مشکل مواجه شدند؟

اسناد مربوط به آزمایش تست مقاومت آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس که به‌صورت درون‌سازمانی بایگانی شده بود،‌ به دست خبرگزاری Motherboard رسید که بخشی از اسناد مربوط به پرونده شکایت در دادگاه بودند. شاکیان پرونده ادعا کرده بودند که اپل مشتریان خود را گمراه کرده است. اپل گفته بود هر دو گوشی مقاومت بالایی دارند و در تست خم کردن از باقی گوشی‌های آیفون قوی‌تر هستند. ولی وقتی کاربران تصمیم گرفتند تست خم کردن را روی گوشی خود اجرا کنند، متأسفانه با معضل کار نکردن صفحه لمسی مواجه شدند. برخی کاربران هم ادعا کرده بودند که گوشی در جیبشان خم شده است.

در نهایت مشخص شد وقتی گوشی تحت فشار یا در معرض خم شدن قرار می‌گیرد،‌  چیپ مربوط به مدار مجتمع (IC)‌ از برد خارج می‌شود که علت بروز این مسئله، فقدان ماده چسبند‌ه‌ای به نام «Underfill» در تراشه است. Underfill برای اتصال مدارهای مجتمع به برد به کارمی‌رود و جزو لایه‌های مهم در طراحی برد منطقی محسوب می‌شود. در نهایت روش اتصال نامناسب تراشه به مدار منطقی و عدم استفاده از Underfill،‌ باعث می‌شود وقتی گوشی تحت فشار قرار می‌گیرد تراشه از برد جدا شود و صفحه نمایش لمسی گوشی به درستی کار نکند که به آن «Touch Disease» گفته می‌شود. اسناد و مدارک نشان می‌دهد اپل از ابتدا از این معضل در گوشی‌های آیفون ۶ و ۶ پلاس مطلع بوده است.

لوسی کوه، قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده، معتقد است:

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های اپل پیش از عرضه‌ی آیفون‌ها (آیفون ۶ و ۶ پلاس)، مقاومت کمتر آن‌ها در برابر خمش نسبت به نسل‌های قبلی بود.

این موضوع نشان می‌دهد که اپل قبل از فروش محصولات خود،‌ به این موضوع مهم واقف بوده و با علم به اینکه آیفون‌ ۶ و آیفون ۶ پلاس چه نقاط قوت و ضعفی دارند، آن‌ها را روانه‌ی بازار کرده است. بر اساس اسناد و مدارک درون‌سازمانی، اپل مشکل مربوط به تراشه روی برد گوشی‌های آیفون را یک سال بعد از عرضه‌ی آیفون ۶ به بازار، در ماه می ۲۰۱۶ برطرف کرد.

ظاهرا اپل پس از بررسی موضوع متوجه شد که برای جدا نشدن چیپ روی برد باید آن‌ را تقویت کند و از Underfill برای این کار کمک بگیرد تا وقتی کاربر قصد دارد گوشی را خم کند،‌ با مشکل جدا شدن تراشه از روی برد مواجه نشود. ظاهرا برد مدل‌های قبلی آیفون چنین مشکلی نداشتند و این مسئله تنها در گوشی‌های آیفون ۶ و ۶ پلاس مشاهده شده است.

کوپرتینویی‌ها در نهایت وجود چنین مسئله‌ای را در برد آیفون ۶ تأیید کردند،‌ ولی هزینه‌ی تعمیر را بر عهده‌‌ی خود مشتری گذاشتند و همان‌طور که گفته شد، اگر کاربری به دلیل قطعی چیپ از برد گوشی با معضل کار نکردن صفحه نمایش مواجه می‌شد، باید ۱۴۹ دلار هزینه تعمیر می‌پرداخت و کوپرتینویی‌ها هیچ هزینه‌ای تقبل نمی‌‌کردند.

 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا