محقق ایرانی ماده خود ترمیم ساخت

محقق ایرانی با همکاری گروهی از پژوهشگران ماده ای ساخته اند که خود را ترمیم می کند. این ماده را می توان در تولید ماشین ها و ربات های نرم به کار برد.

موبنا – کارمل مجیدی محقق ایرانی همراه گروهی از دانشمندان ماده ای ساخته اند که خود را ترمیم می کند. این ماده به ماشین ها امکان می دهد تا خود را حتی پس از خسارت های مکانیکی زیاد ترمیم کنند.

این ماده نه تنها از لحاظ فیزیکی خود را ترمیم می کند بلکه می تواند اتصالات الکتریکی قطع شده را دوباره احیا کند.

این امر مزیت بزرگی برای ماشین ها و ربات هایی است که در محیط های خطرناک به کار گرفته می شوند. این ماده به کمک فلز مایع ساخته می شود. برای تولید این ماده قطره های فلز مایع در یک الاستومر(تکه سیلیکون انعطاف پذیر) معلق می شود.

هنگامیکه این ماده ترکیبی دچار آسیب شود، قطره ها سرازیر می شوند و به این ترتیب اتصالات جدیدی در نزدیکی قطره های دیگر به وجود می آورند. قطره های مذکور از آلیاژ گالیوم ساخته می شوند که قابلیت انتقال سیگنال های الکتریکی بدون اختلال را دارد.

این ماده می تواند برق یا اطلاعات را از روی بخش های ترک خورده، سوراخ شده و حتی قسمت های جدا شده نیز انتقال دهد.

مجیدی در این باره می گوید: اگر ما بخواهیم ماشین هایی بسازیم که با بدن انسان و محیط زیست سازگارتر باشند، باید آنها را از موادی جدید تهیه کنیم. کارآمدی مواد خود ترمیمی می تواند به تولید ماشین ها و دستگاه های الکترونیکی نرمی تبدیل شود که مقاومت خارق العاده ای در برابر بافت ها و ارگانیسم های طبیعی و نرم دارد.

این پژوهش در ژورنال Nature Materials منتشر شده است.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا