۵۵۰ گیگاتن وزن همه موجودات زنده روی کره زمین!

محاسبه حجم کربن موجود در کره زمین مبتنی بر متغیرهای مختلف از جمله آب نشان داده است وزن کلی کربن مرتبط با همه موجودات زنده روی کره خاکی ۵۵۰ گیگاتن محاسبه می‌شود.

موبنا – گیاهان بیشتر از هر موجود دیگری روی کره خاکی پادشاهی کرده‌اند و حضور دایم داشته‌اند؛ چنانکه دانشمندان می‌گویند ۸۰ درصد کربن موجود روی کره خاکی از ابتدا تاکنون به واسطه موجودات زنده ایجاد شده است مربوط به گیاهان می‌شود. این نکته تنها یکی از اتفاقات جالب حضور گیاهان روی کره زمین است که دانشمندان در بررسی‌های جدید خود آن را کشف کرده‌اند.

محاسبه حجم کربن موجود در کره زمین مبتنی بر متغیرهای مختلف از جمله آب نشان داده است وزن کلی کربن مرتبط با همه موجودات زنده روی کره خاکی ۵۵۰ گیگاتن محاسبه می‌شود. از این رقم گیاهان ۴۵۰ گیگاتن کربن به گیاهان اختصاص میابد و پس از آن باکتری‌ها با ۷۰ گیگاتن و قارچ‌ها با ۱۲ گیگاتن قرار دارند. دانشمندان این اعداد و ارقام را طی گزارشی در آخرین شماره از نشریه آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر کردند. بر اساس این گزارش مشخص شد حیوانات در مجموع ۲ گیگاتن کربن موجود در کره زمین را در طول تاریخ تشکیل داده‌اند که نیمی از آنها را حشرات، عنکبوت‌ها و خانواده خرچنگ‌ها شامل می‌شوند.

۵۵۰ گیگاتن وزن همه موجودات زنده روی کره زمین!

اگرچه ۰.۰۶ گیگاتن از کربن موجود روی کره زمین را از آن خود کرده‌اند، با این وجود گفته می‌شود تاثیرات ما زیست توده‌ها از ابتدا تاکنون بیشتر از هر موجود دیگری بوده است. انسان‌ها با دام‌های خود از جمله گاوها و گوسفندان ۲۰ برابر بیشتر از دیگر پستانداران وحشی در تولید کربن موثر بوده‌اند. به همین ترتیب مشخص شده است مرغ‌های پرورشی نیز نسبت به دیگر انواع پرندگان همین اندازه در تولید کربن موثر بوده‌اند. انسان‌ها همچنین تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر توده گیاهی برجا گذاشته‌اند؛ چنانکه گفته می‌شود طی ۱۰ هزار سال گذشته تعداد درختان کره زمین به واسطه حضور انسان‌ها به نصف رسیده است.

به منظور محاسبه دقیق زیست توده هر یک از موجودات زنده، زیست شناسان مطالعه دقیقی را به مدت ۳ سال انجام دادند و طی آن یافته‌های به دست آمده توسط دیگر دانشمندان را در کنار یکدیگر بررسی کردند. البته هدف نهایی محققان محاسبه وزن دقیق موجودات زنده روی کره خاکی از ابتدا تاکنون نبود. آنها تلاش کردند با این بررسی فراوان‌ترین و رایج‌ترین پروتئین‌ها را در زمین کشف کنند. این گروه از محققان همچنان روی پروژه مذکور کار می‌کنند و امیدوارند تا سال آینده پاسخ سوال خود را برای کشف فراوان‌ترین پروتئین روی کره زمین پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا