مهارت‌آموزی هوش مصنوعی با نگاه به رفتار انسان

یک سیستم یادگیری عمیق جدید هوش مصنوعی می‌تواند به ربات‌ها بیاموزد که با زیر نظر گرفتن اعمال انسان‌ها، مهارت‌ها را فرا بگیرند.

موبنا – یک سیستم یادگیری عمیق جدید که توسط آزمایشگاه رباتیک شرکت “انویدیا”(Nvidia) ساخته شده است، به ربات‌ها و انسان‌ها کمک می‌کند تا با هم کار و در کنار هم زندگی کنند.

“انویدیا” در حال آموزش ربات‌ها برای یادگیری مهارت‌های جدید با مشاهده کردن رفتار انسان‌ها است. آزمایش‌های اولیه در این فرایند روی یک ربات “باکستر”(Baxter) انجام شده که این ربات یاد گرفته است تا جعبه‌های رنگی و ماشین اسباب‌بازی را در محیط آزمایشگاه حرکت دهد.

محققان امیدوارند که توسعه این سیستم مبتنی بر یادگیری عمیق، راهی برای آموزش ربات‌ها به منظور کار و زندگی در کنار انسان در هر دو حالت سر کار و خانه باشد.

“استن بیچفیلد”، دانشمند اصلی این تحقیقات گفت: در محیط کار، ربات‌ها در اجرای مجدد مسیرهای مشابه بارها و بارها به کار خود ادامه می‌دهند، اما با تغییرات محیط سازگار نیستند و وظایفشان را یاد نمی‌گیرند.

وی افزود: بنابراین برای رفع چنین ایراداتی در ربات‌ها و آموزش اجرای یک کار جدید، شما باید از یک متخصص برای برنامه‌نویسی مجدد ربات کمک بگیرید که کار گرانقیمتی است. اما آنچه که ما علاقه‌مند به انجام آن هستیم، تسهیل کار برای کاربر غیرمتخصص در آموزش یک کار جدید به ربات با ساده نشان دادن آنچه که باید انجام دهد، است.

محققان یک دنباله از شبکه‌های عصبی را برای انجام وظایف مرتبط با ادراک، تولید برنامه و اجرای برنامه آموزش دادند. نتیجه این بود که ربات توانست یک کار جدید را از یک نمایش در دنیای واقعی یاد بگیرد.

هنگامی که ربات شاهد این کار است، یک دستورالعمل قابل خواندن برای انسان از شرایط لازم برای تکمیل کار ایجاد می‌کند. پس از آن، انسان می‌تواند قبل از اجرا بر روی ربات واقعی، آن را اصلاح کند.

“بیچفیلد” گفت: در حال حاضر نوعی تغییر پارادایم در جامعه رباتیک در حال رخ دادن است. ما اکنون در نقطه‌ای هستیم که می‌توانیم از پردازنده‌های گرافیکی استفاده کنیم تا مقدار بی حد و حصر از داده‌های مشخص را به صورت رایگان، برای توسعه و آزمایش الگوریتم‌ها استفاده کنیم و این کار به طور بالقوه به ما اجازه می‌دهد تا این سیستم‌های رباتیک را به گونه‌ای که مقیاس بهتری داشته و ایمن‌تر باشند، توسعه دهیم تا یاد بگیرند چگونه با جهان اطرافشان ارتباط برقرار کنند.

در یک ویدیو منتشر شده توسط محققان، اپراتور انسان یک جفت مکعب را به ربات نشان می‌دهد. سپس سیستم به طور مناسب آنها را درک می‌کند و مکعب‌ها را به ترتیب صحیح قرار می‌دهد.

این سیستم می‌تواند از آزمون و خطا نیز استفاده کند و از اشتباهات خود یاد بگیرد، زیرا ممکن است با هر تغییری در دنیای واقعی روبرو شود.

این تحقیق به عنوان بخشی از آزمایش‌های تحقیقاتی رباتیک “انویدیا” صورت می‌گیرد. این شرکت در سال گذشته اعلام کرد که این آزمایشگاه را ایجاد کرده است و اکنون ۶ محقق در آن مشغول به تحقیق و توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی هستند.

این تحقیق در کنفرانس بین‌المللی رباتیک و اتوماسیون (ICRA) که همین هفته در بریزبن استرالیا برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا