۳عامل موثر بر قیمت سکه

درحالی‌که فعالان بازار سکه منتظر بودند بعد از موضع‌گیری اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص برجام، نرخ سکه در بازار افزایش یابد، طی روزهای اخیر روند قیمت سکه طلا رو به کاهش بوده و این روند همچنان ادامه دارد.

موبنا – بر این اساس نرخ سکه تمام بهار آزادی که هفته گذشته از مرز ۲۱ میلیون ریال گذشته بود، در پایان ساعات روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه به زیر ۱۹ میلیون ریال رسید که کاهش بیش از ۲ میلیون ریال را نشان می‌دهد.
یک فعال بازار طلا در خصوص وضعیت بازار سکه گفت: بازار سکه تابعی از اتفاقات در سه بخش است که بر قیمت تأثیر می‌گذارد. علی اسماعیلی گفت: نخستین موضوع اثرگذار بر قیمت سکه قیمت انس جهانی است که تأثیر مستقیم بر قیمت سکه در داخل کشور دارد، تابع دوم که بر قیمت سکه تأثیر می‌گذارد قیمت دلار است، چراکه معاملات جهانی طلا از طریق دلار انجام می‌شود و نوسانات قیمت دلار بر قیمت طلا و درنهایت سکه تأثیر می‌گذارد. وی تابع سوم در تغییرات قیمت سکه را تقاضای بازار دانست و گفت: تقاضای خرید ازجمله شاخص‌های تعیین‌کننده در قیمت همه کالاها به شمار می‌رود که سکه طلا نیز از این قاعده مستثنا نیست.
اسماعیلی گفت: بانک مرکزی و بانک ملی با پیش‌فروش سکه در روزهای قبل از موضع‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا عطش حاکم بر بازار سکه را برای خرید فرونشاندند و امروز شاهدیم که بازار سکه به ثبات نسبی رسیده و روند قیمت در این بازار رو به کاهش است.
وی تأکید کرد: نوسانات در بازار مصنوعات طلا نیز تأثیرگذار بود‌ه و قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار طی روزهای اخیر از مرز ۲ میلیون ریال را پشت سر گذاشته بود، به مرز یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار ریال رسیده است.
وی گفت: البته با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید مصنوعات طلا بیش از پیش کاهش خواهد یافت و این بازار به رکود خواهد رفت.

دکمه بازگشت به بالا