اپل در یک فصل سودی بیش از تمام دوران فعالیت آمازون کسب کرد

اپل بسیار سود‌آور‌تر از آمازون است؛ بررسی‌های کارشناسان مالی حاکی از آن است که اپل در حال حاضر در موقعیت سوددهی بسیار بالاتری از آمازون قرار دارد؛ اما پیش‌بینی‌ها نیز آینده‌ی درخشانی را برای آمازون متصور هستند.

موبنا – شرکت اپل (Apple) در سال مالی ۲۰۱۷، مبلغ ۴۸.۳۵ میلیارد دلار سود کسب کرده و در سه ماهه‌ی منتهی به مارس ۲۰۱۸، مبلغ ۱۳.۸ میلیارد دلار درآمد خالص را به خود اختصاص داده، در حالی که مجموع درآمد خالص آمازون (Amazon) از ابتدای فعالیتش حدود ۹.۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

هفته گذشته، وارن بافت اعلام کرد که در سهام آمازون سرمایه‌گذاری نکرده و افشاء کرد مبلغ زیادی را روی سهام برکشایر هاتاوی در اپل سرمایه‌گذاری کرده است. از این‌رو سود بیشتر می‌تواند تصمیمات سرمایه‌گذاری وارن بافت را در مورد اپل و آمازون نشان دهد.

حرکت‌های وارن بافت ممکن است با فلسفه‌ی خود او مبنی بر تأکید به ردیابی فعالیت‌های مالی یک شرکت در طول تاریخ فعالیت آن در مقابل باور به پیش‌بینی‌های نامطمئن آینده از تحلیل‌گران قابل توضیح باشد.

بافت در جلسه‌ی سالانه‌ی سهام‌داران برکشایر هاتاوی در سال ۱۹۹۵ می‌گوید:

فکر می‌کنم منصفانه باشد که بگویم هرگز به پیش‌بینی‌های یک تحلیل‌گر در رابطه با امنیت و تجارت خود اهمیت نداده‌ایم.

بافت در سوم ماه مِی به شبکه‌ی CNBC  می‌گوید:

اپل یک شرکت باور‌نکردنی است؛ اگر نگاهی به این شرکت بیندازید، متوجه می‌شوید که اپل تقریبا دو برابر بیش از دومین شرکت سودآور در ایالات متحده درآمد کسب می‌کند.

اپل در سال مالی ۲۰۱۷، مبلغ ۴۸.۳۵ میلیارد دلار سود کسب کرده و در طول سه ماهه‌ی منتهی به مارس ۲۰۱۸، مبلغ ۱۳.۸ میلیارد دلار درآمد خالص داشته است.

در مقایسه با اپل، درآمد خالص شرکت آمازون از زمان شروع فعالیتش حدود ۹.۶ میلیارد دلار بوده است. این مبلغ با افزودن درآمد خالص سالانه‌ی آمازون از زمان آغاز به کار به سود ۱.۶ میلیارد دلاری این شرکت در سه ماهه‌ی منتهی به مارس ۲۰۱۸ محاسبه شده است.

یک تحلیل‌گر وال‌استریت معتقد است که آمازون هنوز در مراحل اولیه در بسیاری از بازار‌های کلیدی به سر می‌برد.

هیت تری، تحلیل‌گر گلدمن ساش ماه گذشته در یادداشتی خطاب به مشتریان نوشت: ما در موقعیتی مطلوب بین دوره‌های سرمایه‌گذاری آمازون قرار داریم؛ جایی که مرکز جدید پردازش سفارشات و داده‌ها باعث افزایش درآمد می‌شود درحالی‌که ظرفیت بهره‌وری نیز در حال افزایش است. ما هنوز در مراحل اولیه انتقال محاسبات به سرورهای کلود و انتقال از خرده‌فروشی سنتی به آنلاین قرار داریم و به عقیده‌ی ما بازار، منافع مالی بلند مدت از این دو مورد را برای آمازون تا حد زیادی دست‌کم گرفته است.

از آن‌جایی‌که بافت اعتقاد کمتری به پیش‌بینی‌های نامطمئن در آینده دارد، از این رو این موضوع احتمالا عاملی است که او به میزان بالای سود فعلی اپل در مقایسه با استعداد بالقوه‌ی آمازون در آینده تمایل بیشتری نشان می‌دهد.

 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا