گوگل «آینده» را به فروش می‌رساند

گوگل از هم اکنون آینده را می‌فروشد و معتقد است که چنین اتفاقی برای کاربر، شرکت‌های خدماتی و … مفید است و در نتیجه زندگی بهتر مردم را به دنبال دارد.

موبنا – «ساندار پیچای» مدیرعامل گوگل چند روز قبل در کنفرانس سالانه این شرکت روی صحنه آمد و برخی از مهم‌ترین فناوری‌های جدید توسعه یافته خود را در معرض دید عموم قرار داد: یک دستیار هوشمند که می‌تواند روی گوشی هوشمند همه قرارهای ملاقات را برنامه‌ریزی کند، سیستم جدید «گوگل مپس» که قادر است به صورت شخصی به شما پیشنهاد دهد، و قابلیت جدیدی که حین تایپ کردن پست الکترونیکی به شما توصیه می‌کند جمله خود را چگونه به اتمام برسانید.

تمام این قابلیت‌ها و ده‌ها سرویس دیگر که شرکت گوگل به صورت همزمان آنها را توسعه می‌دهد، به واسطه داده‌هایی ارتقا یافته است که گوگل به عنوان غول اینترنتی جهان هر روز آنها را جمع‌آوری می‌کند و این داده‌ها را میلیاردها نفر از نقاط مختلف جهان به صورت روزانه در اختیار گوگل می‌گذارند.

گوگل «آینده» را به فروش می‌رساند

تا مدتی قبل بیشتر کاربران از نحوه جمع‌آوری اطلاعات اینترنتی آنها توسط گوگل آگاهی زیادی نداشتند و به درستی نمی دانستند این اطلاعات چه فوایدی دارد. ولی حتی اگر کاربران هم از این اتفاق بی‌اطلاع باشند، شرکت گوگل هم اکنون هفت محصول ویژه را در اختیار دارد که هر کدام از آنها بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارند و تنها راه استفاده از سرویس‌های مذکور این است که به اطلاعات شخصی کاربر دسترسی داشته باشند.

همین مسئله باعث شده است گوگل به یکی از قدرتمندترین شرکت‌های جهان تبدیل شوند و این طور که در آخرین نظرسنجی مرکز «مورنینگ کانسالت» اعلام شده است، مردم جهان گوگل را قوی‌ترین برند دنیا می‌دانند. با این وجود در دنیای بعد از «کمبریج آنالیتیکا» که اطلاعات شخصی کاربران فیسبوک را مورد سوءاستفاده قرار داد،‌نگرانی‌های فراوان در مورد شرکت‌های بزرگ فناوری ایجاد شده است تا به صورت مخفیانه کاربران را زیر نظر نگیرند و از داده‌های آنها سوءاستفاده نکنند.

گوگل «آینده» را به فروش می‌رساند

«دیوید یوفای» یکی از پروفسورهای دانشکده مدیریت هاروارد در این خصوص گفت: «گوگل مسیر بسیار مشخص و درستی را پیش روی خود قرار داده است. جست‌وجوی اینترنتی در کنار سیستم عامل اندروید این امکان را برای گوگل فراهم کرده است تا بتواند به راحتی و بدون هرگونه مشکل رفتارهای شخصی کاربران خود را زیر نظر بگیرد. سیاست‌های گوگل برای حفظ حریم شخصی کاملا واضح به نظر می‌رسد و با این وجود سوالی که نمی‌توان به آن پاسخ داد این است که آیا با وجود این سیاست‌های شفاف، باز هم می‌شود از اطلاعات شخصی کاربران در سرورهای گوگل سوءاستفاده کرد؟ شرکت فیسبوک حدود سه سال قبل سیاست‌های شفاف و روشن درزمینه حفظ حریم شخصی کاربران ارایه بود که در این دوره زمانی مورد تایید همگان بود. ولی از زمانی که مرکز کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات شخصی کاربران فیسبوک سوءاستفاده کرد، مشخص شد که این سیاست‌ها می‌توانند راه نفوذ فراوان داشته باشند».

گوگل «آینده» را به فروش می‌رساند

گوگل ادعا می‌کند که سیستم‌های امنیتی مختلف را در اختیار گرفته است تا از اطلاعات شخصی کاربران سوءاستفاده نشود. با این وجود «ساندار پیچای» در صحبت‌های اخیر خود توضیح داد که این شرکت اگر در اصل آینده را می‌فروشد و به اطلاعات اکنون کاربران دستبرد نمی‌زد. گوگل بر اساس رفتارهای کاربران در جست‌وجوگر اینترنتی، سیستم عامل اندروید، سرویس ویدیویی یوتیوب، سرویس پست الکترونیکی جیمیل، شبکه اجتماعی گوگل پلاس و خدمات پردازش ابری تحلیل می‌کند و به عنوان مثال درمیابد فردی که هم اکنون در یکی از مناطق جنوبی لندن در حال جست‌وجوی اینترنتی است تا یک دستگاه اتومبیل فورد مدل ۲۰۱۵ را خریداری کند، پس از گذشت یک سال به لوازم یدکی این اتومبیل نیاز خواهد داشت و محصولات مصرفی از جمله روغن را هم برای این اتومبیل مورد استفاده قرار خواهد داد. بر این اساس گوگل نیازهای هر فرد در یک سال آینده را پیش‌بینی می‌کند و آنها را با شرکت‌های ارایه دهنده خدمات مشابه در اطراف کاربر به اشتراک می‌گذارد. از این طریق گوگل پیش از آنکه یک نیاز خاص در افراد ایجاد شود، آنها را پیش‌بینی می‌کند و اطلاعات مربوط به آینده‌ای که هنوز نیامده است را به فروش می‌رساند. گوگل با این کار از هم اکنون آینده را می‌فروشد و معتقد است که چنین اتفاقی برای کاربر، شرکت‌های خدماتی و … مفید است و در نتیجه زندگی بهتر مردم را به دنبال دارد.

گوگل «آینده» را به فروش می‌رساند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا