گوشی هوشمند چگونه قدرت بینایی را به نابینایان برمی‌گرداند؟!

اپلیکیشن «لوک‌آوت» با این هدف طراحی شده است که فرد نابینا به طور کامل در جریان محیط پیرامون خود قرار بگیرد و بدون آنکه بمباران اطلاعاتی شود، فقط حجم اندکی از اطلاعات کاربردی و به درد بخور را مورد استفاده قرار دهد تا مسیر خود را به خوبی پیدا کند.

موبنا – فناوری به واسطه‌ پیشرفت‌های خود در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوان کرده است تا به نابینایان کمک کند. ولی گوگل بر اساس آخرین طرح خود تصمیم دارد به جای آنکه ابزار جانبی گران قیمت و کمیاب در اختیار افراد نابینا بگذارد تا زندگی آنها آسان‌تر شود، از یک ابزار ساده استفاده کند که در همه خانه‌ها یافت می‌شود: گوشی هوشمند اندرویدی. شرکت گوگل بر اساس بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که می‌تواند گوشی‌های هوشمند اندرویدی را به سیستم مجهز به هوش مصنوعی تبدیل کند و آن را به صورت تخصصی در اختیار نابینایان قرار دهد.

اپلیکیشن جدیدی که گوگل در این زمینه ارایه کرده است «لوک‌آوت» نام دارد و فرآیند آن به این صورت تعریف شده است که از سیستم تشخیص تصاویر و هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا با مشاهده محیط پیرامون از طریق دوربین، صحنه را برای فرد نابینا توصیف کند. گوگل این اپلیکیشن را در کنفرانس سالانه خود موسوم به I/O معرفی کرد و توضیح داد نمونه نهایی و عملیاتی این اپلیکیشن به زودی عرضه می‌شود.

گوشی هوشمند چگونه قدرت بینایی را به نابینایان برمی‌گرداند؟!

شرکت گوگل هم اکنون در حال انجام مراحل پایانی آزمایش روی اپلیکیشن مذکور است و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است اواخر سال جاری میلادی همزمان با عرضه مدل جدیدی سری گوشی‌های هوشمند «پیکسل» این اپلیکیشن کاربردی عرضه شود.

با این توضیحات اگر شما وارد لابی یک ساختمان شوید و دوربین گوشی هوشمند اندرویدی خود را در دستان‌تان نگه داشته باشید یا به کمک بند مخصوص آن را دور گردن خود قرار داده باشید، اپلیکیشن «لوک‌آوت» می‌تواند موقعیت قرار گرفتن هر یک از افراد و اشیا در این مکان را شناسایی کند و به عنوان مثال به شما توضیح دهد آسانسور در چه مکانی قرار گرفته است یا پله‌ها کجا واقع شده‌اند. این اپلیکیشن همچنین می‌تواند تمام متن‌های راهنما که به دیوارهای ساختمان نصب شده‌اند را هم برای شما بخواند. نکته مهم اینجاست که اپلیکیشن مذکور برای کار کردن به اینترنت نیاز ندارد و فرد نابینا به صورت آفلاین هم می‌تواند از آن استفاده کند.

گوگل توضیح داد اپلیکیشن «لوک‌آوت» با این هدف طراحی شده است که فرد نابینا به طور کامل در جریان محیط پیرامون خود قرار بگیرد و بدون آنکه بمباران اطلاعاتی شود، فقط حجم اندکی از اطلاعات کاربردی و به درد بخور را مورد استفاده قرار دهد تا مسیر خود را به خوبی پیدا کند. این اپلیکیشن فقط نکته‌ها و گزینه‌های مهم را اعلام می‌کند. بنابراین اگر یک شخص بخواهد صحبت‌های اپلیکیشن را متوقف کند، تنها کافی است دست خود را جلوی دوربین گوشی هوشمند قرار دهد تا فعالیت آن متوقف شود یا اینکه می‌تواند کلید توقف در سیستم داخلی اپلیکیشن را فشار دهد.

گوشی هوشمند چگونه قدرت بینایی را به نابینایان برمی‌گرداند؟!

کمپانی سازنده اپلیکیشن که از آن با نام غول اینترنتی جهان هم یاد می‌کنند توضیح داد که ابزار موبایلی جدید آنها فناوری مشابه اپلیکیشن «گوگل لنز» را شامل می‌شود که در اصل یک ابزار جست‌وجوی بصری است. این اپلیکیشن در واقع مجموعه‌ای از فناوری‌های هوش مصنوعی، سیستم تشخیص تصویر و انواع مختلف مدل‌های یادگیری ماشینی را در خود جا داده است.

«ارین لاوریدسن» مدیر توسعه فناوری لایت‌هاوس در سانفرانسیسکو در مورد محصول جدید گوگل گفت: «آنچه که افراد نابینا نیاز دارند این است که به اطلاعات دسترسی داشته باشند. این اطلاعات در انواع مختلف پیرامون فرد نابینا وجود دارند و ابزارهای کمکی می‌بایست به گونه‌ای اطلاعات را انتقال دهند که فرد نابینا بتواند به واسطه آنها محیط پیرامون خود را ببیند. بنابراین باید اطلاعات بصری در اختیار نابینایان قرار گیرد و این اطلاعات به داده‌های غیربصری ترجمه شوند».

شرکت گوگل نخستین کمپانی محسوب نمی‌شود که با استفاده از هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند سعی کرده است به نابینایان کمک کند. پیش از این مایکروسافت نیز اپلکییشن مشابهی را موسوم به Seeing AI برای گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل آی‌او‌اِس عرضه کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا