درمان دیابت در موش‌ها با سلول‌های مهندسی شده جزایر لانگرهانس انسانی

بافت مهندسی شده سلول‌های جزایر لانگرهانس انسان در یک آزمایشگاه که سیستم گردش خون را توسعه می‌دهند، هورمون‌هایی مانند انسولین را ترشح می‌کنند و با موفقیت دیابت نوع ۱ در موش‌های پیوند شده را درمان می‌کند.

موبنا – در یک مطالعه منتشر شده در مجله “Cell Reports”، دانشمندان از یک فرایند جدید مهندسی زیستی استفاده می‌کنند که به نام “سلول‌های خود تراکم”(self-condensation cell) شناخته می‌شود. محققان بیمارستان کودکان “سینسیناتی”(Cincinnati) ایالات متحده آمریکا و “دانشگاه ایالت یوکوهاما”(YCU) در ژاپن می‌گویند که این تکنولوژی، پزشکان را قادر می‌سازد بتوانند برای درمان از سلول‌های خود انسان برای رشد بافت‌های انسانی استفاده کنند.

“تاکانوری تاکبی”(Takanori Takebe) پزشک متخصص مرکز سلول‌های بنیادی Cincinnati گفت: این روش ممکن است به عنوان یک استراتژی اصلی برای درمان دیابت نوع ۱ عمل کند. سالانه ۷۹ هزار مورد مبتلا به دیابت نوع ۱ تشخیص داده می‌شوند. دیابت یک بیماری تهدید کننده زندگی است، بنابراین توسعه رویکردهای موثر و درمان‌های دائمی به میلیون‌ها فرد در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

دانشمندان سیستم پردازش خود را با سلول‌های اندام انسانی اهدا شده مانند پانکراس، قلب، مغز و غیره با سلول‌های اندام موش و “سلول‌های بنیادی پلاریپوتنت(pluripotent) القا شده” (iPS) آزمایش کردند.

فرایند مهندسی بافت نیز از دو نوع سلول پیش از مرحله جنینی استفاده می‌کند که از تشکیل بدن و اندام‌های خاص آن حمایت می‌کند. “سلول‌های بنیادی mesenchymal”(MSNs) و “سلول‌های اندوتلیال عروقی” ، “سلول پروژنیتور” (progenitor cells) هستند.

محققان از سلول‌های اهدا شده، سلول‌های موش‌ها و سلول‌های بنیادی “پلاریپوینت”((pluripotent القا شده، با سلول‌های بنیادی mesenchymal و سلول‌های اندوتلیال عروقی همراه با سایر مواد ژنتیکی و بیوشیمیایی که منجر به تشکیل جزایر پانکراس شده‌اند برای ترکیب استفاده کردند.

پس از آنکه جزایر مهندسی بافتی به بدن موش‌های مبتلا به دیابت نوع ۱ پیوند داده شدند، بیماری حیوانات درمان شد. جزایر پانکراس انسانی در حال حاضر می‌تواند به بیماران دیابتی پیوند داده شود.

به گفته محققان، اگر چه مهندسی بافت مبتنی بر سلول‌های بنیادی دارای پتانسیل درمانی بالقوه است، استفاده از آن در آینده نیز با چالش‌های مهمی مواجه است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا