با کاهش مصرف برق از این استارت‌آپ پول بگیرید! (+عکس)

هر فرد به طور معمول می‌تواند در طول یک سال بین ۵۰ تا ۱۵۰ دلار از استارت آپ اُهم‌کانکت پول دریافت کند که این رقم بسته به میزان کاهش مصرف انرژی توسط او تغییر می‌کند.

موبنا – همه ما به خوبی می‌دانیم که می‌بایست در جریان زندگی روزمره انرژی کمتری مصرف کنیم. این اتفاق به جز کمک به محیط زیست و چرخه تامین انرژی می‌تواند در هزینه‌های ما صرفه‌جویی کند و در یک چشم‌انداز بلندمدت همین اتفاق می‌تواند باعث نجات کره زمین شود و جلوی انتشار هرچه بیشتر کربن را بگیرد. با این وجود باید بپذیریم که این اتفاق برای بیشتر ما آسان نیست تا حجم انرژی مصرفی در طول روز را پایین بیاوریم.

یکی از استارت‌آپ‌هایی که با هدف کاهش مصرف انرژی برای تک‌تک افراد راه‌اندازی شده است «اُهم‌کانکت» نام دارد که خدمات آن بیشتر از صرفه‌جویی در انرژی است. این استارت آپ که سال ۲۰۱۳ میلادی راه‌اندازی شد نه تنها به شما می‌کند در مصرف برق صرفه‌جویی کنید، بلکه با کاهش مصرف انرژی در ساعت‌های اوج مصرف برق به شما یا مرکز خیریه مورد نظر شما پول هم پرداخت می‌کند.

در این میان اگر شما در منزل خود از لوازم خانگی هوشمند مانند ترموستات‌های نِست، سوئیچ‌های هوشمند بِلکین، یا اتومبیل‌های برقی تِسلا استفاده کنید، استارت آپ اهم‌کانکت قادر است بخشی از برق مورد نیاز مصرفی شما را به صورت رایگان تامین کند و مدیریت جامع لوازم برقی خانگی را هم در دست می‌گیرد تا همه نگرانی‌های شما برطرف شود.

«کورتیس تانگو» یکی از بنیانگذاران این شرکت گفت: «هر فرد به طور معمول می‌تواند در طول یک سال بین ۵۰ تا ۱۵۰ دلار از ما پول دریافت کند که این رقم بسته به میزان کاهش مصرف انرژی توسط او تغییر می‌کند». البته سرویس اهم‌کانکت فعلا فقط در آمریکا راه‌اندازی شده است و با این وجود آقای تانگو می‌گوید که شرکت آنها به زودی در دیگر کشورهای جهان هم خدمات خود را ارایه می‌دهد تا مردم تلاش بیشتری برای کاهش مصرف انرژی انجام دهند.

حداقل در حالت تئوری می‌توان گفت که سیاست‌های این شرکت نه تنها میزان آلایندگی هوا را کاهش می‌دهد و مردم را به کاهش مصرف انرژی تشویق می‌کند، بلکه این فرصت را به وجود می‌آورد تا نیروگاه‌های تامین انرژی در ساعت‌های اوج مصرف کربن کمتری تولید کنند و زیرساخت‌های تامین انرژی در شهرهای بزرگ پایدارتر باشند. این اتفاقات در مجموع باعث می‌شود امکان استفاده از منابع انرژی پاک برای کاربران بیشتر فراهم شود.

با کاهش مصرف برق از این استارت‌آپ پول بگیرید! (+عکس)

انرژی بی‌استفاده

فرآیندی که این استارت آپ دنبال می‌کند بسیار ساده است. شما در سایت اینترنتی شرکت اهم‌کانکت یک حساب کاربردی درست می‌کند و سپس به سیستم مرکزی اهم‌کانکت امکان می‌دهد به سیستم سنجش هوشمند انرژی در خانه شما دسترسی داشته باشند و همچنین بتواند با هر دستگاه الکترونیکی دیگر با قابلیت اتصال به اینترنت ارتباط برقرار کند. شما برای این کار نیاز به خرید یا نصب وسیله به خصوص ندارید. این استارت آپ در طول هفته چند نوبت به شما هشدار می‌دهد که بیش از استاندارد تعریف شده از انرژی استفاده کرده‌اید می‌بایست میزان مصرف خود را پایین بیاورید، یا اینکه شما را راهنمایی می‌کند که چگونه از لوازم خانگی هوشمند به صورت بهینه استفاده کنید. سپس در قبال انرژی که همواره استفاده می‌کردید و با دنبال کردن روش صحیح از آن استفاده نکردید، از این شرکت پول دریافت می‌کنید.

حتما ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که، پولی که استارت‌آپ اهم‌کانکت به مردم پرداخت می‌کند از کجا می‌آید و چگونه تامین می‌شود؟ پاسخ این سوال اندکی پیچیده است.

این شرکت فعالیت خود را با سازمان ISO کالیفرنیا آغاز کرد. این سازمان وظیفه مدیریت شبکه برق ایالت مذکور را برعهده دارد. سازمان ISO از قبل پیش‌بینی می‌کند که هر کاربر در طول دوره‌های زمانی مختلف چه حجمی از انرژی را مصرف می‌کند. زمانی که تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان بیش از پیش‌بینی‌های صورت گرفته انرژی مصرف کنند، این سازمان مجبور می‌شود دیگر نیروگاه‌های خود را هم فعال کند تا به نیاز آنها پاسخ گوید.

فعال کردن یک نیروگاه دیگر برای پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان بسیار هزینه‌بر است. بنابراین شرکت‌های خدماتی ترجیح می‌دهند به جای فعال سازی نیروگاه، به مصرف‌کنندگان خود پول بدهند و از این طریق آنها را تشویق کنند تا برق کمتری مصرف کنند. به عبارت دیگر نیروگاه‌های تامین انرژی با این کار برق مصرف نشده را از بازار انرژی می‌خرند و این اتفاق در حالی صورت می گیرد که در واقعیت هیچ گونه انرژی جدید تولید نشده است.

با کاهش مصرف برق از این استارت‌آپ پول بگیرید! (+عکس)

استارت آپ اهم‌کانکت این بازارهای انرژی را به کمک سیستم‌های نرم‌افزاری هوشمند خود مانیتور می‌کند و زمانی که هزینه‌ها افزایش میابد، به کاربران خود پیام متنی ارسال می‌کند تا بدانند که برای ساعت‌های مشخص بهتر است ماشین ظرف‌شویی یا ماشین لباس‌شویی خود را خاموش کنند و سپس در ساعت‌هایی که مصرف انرژی پایین می‌آید آنها را مورد استفاده قرار دهند. سیستم نرم‌افزاری هوشمند اهم‌کانکت همچنین می‌تواند به ترموستات‌های هوشمند نِست که در خانه‌های مردم نصب شده است اعلام کند که میزان حرارت یا سرمای تولید شده را در ساعت‌های اوج مصرف کاهش دهند. این سیستم همچنین قادر است به خودروهای برقی تِسلا اعلام کند در ساعت‌های اوج مصرف فرآیند دریافت انرژی را متوقف کنند و هر زمان که هزینه‌ها به حالت عادی برگشت، مجدد انرژی مورد نیاز خود را در اختیار بگیرند.

با این توضیحات اگر شما با مدیریت صحیح کمتر از پیش‌بینی‌هایی که از قبل برایتان انجام شده است انرژی الکتریسیته مصرف کنید، شما می‌تواند از طریق سرویس‌های مختلف پرداخت الکترونیک پول دریافت کنید یا اینکه به صورت مستقیم این پول را به انجمن‌های خیریه بپردازید.

با کاهش مصرف برق از این استارت‌آپ پول بگیرید! (+عکس)

بسته‌های انرژی

اگر قرار باشد که مدیریت این اتفاق در اختیار شما قرار گیرد، با اطمینان کامل می‌توان گفت هرگز این اتفاق را به درستی انجام نمی‌دهید تا بتوانید از بازارهای انرژی پول دریافت کنید. ولی استارت آپ اهم‌کانکت قادر است به گروه‌های بزرگ مصرف‌کنندگان امکان دهد حجم قابل ملاحظه‌ای از انرژی را ذخیره کنند و سپس انرژی مربوطه را در قالب بسته‌های انرژی به فروش برسانند.

در حال حاضر انواع مختلف شرکت‌های خریدار بسته‌های انرژی راه‌اندازی شده اند و کاربران خانگی یا سازمانی می‌توانند با کاهش مصرف انرژی، از آنها پول بگیرند. با این وجود آقای تانگو می‌گوید که شرکت اهم‌کانکت که به طور میانگین ۲۰ درصد انرژی مصرفی به‌ازای هر شخص را کاهش می دهد،‌ بهترین گزینه برای همه مردم جهان محسوب می‌شود.

با کاهش مصرف برق از این استارت‌آپ پول بگیرید! (+عکس)

ماجرای اُهم‌کانکت

استارت آپ اهم‌کانکت سال ۲۰۱۳ میلادی با هدف کاهش مصرف انرژی به‌ازای هر یک از شهروندان فعالیت خود را در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا آغاز کرد و از همان ابتدا حوزه‌های کاری خود را در سه بخش مختلف معرفی کرد: رایانه، انرژی و نرم‌افزار. این استارت آپ توسط دو جوان آمریکایی به نام «کورتیس تانگو» و «مَت دوستربرگ» راه‌اندازی شد و در حالی که هم اکنون حدود ۵۰ کارمند دارد، بزرگترین استارت آپ کاهش دهنده انرژی الکتریسیته مصرفی به‌ازای هر شهروند آمریکایی محسوب می‌شود.

این طور که شرکت مذکور می گوید، در حال حاضر میلیون‌ها کاربر آمریکایی سرویس اهم‌کانکت را مورد استفاده قرار می‌دهند تا به‌ازای کربن کمتری که در جریان کاهش مصرف برق تولید می‌کنند، از این شرکت پول بگیرند. این شرکت اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ میلادی به ازای انرژی کمتری که توسط مردم آمریکا مصرف شد ۳.۹ میلیون دلار پول به آنها پرداخت کرد.

با کاهش مصرف برق از این استارت‌آپ پول بگیرید! (+عکس)

استارت آپ اهم‌کانکت هم اکنون با چهار نیروگاه بزرگ تامین انرژی در کشور آمریکا همکاری می‌کند و به کمک سیستم نرم‌افزاری این هوشمند طی یک سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون قطعه لامپ ال‌ای‌دی در این کشور خاموش شده است.

استارت‌آپ اُهم‌کانکت ادعا می‌کند که با سیستم هوشمند خود و راهنمایی مردم باعث شده است ۱۰۰ مگاوات انرژی در شبکه برق کالیفرنیا کمتر مصرف شود و میزان کربنی که کمتر تولید شده است با دی‌اکسید کربن تولید شده توسط ۳۴۱ هزار دستگاه اتومبیل برابری می‌کند. توجه داشته باشید که این اعداد و ارقام تنها به واسطه کاهش مصرف انرژی توسط ۳۰۰ هزار کاربر صورت گرفته است و هم اکنون ۱۲۶ میلیون نفر در کشور آمریکا سکونت دارند که اگر آنها سرویس هوشمند اهم‌کانکت را مورد استفاده قرار دهند، این استارت‌آپ می‌تواند به صورت قابل ملاحظه روی شرای آب و هوایی کشور آمریکا تاثیر بگذارد. این شرکت پیش‌بینی کرده است که اگر همه شهروندان آمریکایی خدمات اهم‌کانکت را مورد استفاده قرار دهند، این شرکت می‌تواند میزان مصرف انرژی در کشور آمریکا را ۴۲ گیگاوات کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا