گربه آلرژی‌های فصلی را در انسان درمان می‌کند

این یک روش امیدوار کننده برای درمان آلرژی محسوب می‌شود و در نهایت به کمک گربه می‌توانیم آلرژی را در انسان درمان کنیم.

موبنا – گروهی از محققان با استفاده از پروتئین‌های موجود در بدن انسان و پروتئین‌های بدن گربه موفق شدند انواع مختلف آلرژی را درمان کنند.این پروتئین‌ها که در بدن موش‌ها مورد آزمایش قرار گرفتند به خوبی نشان دادند که پروتئین‌های بدن گربه جلوی بروز بسیاری از حساسیت‌ها را میگیرد. در روش جدید ارایه شده محققان به میزان مشخص عوامل آلرژی‌زا را به بدن موش تزریق کردند و این آزمایش روش‌های جدید برای درمان حساسیت‌ها را ارایه کرد.

آلرژی‌ها در اصل یک پیغام نادرست در سیستم ایمنی بدن انسان عمل می‌کنند. اگرچه گرده گل‌ها هیچ گونه تهدید جدی برای بدن انسان محسوب نمی‌شود و سلامت انسان را به خطر نمی‌اندازد، ولی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را با اختلال مواجه کند و باعث شود افرادی که به آن حساسیت دارند دچار مشکل شوند. درمان‌های سنتی برای حساسیت‌های فصلی به این صورت بود که پزشکان ملکول‌های خارجی را به آهستگی و با دوز کم به بدن انسان تزریق می‌کردند و این اتفاق به سیستم ایمنی بدن امکان می‌دهد عامل بیرونی را شناسایی کند و سرانجام آن را بپذیرد. ولی این روش درمانی نیازمند آن بود که برای سال‌های طولانی ماده مربوطه به بدن فرد تزریق شود و هرگونه عکس‌العمل غیرمتعارف در بدن او مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در فرآیند انطباق ملکول‌های خارجی در بدن انسان این امکان وجود داشت که تزریق مقادیر کم مواد آلرژی‌زا واکنش‌های مرگبار را در بدن انسان به همراه داشته باشد.

گربه آلرژی‌های فصلی را در انسان درمان می‌کند

برای حل مشکل مذکور یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی «اندرو ساکسون» متخصص ایمونولوژیست در دانشگاه کالیفرنیا فعالیت خود را آغاز کردند و برای انجام بررسی‌های خود یکی از ملکول‌های مهم در سیتم ایمنی بدن انسان را در اختیار گرفتند. محققان در این فرآیند یکی از پروتئین‌های سیستم آنتی‌بادی بدن انسان موسوم به IgG به کار گرفتند و آن را با پروتئین بدن گربه که در انسان آلرژی ایجاد می‌کند پیوند دادند.

به طور معمول زمانی که پروتیئن گربه راه مناسب برای ورود به سیستم خونی انسان را پیدا می‌کند، آنتی‌بادی‌هایی که با نام IgE شناخته می‌شوند آن را جذب می‌کنند و سپس این پروتئین به گیرنده‌های سلول‌های ایمنی بدن متصل می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود سلول‌های بدن انسان ملکول‌های کوچک مانند هیستامین را که باعث بروز التهاب، آسم و دیگر بیماری‌های آلرژیک می‌شود را ترشح کند. اما وقتی که IgG به این سلول‌ها متصل می شود، جلوی بروز هرگونه هشدار بیرونی در بدن انسان را می‌گیرد و به عبارت دیگر نشانه‌های حساسیت در بدن انسان نمایان نمی شود.

گربه آلرژی‌های فصلی را در انسان درمان می‌کند

دکتر ساکسون بر این باور است که آنتی‌بادی‌های IgE گربه به پروتئین‌های هیبریدی بدن انسان متصل شوند و از این طریق خود را به سلول‌های ایمنی بدن انسان برسانند. در این میان چون IgG همراه با این پروتئین‌ها حرکت می‌کند، این اتفاق در نهایت باعث می‌شود حساسیت در بدن انسان بروز نکند.

تاکنون تصور می‌شد پروتئین‌های هیبریدی نتوانند کارایی چندانی برای درمان حساسیت داشته باشند. محققان هم اکنون با انتشار نتایج حاصل از مطالعه جدید خود در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «نِیچِر» اعلام کردند این پروتئین‌ها در جریان تزریق به موش‌هایی که به بدن گربه حساسیت داشتند، هیچ گونه واکنش نامطلوب نشان ندادند و تزریق دوز مشخص از پروتئین‌های خالص باعث شد موش‌ها حساسیت نگیرند.

دکتر ساکسون بر این باور است که ملکول هیبریدی باعث ایجاد آلرژی نمی‌شود و بنابراین می‌توان دوزهای بالای آن را برای درمان آلرژی استفاده کرد تا به جای آنکه فرد فرآیند درمان را طی چند سال متمادی دنبال کند، ظرف چند ماه بتواند به درمان کامل برسد. با توجه به اینکه دیگر ملکول‌های خارجی می‌توانند جایگزین پروتئین‌های بدن گربه شوند، این روش در نهایت می‌تواند برای افرادی که آلرژی‌های غیرقابل درمان دارند مورد استفاده قرار گیرد.

«کارل اسکرینر» یکی از متخصصان حوزه ایمنی بدن در دانشگاه چاریت برلین درکشور آلمان گفت: «این یک روش امیدوار کننده برای درمان آلرژی محسوب می‌شود و در نهایت به کمک گربه می‌توانیم آلرژی را در انسان درمان کنیم. البته هنوز باید مطالعات بیشتر در این زمینه صورت گیرد تا مشخص شود آنتی‌ بادی‌ها در برابر ملکول‌های هیبریدی واکنش نامطلوب نشان نمی‌دهند و اثر خود را برجا می‌گذارند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا