نخستین تجربه رانندگی با BMW X7 (+عکس)

از هم اکنون تا زمانی که نخستین عضو خانواده X7 وارد خیابان شود مدت زیادی باقی نمانده است و BMW برای نخستین بار به گروهی از کارشناسان امکان داده است به صورت آزمایشی با این اتومبیل رانندگی کنند.

موبنا – اتومبیل BMW X5 یکی از بهترین شاسی‌ بلندهای موجود در بازار محسوب می‌شود و با این وجود نمی‌توان آن را بین اتومبیل‌های شاسی بلند که در برندهای مختلف تولید می شوند یک پرچمدار معرفی کرد. همین مسئله باعث شده است تا شرکت آلمانی به دنبال معرفی سری جدیدی از محصولات خود موسوم به X7 باشد. این خانواده از محصولات شرکت BMW اندازه بزرگتری دارد، لوکس‌تر است و توان موتور آن هم افزایش یافته است. خودروی جدیدی که در این گروه از محصولات ساخته می‌شود فناوری جدیدی را در خود جا داده است و مبتنی بر یک پلتفرم جدید به تولید می‌رسد. با وجود اینکه در طراحی و ساخت این خودرو تاکید فراوان بر جادار بودن و راحت بودن آن شده است، ولی آن را می‌توان برای آفرود و … یک گزینه بسیار مناسب دانست.

از هم اکنون تا زمانی که نخستین عضو خانواده X7 وارد خیابان شود مدت زیادی باقی نمانده است. ولی BMW هم اکنون برای نخستین بار به گروهی از کارشناسان امکان داده است به صورت آزمایشی با این اتومبیل که سطح بیرونی آن استتار شده است رانندگی کنند و این مسئله نشان می‌دهد که همه چیز در مورد این محصول نهایی شده است و به زودی فروش آن آغاز می‌شود.

نخستین تجربه رانندگی با BMW X7 (+عکس)

ردیف سوم صندلی مناسب برای بزرگسالان

اتومبیل BMW X7 از نظر اندازه اتاق در نگاه بیرون یچندان بزرگتر از X5 به نظر نمی‌رسد و به خصوص مدل استتار شده آن اینگونه جلوه می‌کند. با این وجود فضای داخلی آن تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. در حالی که ردیف سوم صندلی‌های X5 به گونه‌ای طراحی شده بود که کودکان روی آن راحت‌تر بودند، این محصول جدید در ردیف سوم صندلی‌های بزرگتر را شامل می‌شود تا بزرگسالان به راحتی بتوانند روی آن بنشینند. تجربه اولیه رانندگی با این محصول نشان داد حتی بزرگسالان قدبلند هم که در ردیف سوم صندلی‌های X7 می‌نشینند در سرعت بالا و مسیرهای ناهموار هم احساس راحتی می‌کنند و موهای آنها با سقف اتومبیل برخورد نمی‌کند. هنگام نشستن بزرگسالان روی این ردیف از صندلی‌ها از مقابل زانو تا صندلی‌های ردیف دوم نیز حدود ۱۰ سانتی‌متر فاصله وجود دارد. البته گفته می‌شود افرادی که میانگین قد آنها بیشتر از ۱۸۰ سانتی‌متر باشد ممکن است با نشستن در این ردیف از صندلی‌ها چندان احساس راحتی نکنند، ولی باید اعتراف کرد که این اتفاق در بیشتر اتومبیل‌های شاسی بلند ساخت شرکت‌های مختلف به همین شکل دنبال می‌شود.

نکته جالب دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که صندلی‌های ردیف دوم طراحی صندلی‌های «سری ۸» را شامل می‌شود که البته BMW با چند ترفند ویژه تفاوت‌هایی را در آن لحاظ کرده است.

نخستین تجربه رانندگی با BMW X7 (+عکس)

شش یا هشت؟

زمانی که مدل نهایی اتومبیل X7 عرضه شود این امکان برای علاقمندان وجود دارد تا آن را با یکی از دو موتور گازسوز در نظر گرفته شده خریداری کنند: موتور ۳.۰ لیتری توربو I6 یا موتور ۴.۴ لیتری توربو-دوگانه V8. هر دو موتور مذکور سیستم انتقال هشت سرعته اتوماتیک را شامل می‌شود. دیگر بازارهای جهانی به جز آمریکا یک مدل دیگر از این محصول را با موتور دیزلی شش سیلندر در اختیار خواهند گرفت. با این وجود BMW هنوز با اطمینان کامل اعلام نکرده است که مدل‌های مذکور را در کدام کشورها و به چه شکل عرضه می‌کند.

به طور کلی باید گفت موتور شش سیلند نسبت به موتورهای گازسوز مذکور توان کمتری دارد. با این حال زمانی که در این خودرو پای راست خود را روی پدال گاز بیشتر فشار می‌دهید، موتور تقریبا در حالت سکوت قرار می‌گیرد و در حالی که با حداکثر توان خود فعالیت می‌کند، صدایی از آن به گوش نمی‌رسد. شتاب این اتومبیل بالا و توان موتور آن قابل قبول است. شرکت BMW موتوری که برای این خودرو طراحی کرده است را با افتخار معرفی می‌کند و به احتمال زیاد حجم آن با موتورهای گازسوز برابر است. همچنین این احتمال وجود دارد که توان این موتور در دو حالت مختلف ارایه شود تا علاقمندان بتوانند برای خرید آن گزینه‌های بیشتری پیش‌رو داشته باشند.

در بخش دیگر موتو V8 برای این محصول در نظر گرفته شده است که می‌تواند سرعت و توان بالا را در اختیار راننده بگذارد. این موتور شتاب X7 را به میزان قابل ملاحظه افزایش می‌دهد و اگزوز آن به صورت مخفی زیر بدنه تعبیه شده است. این طراحی مناسب با توان موتور و بدنه است و می‌تواند خریداران را راضی کند.

نخستین تجربه رانندگی با BMW X7 (+عکس)

دو اتومبیل در یک خودرو

صاحبان X7 می‌توانند با یکی از دو حالت اصلی خودرو رانندگی کنند: اسپورت یا کامفورت. سیستم تعلیق هوا در چهار گوشه بدنه به عنوان یک استاندارد واحد برای X7 در نظر گرفته شده است و زمانی که خودرو در حالت کامفورت قرار می‌گیرد، رانندگی با آن شبیه به اتومبیل‌های شاسی بلند لکسوس است. در این حالت موتور با صدای بسیار کم فعالیت می‌کند و کنترل فرمان مجهز به سیستم نوری به خوبی انجام می‌شود و فرد از رانندگی‌های شهری با این حالت لذت می‌برد. ولی یک حالت دیگر هم برای این اتومبیل در نظر گرفته شده است که با نام اسپورت شناخته می‌شود و قابلیت‌های متفاوتی را در اختیار کاربران می‌گذارد.

با فشار دادن دکمه «اسپورت» در اتومبیل X7 می‌توانید این خودرو را با یک شخصیت کاملا متفاوت در اختیار داشته باشید. رانندگی با این شاسی بلند در حالت اسپورت کاملا متفاوت می‌شود و سیستم تعلیق هوا به گونه‌ای عمل می‌کند که تفاوت آن را به خوبی احساس می‌کنید. رانندگی در این حالت اندکی دشوار‌تر است که البته باید اعتراف کرد این نوع رانندگی لذت‌بخش‌تر هم خواهد بود. شما در این حالت ضربه‌های وارد شده به خودرو و تکان‌ها را بیشتر احساس می‌کنید و البته باید توجه داشته باشید این ضربات شما را آزار نمی‌دهند. فرمان اتومبیل در این حالت قوی‌تر می‌شود و اگزوز نیز به صورت فعال‌تر عمل می‌کند.

نخستین تجربه رانندگی با BMW X7 (+عکس)

زمانی که دکمه «اسپورت» را فشار می‌دهید شتاب اتومبیل افزایش میابد و آن را به وضوح احساس می‌کنید. در این حالت رانندگی با X7 را کاملا متفاوت تجربه می‌کنید و تصور می‌کنید در یک اتومبیل دیگر نشسته‌اید و این حس به شما دست می‌دهد که با یک اتومبیل سبک‌تر و کوچک‌تر مشغول رانندگی هستید. بیشتر حالت‌های اسپورت که در اتومبیل‌های مختلف ارایه می‌شود تنها چند دریچه هوا به موتور اضافه می‌کند. ولی X7 کاملا متفاوت طراحی شده است و با توجه به اینکه بدنه بزرگ و راحت‌ دارد، حالت اسپورت در آن تجربه متفاوتی را به ارمغان می‌آورد.

در این میان اگر از قابلیت «فرمان فعال یکپارچه» BMW در حالت اسپورت استفاده کنید، ترکیبی از سیستم ضدلغزش و چهار چرخ متحرک را به صورت همزمان در اختیار خواهید داشت. این سیستم پویا در سرعت‌های کم و زیاد با کارایی مختلف به دقت عمل می‌کند و حتی در حالتی که می‌خواهید از شاسی بلند لوکس خود با سه ردیف صندلی استفاده کنید هم کارایی آن را مشاهده خواهید کرد.

نخستین تجربه رانندگی با BMW X7 (+عکس)

غیرفعال کردن مسیر ناهموار

یکی از تجربه‌های متفاوتی که می‌توانید با این اتومبیل داشته باشید، رانندگی در حالت آفرود است که در نگاه اول X7 برای آن مناسب به نظر نمی‌رسد و با این وجود پس از تجربه آن متوجه می‌شوید که این اتفاق چندان هم چالش برانگیز نیست. سیستم رانندگی آفرود به صورت گزینه‌ای می‌تواند به خودرو اضافه شود تا امکان رانندگی آن با توان بالا در جاده‌های غیرآسفالت هم فراهم شود. با این وجود می‌توان گفت BMW X7 حتی بدون داشتن حالت مذکور هم می‌تواند از پس جاده‌های ناهموار به خوبی برآید.

اتومبیل X7 بدون در اختیار داشتن سیستم مخصوص آفرود تنها می‌تواند از تپه‌های شیب‌دار صعود کند، از زمین‌های آغشته به گل و لای عبور کند و بالا رفتن از تپه‌های صخره‌ای در آن به صورت اینچ به اینچ انجام شود. ولی با توجه به بالا بودن گشتاور موتور، امکان تنظیم ارتفاع بدنه و سیستم تعلیق کامل، اتومبیل X7 در چنین مسیرهایی به خوبی عمل می‌کند. خارج از جاده‌های صاف و آسفالت صدای موتور بیشتر می‌شود و رانندگی در جاده‌های خاکی با صدای کمتر صورت می‌گیرد.

نخستین تجربه رانندگی با BMW X7 (+عکس)

بررسی فنی اجمالی

فضای داخلی X7 در نخستین رانندگی آزمایشی توسط کارشناسان نیز استتار شده است و بنابراین به راحتی نمی‌توان در مورد امکانات و قابلیت‌های آن نظر دارد. با این وجود فناوری‌هایی که در این خودرو به کار رفته است نسبت به مدل‌های کنونی تفاوت‌های فراوان دارد و BMW آن را متفاوت عرضه می‌کند.

اتومبیل X7 «سیستم عامل ۷.۰» شرکت BMW را شامل می‌شود که فناوری مذکور مدتی قبل اوایل ماه آپریل برای نخستین بار معرفی شد. فناوری‌های جدید در فضای داخلی اتاق به یک نمایشگر بزرگ واحد متصل شده‌اند و سیستم‌های سنجش به همراه حسگرهای هوشمند هم به همین نمایشگر اتصال دارند. تفاوت در طراحی فضای داخلی اتاق به چشم می‌خورد که این طراحی متناسب با اندازه بزرگتر اتاق ارایه شده است. از همه مهم‌تر اینکه، طراحی مذکور به عنوان یک استاندارد برای خانواده X7 در نظر گرفته شده است تا در مدل های بعدی هم به همین شکل از آن استفاده شود.

نخستین تجربه رانندگی با BMW X7 (+عکس)

پورت‌های USB-C در بخش‌های مختلف فضای داخلی اتاق به چشم می‌خورند. همچنین یک پورت قدیمی USB-A در نزدیکی نگهدارنده لیوان تعبیه شده است تا سرنشینانی که دستگاه‌های قدیمی‌تر دارند هم بتوانند از آن استفاده کنند. مابقی پورت‌ها از نوع USB-C هستند که سرنشینان عقب هم به آنها دسترسی دارند.

با در نظر گرفتن علاقمندی مردم برای خرید یک شاسی بلند لوکس با سه ردیف صندلی، X7 که با تاخیر وارد این بازار رقابتی می‌شود می‌تواند گزینه خوبی باشد. اگرچه BMW با تاخیر وارد این بازار شده است، ولی باید در نظر داشت که آخرین فناوری‌ها را برای آن مورد استفاده قرار داده است و طراحی آن هم بر اساس جدیدترین سیستم‌های خودروسازی ارایه شده است. اتومبیل X7 علاوه بر اینکه زبان جدید طراحی را شامل می‌شود، می‌تواند با رقبای سرسخت خود از جمله سری GLS مرسدس بنز و رنج رووِر وارد رقابت شود.

نخستین تجربه رانندگی با BMW X7 (+عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا