ورود بهارستان به ماجرای تلگرام

علیرضا رحیمی نماینده اصلاح طلب مجلس از رئیس مجلس خواست فیلترینگ تلگرام را در بهارستان به رأی بگذارد

موبنا – «تلگرام»، پیام‌رسان خارجی که از سوی طیف گسترده‌ای از مردم با ظن برخورداری از امکانات و امنیت مناسب مورد اقبال قرار گرفته بود، پس از گرفتار آمدن به حکم «مسدودسازی» صادر شده از سوی یک قاضی دادسرای فرهنگ و رسانه، موضوع بحث مخالفان و موافقان این فیلترینگ قرار گرفته است. این بحث‌ها بوِیژه پس از موضعگیری اخیر رئیس جمهوری که در آن تأکید شده بود «فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام توسط دولت اجرا نشده و مورد تأیید دولت نیست» یک بار دیگر داغ شد.چنین است در حالی که یک نماینده منسوب به جبهه پایداری از موضع اخیر رئیس جمهوری درباره فیلترینگ تلگرام انتقاد کرده، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس خواستار رأی‌گیری در مجلس برای سرنوشت این پیام‌رسان شده است.
به گزارش خبرگزاری «دانشجو»، روز گذشته سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در صفحه «توئیتر» خود از جمله کسانی بود که به موضع روحانی واکنش نشان داد و نوشت: «آقای رئیس جمهوری! دولتمردان محترم؛ ای کاش به اندازه تلگرام برای حل این دغدغه‌ها هم بسیج می‌شدیم: معیشت، اشتغال، مهار گرانی، ثبات بازار ارز و دلار ۶ هزار تومانی.»
حال آنکه بی تردید آنچه سبب شد روحانی موضع صریح خود درباره مسدودسازی این پیام‌رسان را اعلام کند، علاوه بر حمایت از «فضای امن مجازی» و ایستادن در برابر روند مبتنی بر «عدم طی مراحل قانونی امور اجرایی» به عنوان «امر متعارض با جمهوریت نظام» در خواست جامعه ریشه داشت. چه این پیام‌رسان به واسطه گستردگی کاربران و بستر مشاغل متعدد بودن با زندگی روزمره مردم و حتی با معیشت آنان پیوند خورده بود. تا آنجا که واکنش کاربران آن پس از مسدودسازی همچون واکنش کسانی بود که با کمبود یک کالای اساسی مواجه شده‌اند. فارغ از درستی یا نادرستی این وضعیت، علاوه بر رئیس جمهوری برخی دیگر از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای به موضعگیری و چاره‌جویی در این باره پرداختند.
چنان که علیرضا رحیمی، نماینده عضو فراکسیون امید و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس روز گذشته از رئیس قوه مقننه خواست تا مسأله فیلتر تلگرام توسط قوه قضائیه را به رأی بگذارد. به گزارش پانا، رحیمی در توئیت خود نوشت: «در جلسه فردا، رئیس مجلس برای اطلاع سران قوا از واقعیات جامعه، فیلترینگ تلگرام را در صحن، رأی‌گیری کند. نتیجه رأی نمایندگان مهم است. رئیس مجلس وظیفه دارد از حقوق ملت به شایستگی دفاع کند.»

مهاجری: با مردم صادق باشید تا سراغ تلگرام نروند
مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه «جمهوری اسلامی» نیز با اختصاص سرمقاله این روزنامه به موضوع تلگرام، با طرح این انتقاد که «تلگرام با همه زشتی‌ها و زیبائی‌هایش نباید مسأله اصلی این روزهای کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران باشد. ما مسائل مهم‌تری داریم که تلگرام در مقایسه با آنها از مسائل فرعی محسوب می‌شود ولی متأسفانه نوع برخورد با آن موجب شده اکنون جایگاه خود را با مسائل اصلی عوض کرده است»، نوشت: «تردیدی وجود ندارد که تلگرام، نه مطلقاً بد است و نه مطلقاً خوب. یک ابزار است که چگونگی استفاده از آن می‌تواند آن را بد یا خوب و زیبا یا زشت جلوه دهد.»
مهاجری با یادآوری «اهل رسانه از تلگرام استفاده‌های زیادی برای تسهیل در امر روزنامه‌نگاری در زمینه انتقال سریع مطالب، فیلم‌ها، عکس‌ها، اسناد و مدارک و حتی عرضه روزنامه در قالب الکترونیک آن به دورترین نقاط جهان و در کمترین زمان ممکن برده‌اند» و حتی «اقشار مذهبی، انقلابی و سینه چاک نظام با به راه انداختن صدها هزار کانال تلگرامی، امکانات گسترده‌ای را برای تبلیغ دین، افکار سیاسی و انقلابی خود در جهت حمایت از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پدید آورده و ارتباطات قدرتمندی را برای پیشبرد سریع اهداف خود شکل داده‌اند»، نوشت: «درست است که عده‌ای با استفاده از تلگرام ضربه‌های زیادی به اخلاق، پایه‌ها و بنیان خانواده و حتی امنیت ملی کشور وارد ساخته‌اند ولی نکته مهم این است که اولاً نباید فقط جنبه منفی را دید و با تکیه بر آن قضاوت کرد و تصمیم گرفت و ثانیاً به این واقعیت باید توجه کرد که فیلتر کردن در شرایط امروز جهان، نمی‌تواند موجب خارج شدن تلگرام از دسترس کاربران شود. به همین دلیل باید با پدیده بسیار پیچیده تلگرام و اصولاً امکانات ارتباطی جهان معاصر دقیق‌تر برخورد کرد.»
او در توضیح راه حل پیشنهادی خود برای چگونه مواجهه با پدیده همه‌گیری همچون تلگرام نوشت: «آنچه می‌تواند بر مفاسد تلگرام فائق آید، عملکرد صادقانه مسئولین است. اعتماد مردم را جلب کنید تا اعتقادات و اخلاق و همراهی مردم با نظام حفظ شود. در این صورت است که تلگرام نفوذ و جاذبه خود را از دست می‌دهد و در برابر آنچه مسئولان بگویند و بخواهند مقاومتی نمی‌تواند داشته باشد. تردیدی نداشته باشید که فیلتر کردن و حکم قضایی و بخشنامه و فشار نمی‌تواند بر تلگرام فائق آید، آنچه می‌تواند بر تلگرام فائق آید، صداقت شماست که اعتماد مردم به شما را جلب می‌کند و هر چیزی که در برابر اراده شما قرار گیرد را از کار خواهد انداخت.»

قائم ‌مقام مصباح یزدی: رئیس‌ جمهوری حق مخالفت با فیلترینگ تلگرام را ندارد
قائم‌ مقام آیت‌الله مصباح ‌یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، اما نقطه اتکای موضعگیری خود را مخالفت با حق رئیس جمهوری در موضعگیری نسبت به فیلترینگ تلگرام قرار داد و با بیان اینکه بر اساس قانون، قوه‌ قضائیه باید تلگرام را فیلتر می‌کرد، گفت: رئیس‌ جمهوری حق مخالفت با فیلترینگ تلگرام را ندارد.
به گزارش ایلنا، آیت‌الله محمود رجبی با بیان اینکه «فیلترینگ فضای مجازی به صورت مطلق مطرح نیست، بلکه فیلتر آن بخش از فضای مجازی مورد نظر است که مدیریتش در دست دشمنان‌مان قرار دارد»، تلگرام را یکی از بسترهای مورد استفاده مخالفان نظام در جریان اغتشاشات دی ماه سال۹۶ دانست. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دفاع از رأی قضایی صادر شده برای مسدودسازی تلگرام گفت: «اصولاً قوه قضائیه در همه شرایط و زمان‌ها، آنجا که منافع ملی به مخاطره بیفتد، باید به عنوان مدعی‌العموم وارد شده و وظیفه‌اش را انجام دهد؛ این کار قوه قضائیه، نه تنها خلاف آزادی‌هایی که در قانون اساسی برای مردم تعریف شده، نیست، بلکه اگر به این وظیفه عمل نکند، خلاف قانون مرتکب شده است.»او با طرح این نظر که اگر طراحی پیام‌رسان‌های داخلی قبل از گسترش پهنای باند اینترنت انجام می‌شد تا قطعاً ۴۰ میلیون ایرانی به سراغ همان پیام‌رسان داخلی می‌رفتند و این طور نمی‌شد، افزود: «من باورم نمی‌آید، این سخن دولتی‌ها و آقای روحانی، فقط به خاطر وجود رقابت در فضای مجازی و وجود پیام‌رسان‌های مختلف به منظور انتخاب آزادانه مردم یا فقط به خاطر اطلاع‌رسانی آزاد میان مردم باشد. ما با خود مسئولین بخش فضای مجازی کشور و کسانی که مستقیماً مسئول بودند صحبت می‌کنیم؛ خودشان می‌گویند که این فضا (تلگرام)، فضایی است مضر؛ یعنی تصریح می‌کنند این فضا (تلگرام)، فضایی است که برای جامعه ما و ارزش‌هایی که ملت ما به آن پایبند است و برای کلیت نظام بر اساس آن ارزش‌ها شکل گرفته زیانبار است.»

 منبع: ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا