آمریکا دنبال کودتای ارزی دولت تدبیر مشغول تلگرام بازی!

در حالی که هفته‌هاست دولت بخش قابل توجهی از انرژی و توان خود را مصروف یک پیام‌رسان خارجی و ضدامنیت ملی کرده، آمریکا با تمام تلاش و توان خود در حال تدارک یک کودتای ارزی علیه کشور است.

موبنا – موضوع فیلترینگ تلگرام از ابتدای شروع روزهای کاری سال جدید به یکی از موضوعات اصلی کشور مبدل شده است. کشوری که با انواع و اقسام مشکلات ریز و درشت و تهدیدات و دشمنی‌های خارجی روبروست و باید همه اجزای آن برای برطرف کردن مشکلات و موانع عزم خود را جزم کنند، هفته‌هاست درگیر یک مسئله فرعی و کاملاً حاشیه‌ای است و این حاشیه‌های انرژی‌بر و فرصت‌سوز، طی روزهای اخیر سیری صعودی و جنجالی نیز به خود گرفته است.
غلبه حاشیه بر متن تا جایی پیش رفت که در اولین ساعات روز شنبه حساب کاربری آقای روحانی در اینستاگرام پیامی قابل تامل را منتشر کرد. پیامی که با فراموشی تصمیمات و اقدامات اخیر دولت، بیش از هرچیز بوی پوپولیسم می‌دهد. آقای روحانی در این پیام نوشت؛
«سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی. و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی و یا پیام‌رسان «توسط این دولت» مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است.
‌برای مسدودسازی پیام‌رسان مذکور در تاریخ ۱۰/۲/۹۷ حکم قضایی صادر و به همه اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ کردند تا آنها رأساً اقدام به اختلال در ارتباط نمایند. (مشابه این اقدام نیز سال گذشته و در دوران انتخابات ریاست جمهوری، برای امکان تماس صوتی تلگرام انجام شده بود.)
‌عدم طی مراحل قانونی امور اجرایی که با استفاده از ابزار قهریه و قضاییه صورت بگیرد، در تعارض با شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» و در نقطه مقابل دموکراسی قرار دارد.
‌اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند.»
این‌گونه ژست مقاومت آقای روحانی در برابر تصمیمی که دولت خود ایشان نقش عمده‌ای در اتخاذ آن داشته است عجیب و در عین حال تاسف‌آمیز است. ۲۹ فروردین ماه بود که آقای جهانگیری با انتشار پیامی از تلگرام خارج شد. وی در کانال خود نوشت: «چارچوب قوانین و مقررات کشور، از امروز در کانال تلگرامی معاون اول رئیس‌جمهور مطلبی منتشر نخواهد شد و از این پس انتشار اخبار برنامه‌های ایشان از طریق پیام‌رسان‌های داخلی صورت می‌گیرد که آدرس این صفحات به زودی اعلام خواهد شد.» خروج جهانگیری از تلگرام سرآغاز خروج بسیاری از مسئولان دولتی و نهادهای اداری از تلگرام بود که واکنش‌های زیادی را هم درپی داشت.
اما یکشنبه هفته پیش در پی اختلال در سرورهای تلگرام در خارج، این پیام‌رسان برای چند ساعت از دسترس خارج شد که فقط مختص ایران نبوده و تقریباً جهانی بود. همان روز آقای رئیس‌جمهور هم در مراسم روز کارگر حاضر شده و سخنرانی کرده بود. اهمیت جنجال‌سازی و حاشیه‌پردازی درباره تلگرام تا آنجا بود که ایران -روزنامه رسمی دولت- ترجیح داد به جای سخنان رئیس‌جمهور درباره کار و کارگر و تولید ملی، «۱۰ ساعت بدون تلگرام» را به عنوان تیتر یک خود انتخاب کند!
بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان درباره زمان مسدود شدن این پیام‌رسان خارجی، بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کلیه ارائه دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصاً شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتور‌های تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلف­ هستند از تاریخ ۱۰/۲/۹۷ نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب‌سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام نمایند.
این حکم قضایی و لازم‌الاجرا پایان کار نبود و گویا تازه آغاز جوسازی‌ها و هیاهوها نیز بود! فردای آن روز تیتر نخست یا درشت اغلب روزنامه‌های زنجیره‌ای در این باب و مذمت این حکم قانونی بود! هرکسی با هر زبانی سعی کرد این موضوع را مذموم، بی‌فایده و متحجرانه جلوه دهد که در نهایت نیز به جایی نخواهد رسید و بهتر است اصلاً فکرش را هم نکنیم. چه بیانیه‌ها و مصاحبه‌ها و یادداشت‌ها و مرثیه‌ها که در رثای تلگرام صادر و انجام و نوشته نشد!
از نماینده مجلس گرفته تا وزیر و وکیل و سلبریتی و هر کس که فکرش را بکنید و نکنید پای کار تلگرام آمدند و به دفاع از آن برخاستند و‌گریبان‌ها چاک کردند.‌ ای دریغ و افسوس که کاش یک درصد از این غیرت و تعصب درباره یک پیام‌رسان خارجی را درباره تولید ملی و کالای ایرانی داشتند.
این فضای احساسی و حاشیه‌پرداز و پر سر و صدا در حالی است که درست در همین زمان آمریکایی‌ها در حال تدارک توطئه‌های جدید علیه کشورمان هستند و از بیان آشکار آن نیز ابایی ندارند. در حالی که دولت آمریکا با کارشکنی و بدعهدی، تقریباً به هیچ کدام از تعهدات برجامی خود عمل نکرده، به این نیز راضی نبوده و امتیازات جدید می‌طلبد و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است اگر تهران باج ندهد، ۱۲ می/۲۲ اردیبهشت از برجام خارج خواهد شد! لافی که اولین بار نیست از مستاجر جدید کاخ سفید شنیده می‌شود و آنقدر احمق نیست که از چنین کلاه گشادی به سادگی بگذرد.
نشریه فارین پالیسی در تحلیلی جدید، به یکی از ابعاد توطئه تازه واشنگتن پرداخته است که در جای خود بسیار قابل تامل است. در این مقاله از دولت آمریکا خواسته شده است فرصت مشکلات و اختلالات ارزی در ایران را غنیمت بشمارد و از آن برای رسیدن به هدف نهایی خود یعنی براندازی جمهوری اسلامی استفاده کند.
نویسندگان این مقاله که عضو «بنیاد دفاع از دموکراسی» بوده و سابقه‌ای مشخص در ارائه بسته‌های تحریمی و راهکارهای ضدایرانی دارند، در این مطلب به صراحت بیان می‌کنند که آمریکا باید کاری کند تا طبقات محروم و ثروتمند ایران با یکدیگر علیه نظام جمهوری اسلامی متحد شوند و آمریکا را به رویای ۴۰ ساله‌اش برسانند!
در این مقاله با‌اشاره به افزایش قیمت دلار در ایران، این موضوع به عنوان یک فرصت برای دولت آمریکا به منظور ضربه زدن به اقتصاد و انسجام سیاسی کشور معرفی شده است. در پایان به اصلی‌ترین محور مطلب پرداخته شده و آمده است آمریکا باید به شکلی بی‌رحمانه میان مردم و حکومت ایران فاصله ایجاد کند و از این طریق راه را برای نیروهای برانداز باز کند.
اصلی‌ترین راهکار این فاصله‌اندازی نیز فشار اقتصادی عنوان شده است و هرگونه تصمیم ترامپ درباره برجام نیز -اعم از خروج یا حفظ جنازه توافق- باید در همین راستا باشد و در نهایت تحریم و فشار به بانک مرکزی پیشنهاد شده است که حتی در صورت عدم خروج از برجام نیز باید به بهانه‌های دیگر تحت تحریم قرار گیرد.
همان‌طور که مشاهده می‌کنید در حالی که دشمن به شدت در حال کار و تلاش و توطئه برای ضربه زدن به اقتصاد کشور و ناامید کردن مردم از طریق یک کودتای ارزی و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن است، جماعتی در کشور دنبال مسائل حاشیه‌ای و دست چندمی مانند تلگرام هستند. آیا آنها گمان می‌کنند بازی با تلگرام حواس مردم را از کاستی‌ها و نقایص اصلی کشور پرت می‌کند و مجال تنفسی به بی‌تدبیری‌های آنان می‌دهد؟! شاید چنین باشد اما مشکل آنجاست که دشمن در چنین شرایطی بیکار ننشسته و درپی کودتاست. کودتاگران همیشه از غفلت طرف مقابل بهره برده‌اند. هرگاه چشمها باز و مغزها هوشیار بوده، کودتاها شکست خورده‌اند و هرگاه تشتت و تفرقه و غفلت دامنگیر مجموعه‌ای بوده، کودتاگران جشن گرفته‌اند. غفلت حتی اگر نمایشی و عمدی هم باشد کمترین نتیجه‌اش تشجیع و ترغیب دشمن برای توطئه است.

 منبع: روزنامه کیهان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا