#محرمانه_نداریم

پایان راه فعالیت قانونی تلگرام در ایران، به آغاز فاز جدید دعواهای سیاسی بر سر این پیام رسان تبدیل شده است. هفته گذشته سرانجام بعد از مدت‌ها کش و قوس، تلگرام با حکم دادگاه فیلتر شد و این موضوع باعث بروز انتقاداتی نسبت به عدم تصمیم گیری متمرکز از سوی مسئولان شد. بعد از این فیلتر، قوه قضاییه حمایت، قوه مقننه سکوت و دولت اما نسبت به این تصمیم فیلترینگ انتقاد کرد. البته این بار اولی نبود که دولتی ها نسبت به تصمیم فیلترینگ انتقاد کردند.

موبنا – روز بعد از انجام فیلترینگ تلگرام دولت در بیانیه‌ای نسبت به این تصمیم انتقاد کرد اما موضع روز گذشته دولت، کمی با واکنش اولیه نسبت به فیلتر تلگرام متفاوت بود. حسن روحانی رییس جمهور روز گذشته نه یک پیام رسان داخلی بلکه شبکه اجتماعی اینستاگرام را برای بیان نظر خود درباره فیلتر تلگرام انتخاب کرد.

روحانی چه گفت؟

حسن روحانی در این پیام اینستاگرامی که مخاطب آن مردم و سایر مسئولان کشور بودند نوشت که «سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی یا پیام‌رسان -توسط این دولت- مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است».روحانی در ادامه این پیام نوشت که «برای مسدودسازی پیام‌رسان مذکور در تاریخ ۱۰ /۲/۹۷حکم قضایی صادر و به همه اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ کردند تا آن‌ها اقدام به اختلال در ارتباط کنند.عدم طی مراحل قانونی امور اجرایی که با استفاده از ابزار قهریه و قضاییه صورت بگیرد، در تعارض با شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» و در نقطه مقابل دموکراسی قرار دارد».

بخش دیگری از صحبت های روحانی به انتقاد از عدم شفافیت در تصمیمات برمی گردد. او در این خصوص نوشت که «اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند».

دبیرکل حزب اسلامی کار: رفتار روحانی به گونه ای است به نظر می رسد او مرد وعده هاست نه مرد عمل!

دبیرکل حزب آبادگران: روحانی به سرنوشت سایر روسای جمهور پیش از خود در دور دوم دچار شده است

معاون دبیر کل حزب ندای ایرانیان: وقتی در مورد موضوعی که اکثریت جامعه مخالف هستند، اقدامی انجام می شود، یعنی یک جای کار می لنگد

سخنگوی حزب اتحاد ملت: برای مردم قابل قبول نیست که یکی از وعده های روحانی که حفظ شبکه‌های اجتماعی بوده به همین سادگی لوث شود

یک فعال سیاسی نزدیک به احمدی نژاد: . مسدود کردن هر سامانه ی پیام رسانی، با حق آزادی انتخاب مردم ناسازگار و به مردمسالاری لطمه می زند

مهم نیست مردم چه می خواهند!

اما فعالان و مسئولان واکنش های متفاوتی نسبت به فیلترینگ تلگرام، موضع دولت و نگاه مسئولان به شبکه‌های اجتماعی نشان دادند. شاید نا متعارف ترین دیدگاه متعلق به محمود رجبی، قائم مقام مصباح یزدی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(س) قم باشد. وی معتقد است که رییس جمهور حق مخالفت با فیلترینگ تلگرام را ندارد و بر اساس قانون، قوه‌قضاییه باید تلگرام را فیلتر می‌کرد. رجبی در توجیه این صحبت خود عنوان به ایلنا گفته است که «معیار تصمیم گیری این نیست که چقدر به فلانی رای داده اند یا مردم چه می‌خواستند یا ناراحت یا خوشحال می شوند. معیار این است که مصلحت کشور چیست و مصلحت این است که تلگرام که در اختیار دشمن است فیلتر شود».

مخالفت رییس جمهور واقعی نیست

این مقام نزدیک به مصباح یزدی درباره مخالفت حسن روحانی با فیلترینگ تلگرام می‌گوید که این مخالفت دولت و مسئولان با فیلتر تلگرام غیر واقعی است و رییس جمهور حق ندارد که با این فیلترینگ مخالف کند،چون مصالح کلی کشور با هیچ چیز قابل معامله نیست.

او در توجیه این سخنان خود می‌گوید که «من این مخالفت را در پی اهداف دیگری می‌بینم؛ من باورم نمی‌آید، این سخن دولتی‌ها و آقای روحانی، فقط به‌ دلیل وجود رقابت در فضای مجازی و وجود پیام رسان‌های مختلف به منظور انتخاب آزادانه مردم، یا فقط به خاطر اطلاع رسانی آزاد میان مردم باشد. ما با خود مسئولان بخش فضای مجازی کشور و کسانی که مستقیم مسئول بودند صحبت می کنیم؛ خودشان می‌گویند که این فضا (تلگرام)، فضایی است مضر؛ یعنی تصریح می‌کنند این فضا(تلگرام)، فضایی است که برای جامعه ما و ارزش‌هایی که ملت ما به آن پایبند است و برای کلیت نظام بر اساس آن ارزش ها شکل گرفته زیان بار است».

تلگرام نه خوب است و نه بد!

درست در نقطه مقابل این روحانی نزدیک به مصباح یزدی، مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی قرار دارد. او روز گذشته در سرمقاله خود که در روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ رسید نوشت که تلگرام نه خوب است نه بد؛ یک ابزار است که حتی سینه چاکان نظام هم از آن بهره می‌برند. او در ادامه این یادداشت با بیان اینک تلگرام با همه زشتی‌ها و زیبایی‌هایش نباید مساله اصلی این روزهای کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران باشد، نوشت:« ما مسائل مهم‌تری داریم که تلگرام در مقایسه با آن‌ها از مسائل فرعی محسوب می‌شود ولی متاسفانه نوع برخورد با آن موجب شده اکنون جایگاه خود را با مسائل اصلی عوض کرده است».

سینه چاکان نظام هم تلگرام دارند

مهاجری در ادامه یادداشت خود به انتقاد از نوع برخورد با یک پیام رسان پرداخته و نوشته است که « نکته بسیار جالب و قابل توجه اینکه اقشار مذهبی، انقلابی و سینه چاک نظام با به راه انداختن صدها هزار کانال تلگرامی امکانات گسترده‌ای را برای تبلیغ دین، افکار سیاسی و انقلابی خود در جهت حمایت از ا نقلاب و نظام جمهوری اسلامی پدید آورده و ارتباطات قدرتمندی را برای پیشبرد سریع اهداف خود شکل داده‌اند».

روحانی چه کند؟

اما در میان این همه اظهار نظر درباره درستی یا نادرستی مسدودسازی تلگرام، موضوع حائز اهمیت این است که دولت باید چه اقدامی را در برابر این نوع تصمیمات اتخاذ کند.

برای بررسی این موضوع و باید ها و نبایدهای دولت در برابر فیلتر تلگرام به سراغ فعالان سیاسی رفتیم تا نظر آن ها را ابتدا درباره پیام اینستاگرامی رییس‌جمهور و اقدامات عملی دولت در برابر تصمیمات مطلع شویم. فعالان سیاسی نظرات متفاوتی درباره این مسدود‌سازی و حتی موضع‌گیری دولت در برابر این تصمیم دارند. برخی موافق فیلتر تلگرام و مخالف نحوه این مسدودسازی، برخی دیگر مخالف فیلتر تلگرام و مخالف نظر دولت دربرابر این مسدودسازی هستند. نظرات این فعالان سیاسی در ادامه می آید.


روحانی مرد وعده هاست نه عمل!

حسین کمالی/ دبیرکل حزب اسلامی کار

اینکه آقای روحانی بخواهد چگونه و از چه طریقی با مردم صحبت کند به خود ایشان مربوط است. صحبت با مردم از طریق اینستاگرام، تلگرام و نرم افزارهای دیگر فرقی نمی کند و به نظر من اهمیت آن چنانی نیز ندارد.

نکته مهم در اینجا این است که گفته‌های آقای روحانی چقدر عملی خواهد شد. سخن درمانی از سوی مسئولان به خصوص رییس جمهور باعث از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به مسئولان و دولت می شود و مردم دیگر به ایشان و صحبت های‌شان اعتماد ندارند.روندی که آقای روحانی پیش گرفته به گونه‌ای است به نظر می رسد او مرد وعده هاست نه مرد عمل! آقای روحانی باید دقت کند که رفتارش به گونه ای نباشد که از چشم مردم بیفتد.

اینکه صدای ایشان در مسائل مهم وغیر مهم از گوشه و کنار شنیده می شود و از طرفی ایشان توقع دارد که بقیه بدون آنکه خودشان شفافیت داشته باشند صحبت کنند،یک عیب است.

از نظر من این اظهار نظر آقای روحانی به تنهایی کارساز نیست. روحانی باید شفاف صحبت کرده و آرا و نظراتش را به یک گفتمان اجتماعی تبدیل کندو بعد از آن از همه خواسته شود که با یکدیگر بحث کنیم و به نظری در راستای اهداف کشور و انقلاب برسیم.

ما همه دلسوز انقلاب هستیم و دل‌مان برای کشور می سوزد و می‌تپد.آقای روحانی باید مشکلات را صریح و شفاف و واضح با مردم در میان بگذارد و علاوه بر جلب اعتماد دوباره مردم با همفکری نیز مشکلات را حل کنیم.


پیام ناتوانی رییس جمهور

حسین نورانی نژاد/ سخنگوی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

مطلب آقای روحانی در اینستاگرام‌شان از جهت شفاف سازی قابل توجه و تقدیر است. اما نکته آن است که پس از سخنان اخیرشان درباره برخی مدیران ساکت و منفعل دولتی که نوعی بیان ضعف بود که چرا رییس جمهور چنین مدیران ضعیفی را منصوب کرده یا آن‌ها را عزل نمی کند، مطلب مجددشان درباره تلگرام دوباره منتقل کننده نوعی حس ضعف و حاکی از نتوانستن است؛ نتوانستنی که برای ملت از جهت تکیه به منتخب‌شان برای ایفای مسئولیت و انجام وعده ها، امیدآفرین نیست. در نتیجه این گزارش شاید که آقای روحانی در برابر پرسش‌ها و انتقادات عمومی تبرئه شود، اما ناامیدی درباره تاثیر خواست و رای مردم در تصمیمات حکومتی افزایش خواهد یافت. برای مردم قابل توجیه نیست که یکی از اصلی‌‌ترین وعده ها و افتخارات رییس جمهور که همانا حفظ حیات رسمی شبکه های اجتماعی بوده به همین سادگی لوث شود. در این میانه بحث از بود و نبود تلگرام نیست. مردم به سادگی حضورشان در شبکه های اجتماعی را ادامه خواهند داد و سرانجام اینکه از این ابزار محروم می شوند. این مساله به خودی خود در برابر لطمه خوردن به امید و اعتماد مردم هیچ است. فردا روز در انتخاباتی دیگر، کاندیداها با چه پشتوانه ای به مردم وعده بدهند یا مردم وعده های‌شان را بپذیرند؟ دیگر از حفظ تلگرام که وعده ای ساده‌تر برای یک رییس جمهور و مجری قانون اساسی و رییس شورای عالی امنیت ملی که نمی توان متصور بود. اینکه چنین مقامی سرانجام در اینستاگرامش بنویسد که خواستم اما نگذاشتند، ضربه ای کاری به امید و اعتماد مردم در جهت مشارکت سیاسی آن‌ها خواهد زد. موضوعی که با توجه به تهدیدات فراوان داخلی و امنیتی و اقتصادی، از اهمیتی ویژه برخوردار است. به بیان دیگر باید به کسانی که اراده رییس جمهور را تضعیف می‌­کنند این نگرانی را انتقال داد که این تنها تضعیف شخص حسن روحانی نیست؛ این تضعیف دولت – ملت، تخریب اعتماد مردم و خفیف کردن جایگاه حقوقی دومین شخصیت کشور پس از رهبری و چهره اول اجرایی نظام است.


یک جای کار می لنگد

سعید نور محمدی/ معاون دبیر کل حزب ندای ایرانیان

در مورد مساله فیلترینگ تلگرام فکر می کنم دو مساله باید از دو طرف مورد توجه قرار می‌گرفت که متاسفانه توجهی به آن نشد. اول از همه اینکه کشور امروز در شرایطی قرار دارد که بیش از هر زمان دیگری نیاز به همدلی بین مسئولان و مردم وجود دارد. شرایط اجتماعی، اقتصادی و بین المللی ایجاب می‌کند ملت و دولت بیش از هر زمانی در کنار یکدیگر قرار گیرند و از هر تصمیم و اقدامی که منجر به افزایش نارضایتی مردم شود باید پرهیز کرد.

در هر کجای دنیا هم زمانی که دولت ناگزیر به تصمیمی باشد که منافع ۱۰ درصد مردم هم تهدید شود خود را ملزم به پاسخگویی و توجیه افکار عمومی می‌داند. اما وقتی در مورد موضوعی که اکثریت جامعه، دولت و مجلس هم مخالف هستند، اقدامی انجام می‌شود یعنی یک جای کار می‌لنگد و منافع ملی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

موضوع دوم هم این است که به همان دلایلی که ذکر شد جامعه تاب اختلاف بین جناح های سیاسی و مسئولان را بیش از این ندارد. اگر اختلاف نظری وجود دارد باید از کشاندن مساله به افکار عمومی و ایجاد شوک به جامعه پرهیز کرد.

دولت و شخص رییس جمهور باید پیش از این کاهش شکاف های سیاسی را در دستور کار قرار می داد و از همه ظرفیتش برای کشاندن جناح های کشور به گفت‌وگو در مورد منافع ملی استفاده می‌کرد تا در شرایطی قرار نگیریم که یکی از حقوق شهروندان قربانی دعواهای سیاسی و لجبازی های غیر منطقی شود.

فکر می‌کنم بیانیه رییس جمهور نیز در همین چارچوب قرار می‌گیرد و البته این را هم بگویم که نمی‌دانم رییس جمهور در شرایط فعلی چه کار دیگری می‌توانست انجام دهد. اقدامات او باید از رسیدن به این شرایط پیشگیری می کرد و معتقدم ایشان کوتاهی‌کردند.


روحانی به سرنوشت سایر روسای جمهور دچار شد

حسن بیادی/ دبیر کل حزب آبادگران

آقای روحانی به سرنوشت سایر روسای جمهور پیش از خود در دور دوم دچار شده است. از نوشته اخیر ایشان اینگونه برمی‌آید که باندهای قدرت و ثروتی که در دوره دوم ریاست جمهوری روسای پیشین با سنگ اندازی دولت های مستقر را منفعل نشان دادند حالا در مقابل روحانی نیز قد علم کرده‌اند.

نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است اینکه ایشان جان به لب، رو به سخن آورد بی آنکه بتواند عمل و دستاوردی جدی در حوزه های مختلف از فضای اجتماعی، مجازی، اقتصادی، فرهنگی از خود داشته باشد. بنابراین در مورد فیلتر تلگرام و حواشی آن که در کشور رخ داده باید بگویم که خودم یکی از موافقان فیلتر تلگرام هستم اما موافق این نوع برخورد با این پیام رسان‌ها و این نوع فیلترینگ نیستم.

مبارزه و مداوای آسیب‌های اجتماعی پارامترهای خاص خودرا دارد که تهدید و فیلتر شاید در آخرین مراحل از اولویت قرار داشته باشد وهنر استفاده از مشارکت و نقش کلیدی مردم در اولین اولویت‌هاست . از نظر من تلگرام باید بسیار زودتر از این با همدلی مسئولان و هم نظری آنان و با تبیین شفاف دلایل این فیلترینگ برای مردم صورت می‌گرفت. این صحبت من به معنای گرفتن حق انتخاب مردم از سوی مسئولان نیست. اما زمانی که یک پیام‌رسان خود را با قوانین یک کشور نمی‌تواند هماهنگ کند نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود و باید با مردم شفاف صحبت کرد و دلایل این کار را روشن کرد. اینکه یک قوه رای به فیلترینگ بدهد و دولت نیز در مقابل این کار بیانیه بدهد که من با این کار موافق نیستم و خود را سمت مردم بکشد و فضای تنش را به جامعه القا کند بدتر از فیلترینگ تلگرام است. آقای روحانی اگر صحبتی دارد باید شفاف و صریح با مردم سخن بگوید و در راستای عملی شدن برنامه هایش قدم بردارد و در مقابل این باند‌های قدرت و ثروت مقاوت کند که به سرنوشت روسای جمهور پیش از خود دچار نشود. انتشار بیانیه هایی از این دست فقط حس ناتوانی از سوی مسئولان دولت را به جامعه القا می‌کند و این القای ناتوانی باعث بروز نا امیدی و پایین آمدن سطح اعتماد و اتفاق ملی می‌شود. نکته مهم‌تر اینکه قوا باید در تصمیمات با برنامه مشترک حرکت کنند. متاسفانه تنها مساله‌ای که برای مردم به یقین تبدیل شده این است که هیچ یک از قوای سه‌گانه برنامه و جدیتی برای رفع مشکل مردم ندارند و به ویژه مجلس شورای اسلامی هم مستاصل است و فقط به اپوزیسیون کوتاهی‌های بعضی از مسئولان و نهادها تبدیل شده و هیچ خاصیت دیگری برای اذهان مردم متصور نیست. این اتفاق مانند این است که زمانی که مجلس تعطیل است مردم راحت‌ترند و زمان باز بودن مجلس هیچ امیدی به گشایشی از سوی آنان ندارند. و بعضی از مسئولان در قوای سه‌گانه به‌صورت زیرکانه به گونه‌ای با مشکلات مردم مرموزانه و جهت‌دار برخورد می‌کنند که مردم پاسخ رفع معضلات خود را از حریم و دفتر رهبری مطالبه‌گری کنند. بعضی از آنان از جمله در سیستم مالی و اقتصادی و بانکی کشور با تحقق سیاست‌های ترامپ هماهنگ‌ترند تا به‌فکر این آشفتگی و نابسامانی اوضاع مردم باشند و این مسئولان با واردات و تورم داخلی بیشتر موافقند تا تولید و اشتغال و صادرات، و فکر می‌کنم با یک کار بسیار انقلابی و با برنامه می‌توان بسیاری از معضلات فعلی را با کمک و مشارکت جدی مردم اجرا و نظارت و حل کرد. یکی از آن کارها این است که باید روسای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در حوزه اقتصادی کشور از جمله روسا و هیات مدیره بانک‌ها در سه دوره گذشته و حال را تا فرار نکرده‌اند محاکمه کرد و ثروت‌های باد آورده بسیاری از متخلفان را باز پس گیری کرده و به خزانه ملی برگشت داد. دیگر اینکه مردم و جامعه اجرایی کشور را از سایه سنگین و نحس تفکر و اختیارات بیش از حد دولتی و دیگر نهادهای عمومی نجات داد .


عدم صداقت روحانی

بهمن شریف زاده/ فعال سیاسی

فارغ از هرگونه داوری درباره میزان صداقت گفتاری و رفتاری آقای روحانی در اینکه گفته موافق فیلترینگ تلگرام نبوده، می‌توان گفت که علت استفاده از اینستاگرام برای رساندن این پیام، بستگی به صداقت یا عدم صداقت او دارد. اگر او در این ادعا صادق نباشد، در ظاهر نمی‌تواند به آسانی و بدون هزینه در رسانه‌های رسمی کشور با این صراحت دروغ بگوید، چون به صورت رسمی به دروغگویی متهم می شود، پس برای دروغ‌هایش باید به راهی بیندیشد که هزینه کمتری داشته باشد. اما اگر در گفتارش صادق باشد، پس عدم اظهار این مطلب در رسانه های رسمی یا از روی عافیت طلبی دربرابر دیگر قوای نظام است یا امکان اظهار این مطلب از او سلب شده است.

اما درباره موافقت با صحبت های او باید بگویم که با فیلترینگ هر سامانه پیام رسانی به شدت مخالفم؛ زیرا اطلاع از رفتار منتخبان مستقیم و غیرمستقیم مردم در نظام مردمسالار، حق حتمی و قطعی مردمی است که صاحبان حق و موکلان آن‌ها هستند. مسدود کردن هر سامانه پیام رسانی، با این حق ناسازگار است و لطمه‌ای به مردمسالاری است. به راستی اگر فضاهای آزاد مجازی وجود نداشته باشد، مردم چگونه از کاستی‌ها، قصورات و تقصیرهای مسئولان کشور آگاه شوند؟ واما برای رسیدن به عملگرایی و عبور از ساحت حرف و سخن محض، افزون بر صداقت و شجاعت، نیاز به متبلور ساختن اراده جمعی مردم است. اراده جمعی از چنان نیرویی برخوردار است که هر امر به ظاهر ناشدنی را ممکن و آسان می سازد. کافی است که نماینده خواسته های مردم شویم و با ارائه مطالبات ایشان، اراده جمعی را تبلور بخشیم، آنگاه خواهیم دید که چگونه معضلاتِ به مراتب سخت تر از فیلترینگ تلگرام، حل خواهد شد. چه خوب بود که آقای روحانی یک آمار رسمی از مطالبه مردم در این باره اتخاذ می‌کرد شبیه آنچه درباره یارانه ها انجام گرفت، آن‌وقت هیچ قدرتی در این کشور، جسارت مخالفت با خواست مردم را پیدا نمی‌کرد.

 منبع: روزنامه قانون |  سینا رحیم پور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا