راز پنهانی و تاریخی گل رز

اطلاعات ژنتیکی به پرورش‌ دهندگان گیاهان کمک می‌کند گونه‌های جدیدتر گل رز با اندازه کوچک‌تر و مقاومت بالاتر در مقابل آفت‌های گیاهی ایجاد کنند.

موبنا – حتما برای شما هم پیش آمده است که پس از دیدن یک شاخه گل رز به نزدیک آن بروید و آن را ببویید. دانشمندان پس از انجام مطالعات جدید خود به این نتیجه رسیده‌اند که گل‌های معطر می‌توانند در آینده بوهای شیرین‌تری را هم تولید کنند.

محققان برای نخستین بار در تاریخ «کتاب ژنتیک کامل گل‌های معطر» را منتشر کردند تا پس از ده‌های طولانی مطالعه و بررسی، سرانجام ساختار اصلی و نحوه عملکرد این گیاهان مشخص شود. نتایج حاصل از این مطالعات تاریخ پنهان و شگفت‌انگیز گل رز را مشخص می‌کند و بر اساس آن مشخص شده است بر خلاف آنچه که تا امروز تصور می‌شد، گل رز مشابهت‌ها و نزدیکی‌های فراوانی به گیاه توت فرنگی دارد. با این توضیحات، مطالعات و بررسی‌های طولانی محققان می‌تواند به تولید گل‌های رز با عطر و رنگ جدید ختم شود.

نقشه ژنتیک جدید به دست آمده از گل‌های رز که برای تکمیل شدن آن هشت سال مطالعه و بررسی علمی دقیق انجام شده است ژن‌های دخیل در عطر، رنگ و طول عمر گل‌های رز را نمایان کرده است. «محمد بنداهمان» از مرکز ENS در شهر لیون فرانسه مدیریت این مطالعات را برعهده داشته است. او در این خصوص گفت: «شما هم اکنون یک کتاب جامع در اختیار دارید که تاریخچه کامل و توالی گل رز را نمایان می‌کند». او همچنین توضیح داد: «این کتاب به ما کمک می‌کند ساختار ژنتیکی گل رز را بهتر درک کنیم، از تاریخچه آن باخبر شویم و یک سفر علمی دقیق در فرآیند تکامل و پرورش آن داشته باشیم».

راز پنهانی و تاریخی گل رز

این مطالعه به کمک یک گروه تحقیقاتی متشکل از ۴۰ دانشمند فرانسوی، آلمانی، چینی و بریتانیایی انجام شد و در مجموع درک بهتری از گل‌های رز با طیف گسترده رنگ‌ها و عطرها ارایه کرد.

به گفته محققان، اطلاعات ژنتیکی به پرورش‌ دهندگان گیاهان کمک می‌کند گونه‌های جدیدتر گل رز با اندازه کوچک‌تر و مقاومت بالاتر در مقابل آفت‌های گیاهی ایجاد کنند. همچنین بررسی‌ها نشان داده است که در خانواده «زراسئا» که میوه‌هایی از جمله سیب، گلابی و توت فرنگی در آن قرار می‌گیرند، گل‌های زینی از جمله گل رز هم طبقه‌بندی می‌شوند. دکتر بنداهمان در این خصوص می‌گوید: «رز و توت فرنگی دو گونه بسیار نزدیک به یکدیگر هستند».

بر اساس آنچه که در تاریخ ثبت شده است، کشت گل رز در باغ‌ها به هزاران سال قبل برمی‌گردد و احتمالا زادگاه این گیاه کشور چین بوده است. در طول دوره رومی گل رز به صورت گسترده در خاورمیانه محبوبیت پیدا کرد و سرانجام از آن به عنوان یک شیرینی در جشن‌ها و همچنین عطر استفاده می‌شد.

در قرن پانزدهم میلادی گل رز نماد مبارزه با تاج و تخت انگلستان بود و حتی مکتبی به نام «نبرد گل‌های رز» روی کار آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا