آتش‌سوزی جنگلی باعث ذخیره میلیاردها لیتر آب می‌شود!

کارشناسان بر اساس آن دریافتند بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ میلادی درختانی که در آتش سوختند باعث شدند بیش از ۷۶ میلیارد لیتر آب هدر نرود.

موبنا – آتش‌سوزی در جنگل‌ها باعث می‌شود تعداد زیادی از انسان‌ها و حیوانات جان خود را از دست بدهند و البته این اتفاق میلیون‌ها دلار خسارت وارد می‌کند. با این وجود کارشناسان می‌گویند آتش‌سوزی‌های جنگلی می‌توانند یک مزیت هم به همراه داشته باشند: این اتفاق به کمبود آب در مناطق غربی آمریکا کمک می‌کند.

این خبر مربوط به گزارش جدیدی است که این هفته در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «اکوهایدرولوژی» به چاپ رسید و کارشناسان بر اساس آن دریافتند بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ میلادی درختانی که در آتش سوختند باعث شدند بیش از ۷۶ میلیارد لیتر آب هدر نرود. زیرا اگر این درختان نسوخته بودند آتش به آبگیرها و دریاچه‌های جنگلی می‌رسید و در نهایت آب داخل آنها تبخیر می‌شد. کارشناسان حوزه آب‌شناسی برای مطالعه در این زمینه و میزان آب تبخیر شده طی دو دهه گذشته مجموعه‌ای از داده‌های ماهواره‌ای را مورد استفاده قرار دادند و بر اساس آن میزان سبز بودن یک منطقه از کره خاکی با آب‌های داخل آن مورد تحلیل قرار گرفت. اندازه‌گیری‌های دقیق آب بر اساس این اطلاعات ماهواره‌ای میزان هدررفت و تبخیر آب در طول سال‌های مختلف را به صورت دقیق نشان داد و این مطالعه حجم آب در دو رودخانه و دریاچه در کالیفرنیا را بررسی کرد.

آتش‌سوزی جنگلی باعث ذخیره میلیاردها لیتر آب می‌شود!

مدیران و مسئولان حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی طی یک قرن گذشته تلاش‌های زیادی انجام دادند تا جلوی آتش‌سوزی در جنگل‌ها را بگیرند. نتیجه فعالیت آنها موجب شد جنگل‌هایی که در مناطق غربی کشور آمریکا قرار دارند متراکم‌تر باشند و البته همین تراکم بالا بیشتر آنها را در معرض آتش‌سوزی قرار می‌دهد. به هر حال، کارشناسان اعلام کردند که جنگل‌های کم‌پشت‌تر با درختان برش خورده و کوتاه‌تر که پیش‌تر مورد آتش‌سوزی‌های منطقه‌ای قرار گرفته‌اند،‌ در مجموع می توانند خطر آتش‌سوزی‌های مجدد را هم کاهش دهند و آتش‌سوزی‌هایی که تاکنون در آنها صورت گرفته باعث شده است تا حجم آب‌های ذخیره شده در مناطق جنگلی بیشتر شود و دیگر مناطق پیرامون که آب نیاز دارند، بتوانند بهتر از قبل نیاز خود را تامین کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا