«شپرد سفید» دوست خونگرم و باهوش (+عکس)

بیشتر سگ‌های «شپرد سفید سوئیسی» رفتار ملایم دارند، بسیار باهوش هستند و به راحتی همه چیز را یاد می‌گیرند و از این نظر می توان به راحتی به آنها اعتماد کرد.

موبنا – «شپرد سفید سوئیسی» که در اصل همان «ژرمن شپِرد سفید» محسوب می‌شود یک نژاد از سگ‌های سوئیسی است. ریشه اصلی این سگ به «شپرد سفید» و «ژرمن شپرد» برمی‌گردد «فدراسیون بین‌المللی گونه‌شناسی سگ‌ها» آن را یک نژاد مجزا می‌داند.

این طور که در تاریخ ثبت شده است، نخستین سگ «ژرمن شپرد» توسط «انجمن سگ‌های شپرد آلمان» با نام «هونارد فن گرافراث» به ثبت رسید. هیچ کدام از او و فرزندانش رنگ سفید نداشتند و با این وجود گفته می‌شد که پدربزرگ مادری این سگ رنگ سفید داشت.

آن زمان در زمینه ایجاد نژاد «ژرمن شپرد» تمام رنگ‌ها پذیرفته می‌شد. این اتفاق به دهه نخست قرن بیستم برمی‌گشت که گونه‌های سفید سگ‌ها به تازگی وارد اروپا شده بودند و مورد استقبال مردم قرار گرفتند.

«شپرد سفید» دوست خونگرم و باهوش (+عکس)

نوشته های مشابه

نخستین باشگاه «شپرد سفید»  در دهه ۱۹۷۰ میلادی در آمریکا راه‌اندازی شد. در همین حال همین گونه در اروپا هم دیده شده بود و نخستین بار در کشور سوئیس و سپس در کشورهای دانمارک و آلمان این گونه از سگ‌های شپرد مشاهده شد. مدت زیادی طول نکشید که سازمان‌های شناخت گونه سگ‌ها در اروپا تحقیقات گسترده در مورد «شپرد سفید» انجام دادند و کتاب‌های فراوانی در مورد آن به چاپ رسید.

«شپرد سفید» دوست خونگرم و باهوش (+عکس)

«لوبو» که یک شپرد سفید بود و در سال ۱۹۶۶ میلادی در کشور آمریکا متولد شد، در سوئیس به ثبت رسید. «شپرد سفید» که در زبان سوئیسی با نام «برگر بلنک» شناخته می‌شد سال ۱۹۹۱ میلادی به عنوان یک گونه جدید در کشور سوئیس شناخته شد و سپس سال ۱۹۹۲ میلادی هلند آن را به ثبت رساند. جمهوری چک، اتریش و دانمارک نیز با فاصله زمانی کوتاه این گونه از سگ‌های ژرمن را ثبت کردند. این نژاد در سال ۲۰۱۱ میلادی به صورت رسمی توسط «فدراسیون بین‌المللی گونه‌شناسی سگ‌ها» (FCI) ثبت شد و سپس «باشگاه کرنل آمریکا» در سال ۲۰۱۷ میلادی به صورت رسمی «شپرد سفید سوئیسی» را به عنوان یک گونه مجزا از سگ‌ها پذیرفت.

«شپرد سفید» دوست خونگرم و باهوش (+عکس)

خلق و خو

بیشتر سگ‌های «شپرد سفید سوئیسی» رفتار ملایم دارند، بسیار باهوش هستند و به راحتی همه چیز را یاد می‌گیرند. آنها به خانواده خود وفادار هستند و ممکن است برای بودن در کنار غریبه‌ها احتیاط کنند. با این وجود این دسته از سگ‌ها را می‌توان اندکی خجالتی و ترسو دانست. بعضی مردم بر این ابورند که گرگ ساکن در مناطق قطبی شمال با نژاد ژرمن ادغام شده است تا این سگ ایجاد شود و البته بررسی‌های کارشناسی این نظریه را رد کرده است. «برگر بلنک سوئیسی» پس از گذشته چندین دهه تکامل از نژاد «ژرمن شپرد» مشتق شده است. این سگ برای استفاده در زمینه‌های مختلف در کنار انسان آموزش‌های تخصصی می‌بیند و از جست‌وجو گرفته شرکت در عملیات‌های پیچیده‌تر از جمله جمع‌آوری اطلاعات، چابکی در رسیدن به هدف، بالا رفتن از سطوح، شکار، ورزش‌های محافظت شده، غواصی، پرتاب توپ و … حضور میابد و از مهم‌ترین قابلیت‌های آن می‌توان به شناسایی سوژه پنهان شده اشاره کرد. این نژاد از سگ‌ها به صورت طبیعی برای هدایت گله دام مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای محافظت از مزرعه بسیار گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

«شپرد سفید» دوست خونگرم و باهوش (+عکس)

شخصیت «شپرد سفید سوئیسی» را می‌توان ملایم، نجیب و مهربان توصیف کرد که این خاصیت در نژاد سگ‌های کاری «ژرمن شپرد» به خوبی دیده می‌شود و به صورت طبیعی تمایل دارد از صاحب خود و محوطه‌ای که در آن زندگی می‌کند، محافظت کند.

«شپرد سفید» دوست خونگرم و باهوش (+عکس)

فعالیت‌ها

«شپرد سفید سوئیسی» می‌تواند در زمینه چابکی، اطاعت از فرمان، نمایش، پرش، گرفتن توپ روی هوا، گرفتن دیسک پلاستیکی روی هوا، جست‌وجو و … با دیگر گونه سگ‌ها رقابت کند و از آنها پیشی بگیرد. توانایی‌های این سگ در زمینه فرمان‌بری و کنترل غرایز حیوانی در گله‌های دام‌ها اندازه‌گیری شده و نشان داده است که این سگ بسیار باهوش است و تمام فرمان‌های صاحب خود را به خوبی می‌فهمد و به آنها عمل می‌کند. کارشناسان همچنین بر این باورند که این نژاد از سگ‌های ژرمن به راحتی می‌تواند همه آموزش‌های پیچیده را بیاموزد و برای تعلیم آن دشواری‌های زیادی پیش‌رو نیست.

«شپرد سفید» دوست خونگرم و باهوش (+عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا