تولید بتن قدرتمند سازگار با محیط زیست با گرافن

گرافن یکی از شگفت انگیزترین مواد موجود در جهان است که علیرغم ظاهر ترد و شکننده و دشواری های موجود در زمینه اتصال مولکول های آن به یکدیگر، استحکام بالایی دارد.

موبنا – گرافن متشکل از صفحات نازکی به ضخامت تنها یک اتم است و از اتم های کربن متصل به هم تشکیل شده است.

محققان می گویند با دستکاری این اتم ها موفق به تولید نوع جدیدی از بتن شده اند که نه تنها بسیار قدرتمندتر از بتن های معمولی است، بلکه در برابر آب هم کاملا مقاوم و نفوذناپذیر بوده و سازگاری زیادی با محیط زیست نیز دارد.

تولید بتن قدرتمند سازگار با محیط زیست با گرافن

محققان دانشگاه اکستر انگلیس برای تولید این بتن از روش جدیدی برای معلق کردن دانه های گرافن در آب استفاده کرده و سپس این آب را با دیگر اجزای عادی تشکیل دهنده بتن مانند سیمان ترکیب کردند. به گفته آنان کل این فرایند با هزینه کم و در مقیاس صنعتی قابل اجرا است.

قدرت و استحکام این بتن در مقایسه با بتن های معمولی ۱۴۶ درصد بیشتر بوده و استحکام خمشی آن هم ۷۹.۵ درصد بیشتر از بتن های عادی است. مقاومت بتن یادشده در برابر نفوذ آب نیز ۴۰۰ درصد بیشتر است.

کاربرد گرافن در تولید این بتن باعث کاهش ۵۰ درصدی استفاده از برخی مواد نه چندان دوستدار محیط زیست مانند سیمان می شود که نتیجه آن کاهش تصاعد گاز دی اکسیدکربن به میزان ۴۴۶ کیلوگرم در هر تن است.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا