درمان استرس مزمن با مکمل‌های روغن ماهی

بر اساس یک مطالعه جدید روغن ماهی می‌تواند در کاهش آسیب‌های مغزی ناشی از استرس مزمن و استرس پس از سانحه موثر باشد.

موبنا – محققان “دانشگاه جانزهاپکینز” (John’s Hopkins University) معتقدند که مکمل‌های روغن ماهی در کاهش استرس پس از سانحه موثر هستند.

یافته‌ها نشان داد که امگا ۳ موجود در مکمل‌های روغن ماهی می‌تواند در درمان آسیب مغزی ناشی از حوادث موثرباشد. این محققان همچنین عنوان کردند که این مکمل‌ها می‌توانند از اثرات منفی استرس مزمن جلوگیری کنند.

برای چندین دهه کپسول روغن ماهی برای بهبود سلامت مغز و حتی جلوگیری از بیماری‌هایی نظیر اِم‌اِس و آلرژی‌های دوران کودکی عرضه می‌شد و حال این تحقیق جدید نشان می‌دهد که این مکمل ممکن است در درمان علائم استرس مزمن نیز موثر باشد.

استرس مداوم موجب فعال شدن مداوم سیستم عصبی مغز می‌شود و در نتیجه در طول زمان باعث سست شدن سراسر بدن می‌شود. روغن ماهی از علائم افسردگی، پرخاشگری و اضطراب جلوگیری می‌کند.

در سال ۲۰۰۵، از امگا ۳ برای بررسی علائم استرس پس از سانحه بیماران بخش اورژانس ژاپن استفاده کردند.

بیمارانی که روغن ماهی مصرف کرده بودند، علائم استرس پس از حادثه در آنها به طور قابل توجهی کاهش یافت. به نظر می‌رسد امگا ۳ باعث افزایش بازسازی نورون‌ها در “هیپوکامپ” (hippocampus) و “آمیگدال” (amygdala) می‌شود. هیپوکامپ و آمیگدال دو ناحیه در مغز هستند که اغلب با استرس مزمن و استرس پس از سانحه مرتبط هستند.

محققان دانشگاه جانزهاپکینز و “دانشگاه توکیو” (University of Tokyo) برای صحت این موضوع مطالعه ای انجام دادند.

آنها داده‌های ۱۷۲ فرد مبتلا به استرس که روغن ماهی مصرف کرده بودند را تجزیه و تحلیل کردند و آن را با دادههای ۱۱ هزار نفر از تیم کمک‌های پزشکی مقایسه کردند.

نتایج نشان داد که استرس افرادی که مقدار استانداردی از روغن ماهی را مصرف کردند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود. نتایج مطالعه محققان نشان داد که روغن ماهی می‌تواند به درمان استرس پس از سانحه کمک کند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا