کدام قاره در توسعه اینترنت ۵G عقب‌افتاده‌تر است؟

وقتی حرف آماده‌سازی برای برقراری نسل پنجم اینترنت ۵G در میان باشد، قاره اروپا از سایر قاره‌های دیگر همچون آمریکا و آسیا عقب‌تر است و این نگرانی وجود دارد که شاید تا سال‌های سال عقب‌تر از سایر نقاط جهان بماند.

موبنا –  از آنجا که اخبار نسل جدید اینترنت ۵G در گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری نیز در انتظار اجرای آن هستند، کشورهای زیادی با همکاری بزرگترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت‌اند.

در اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن (IMT-۲۰۲۰) آغاز کرد. در نتیجه رسما یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک بدنبال برقراری و راه اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت ۵G در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

حالا تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده به بررسی اجمالی و مرور مختصری بر کشورها و قاره‌هایی که در ساخت و توسعه زیرساخت‌های لازم برای برقراری نسل پنجم اینترنت ۵G پرداخته اند که در آن، کشورهای اروپایی با اختلاف زیادی از کشورهای آسیایی و آمریکایی عقب‌تر افتاده و در جایگاه پایین‌تری قرار گرفته اند.

اما علیرغم سایر زمینه‌ها، اروپا این بار از کشورهای رقیب آسیایی و آمریکایی عقب‌تر است و تلاش چندان زیادی برای برقراری اینترنت پرسرعت ۵G نکرده است. البته این بدان معنا نیست که هیچ کدام از کشورهای اروپایی هیچ اقدامی در راستای تجهیز و توسعه زیرساخت‌های نسل پنجم اینترنت انجام نداده‌اند بلکه در مقام مقایسه با تلاش‌های فراوان و سرمایه گذاری‌های هنگفت کشورهای شرق آسیا و آمریکای شمالی در این خصوص، به نسبت تلاش کمتری از خود نشان داده است.

این در حالیست که شرکت‌های اریکسون و نوکیا بعنوان دو اپراتور بزرگ جهان و غول تکنولوژی مخابراتی که با شرکت‌های بسیاری در کشورهای پیشگام آسیا و آمریکا همکاری کرده و قراردادهای عظیمی را به امضا رسانیده‌اند، خود در اروپا مستقر هستند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که کشورهای غرب اروپا که همواره از پیشگامان و پیشتازان در حوزه تکنولوژی و ارتباطات بوده‌اند، حالا تلاش‌های نسبتا کمتری در مقایسه با کشورهای شرق آسیا و آمریکای شمالی صرف کرده‌اند و همین امر هم نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده است.

البته برخی دیگر از تحلیلگران هم معتقدند از آنجایی که توسعه زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت بسیار گران تمام خواهد شد و از آن سو هم کشورهای اروپایی درگیر مشکلات اقتصادی فراوانی هستند، بنابراین در حال حاضر ترجیح داده‌اند که بعد از موفقیت کشورهای دیگر، برای توسعه اینترنت ۵G دست به کار شوند.

طبق نمودار زیر، در چشم انداز ۷ سال آینده برای توسعه زیرساخت‌های برقراری اینترنت ۵G، چین که با رنگ سبز پررنگ نشان داده شده است، در مقایسه با سایر کشورها بیشتر در توسعه و برقراری نسل پنجم اینترنت ۵G کوشش کرده است.

از منظر تلاش برای توسعه و راه‌اندازی اینترنت ۵G، منطقه آمریکای شمالی (با رنگ آبی) که شامل ایالات متحده و کانادا می‌شود، در رتبه دوم قرار گرفته و درنهایت، کشورهای منطقه غرب اروپا در جایگاهی عقب‌تر از چین، آمریکای شمالی و سایر کشورهای جهان ایستاده است.

کدام قاره در توسعه اینترنت ۵G عقب‌افتاده‌تر است؟

نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G ، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا