این روبات سریع‌تر از شما صندلی IKEA را آماده می‌کند؟ (+عکس و فیلم)

بر اساس گزارش نهایی گفته می‌شود که این روبات طی ۱۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه برنامه ریزی‌های اولیه را انجام می‌دهد و سپس در ۸ دقیقه و ۵۵ ثانیه قطعات را به یکدیگر متصل می‌کند.

موبنا – اگرچه سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی در بازی‌های فکری می‌توانند انسان را شکست دهند و سریع‌تر عمل کنند، ولی انسان همچنان در انجام کارهای دستی پیچیده بسیار بهتر از روبات عمل می‌کند. با این توضیحات گروهی از دانشمندان موفق به ساخت روباتی شده‌اند که می‌تواند سریع‌تر از انسان صندلی IKEA را درست کند. شرکت تولیدکننده لوازم خانگی IKEA معمولا محصولات خود را در قطعات مختلف عرضه می‌کند و با ارایه یک دفترچه راهنما به افراد کمک می‌کند قطعات را مانند تکه‌های پازل کنار یکدیگر بگذارند تا محصول نهایی به دست آید.

 

 

کنار هم قرار دادن قطعات صندلی نیازمند اعمال حرکات پیچیده است که به فرد برای انجام آن می‌بایست از مهارت بینایی، هماهنگی اندام و توانایی کنترل نیرو کمک بگیرد. انجام این اتفاق تا به حال یکی از پیچید‌ترین اتفاقاتی بود که روبات‌ها با آن مواجه می‌شدند. ولی محققان در نهایت پیشرفته‌ترین سیستم‌های سخت‌افزاری موجود را با یکدیگر ادغام کردند و در نهایت روباتی ساختند که قطعاتی از جمله دوربین‌های سه‌بعدی و حسگرهای تحلیل نیرو را شامل می‌شود و می‌تواند قطعات مختلف صندلی را در یکدیگر جاسازی کند تا صندلی نهایی با بهترین کیفیت در اختیار گرفته شود.

این روبات سریع‌تر از شما صندلی IKEA را آماده می‌کند؟ (+عکس و فیلم)

این روبات برای ساخت صندلی IKEA در نخستین گام از قطعات آن عکس می‌گیرد تا تشخیص دهد کدام قطعه به کدام بخش صندلی مربوط می‌شود. یک الگوریتم پیچیده به حرکات روبات کمک می‌کند تا اشیاء را به درستی انتخاب کند و آنها را بردارد و برای این کار برنامه‌ریزی‌های مختلف صورت گرفته است. سپس دو بازوی روباتیک قطعات را از روی زمین برمی‌دارند و آنها را در یکدیگر جاسازی می‌کنند. بازخوردهای دریافت شده از حسگرهای هوشمند نیز در این میان به روبات کمک می‌کند. به عنوان مثال زمانی که روبات تشخیص می‌دهد یک پیچ کوچک را در حفره مربوطه وارد کند، بر اساس جرم و وزن پیچ نیرو را به آن وارد می‌کند و به عبارت دیگر نیروی وارد شده متناسب با اتفاق مذکور اعمال می‌شود.

این روبات سریع‌تر از شما صندلی IKEA را آماده می‌کند؟ (+عکس و فیلم)

محققان توضیح دادند روبات آنها در کمتر از ۲۰ دقیقه می‌تواند قطعات صندلی را در کنار یکدیگر قرار دهد تا محصول نهایی ارایه شود و نتایج حاصل از بررسی‌های آنها امروز در آخرین شماره از نشریه «علوم روباتیک» منتشر شده است. بر اساس گزارش نهایی گفته می‌شود که این روبات طی ۱۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه برنامه ریزی‌های اولیه را انجام می‌دهد و سپس در ۸ دقیقه و ۵۵ ثانیه قطعات را به یکدیگر متصل می‌کند.

این روبات سریع‌تر از شما صندلی IKEA را آماده می‌کند؟ (+عکس و فیلم)

با این توضیحات به نظر شما این روبات در مقایسه با انسان چگونه این پازل را سرهم می‌کند؟ برای پاسخ دادن به این سوال آزمایش‌های علمی مختلف صورت گرفته است و گروه‌های مختلف انسانی در آن شرکت کرده‌اند. نتایج حاصل از این بررسی‌ها نشان داده است که برخی افراد توانسته‌اند تنها ۵۰ ثانیه زودتر از روبات قطعات صندلی را به یکدیگر متصل کنند.

البته باید توجه داشت که برخلاف انسان‌ها، روبات‌های صندلی‌ساز به صورت کاملا خودکار عمل نمی‌کنند. زیرا دانشمندان باید برای آنها برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند و مراحل پیشرفت فعالیت‌های روبات را پیش‌بینی کنند. محققان بر این باورند که با پیشرفت‌های بیشتر در حوزه هوش مصنوعی می‌توانند در آینده روبات‌هایی بسازند از روی دفترچه راهنما همه قطعات مربوط به وسایل مختلف را به راحتی به یکدیگر متصل کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا