گوگل راه دور زدن فیلترینگ را بست!

گوگل سرویس domain fronting خود که به منظور دور زدن فیلترینگ در کشورهای متعددی استفاده می‌شد را به تازگی حذف کرده است.

موبنا – این روزها که بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلفی در برخی کشورها بالا گرفته است، حالا گوگل، یکی از بزرگترین غول‌های تکنولوژی در جهان، اعلام کرده است که سرویس دامین فرانتیگ (domain fronting) خود را غیرفعال کرده است.

این سرویس یکی از راهکارهای اصلی برخی پیام‌رسان‌های فیلتر شده همچون تلگرام و همچنین بسیاری از توسعه‌دهندگان فیلترشکن یا VPN بوده است تا به وسیله آن بتوانند فیلترینگ را دور بزنند.

گوگل در آخرین آپدیت سرویس «اپ انجین» (App Engine) خود، قابلیتی تحت عنوان دامین فرانتیگ (domain-fronting) که سرویس‌ها را قادر می‌ساخت با استفاده از شبکه گوگل از سطوح فیلترینگ اعمال شده توسط دولت‌ها گذر کنند، غیرفعال کرد. این تغییر اخیری که در گوگل رخ داده و اعمال شده است، بدین معناست که ترفند عبور از فیلترینگ دیگر برای توسعه‌دهندگان پیام رسان‌هایی همچون سیگنال، تلگرام و وی پی ان‌هایی همچون سایفون کار نخواهد کرد.

یکی از نمایندگان گوگل در پاسخ به گزارشگر وب سایت ورج می‌گوید: دامین فرانتینگ هرگز یک ویژگی پشتیبانی شده در گوگل نبوده، اما تا همین اواخر بدلیل یک تغییر کوچک در بسته‌ نرم‌افزاری ما کار می‌کرد. ما به طور مداوم در حال توسعه شبکه‌مان هستیم و از این پس دیگر دامین فرانتینگ به عنوان بخشی از سرویس‌های بلند مدت گوگل، کار نخواهد کرد. ما در آینده نیز هیچ برنامه‌ای برای عرضه آن نداریم.

قابلیت دامین فرانتیگ این امکان را به توسعه دهندگان برخی از اپلیکیشن‌ها می‌داد تا از سرورهای گوگل به عنوان یک پروکسی امن استفاده کنند تا کاربران بتوانند فیلترینگ کشورهایشان را دور بزنند.

چند روز پیش، پس از آنکه بسیاری از توسعه دهندگان برنامه‌های VPN اعلام کردند که دسترسی آن‌ها به این سرویس گوگل قطع شده است، گوگل در بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که سرویس domain fronting خود را غیرفعال و مسدود کرده است.

در این بیانیه، گوگل می گوید که این سرویس تنها برای مدت زمان محدودی فعال‌سازی شده بوده و هرگز به منظور دور زدن فیلترینگ آن را اجرایی نکرده بوده است. حالا هم تصمیم گرفته است که دیگر از این سرویس پشتیبانی نکند و این مساله هیچ ارتباطی با مسائل روز همچون فیلترینگ و مسدودسازی تلگرام ندارد.

حالا به نظر می‌رسد که اپلیکیشن‌های وی پی ان و برخی از پیام رسان‌ها از این پس راه طاقت فرسا و کار دشواری برای دور زدن فیلترینگ را در پیش خواهند داشت.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا