تولید کتانی فوق سبک با چاپ ۳بعدی

یکی از شرکت‌های بزرگ تولید لوازم ورزشی توسط فناوری چاپ سه‌بعدی الیاف موفق به تولید یک کتانی پیاده‌روی و دوندگی فوق سبک شد که حرکت فرد را سرعت می‌بخشد.

موبنا – کمپانی نایکی با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه‌بعدی الیاف، یک کتانی فوق سبک مخصوص پیاده‌روی و دویدن موسوم به “فلای‌پرینت”(Flyprint) ساخته است که امکان سریع‌تر دویدن را برای افراد فراهم می‌کند.

بهره‌گیری نایکی از چاپ سه‌بعدی برای ساخت کتانی‌های با عملکرد بهتر، به سطح جدیدی رسیده است. این شرکت “Flyprint”، نخستین الیاف چاپ شده توسط چاپگر سه‌بعدی را برای عملکرد بهتر کتانی معرفی کرده است.

این مواد متشکل از یک رشته فلامنت TPU ذوب شده است که در چند لایه اعمال می‌شود، اما شاه‌کلید این کار، هندسه آن است.

نایکی از داده‌های ورزشکاران استفاده می‌کند تا ترکیب منسوجات را تعیین کند. نتیجه یک کتانی فوق سبک با عملکرد فوق‌العاده است که می‌تواند به سرعت خود را با مناطق خاص تطبیق داده و خود را برای دونده‌های مختلف تنظیم کند.

 

 

“فلای‌پرینت” وعده می‌دهد که سبک‌تر و با قابلیت تنفس بیشتر از الیاف قبلی باشد.

همچنین طبیعت چاپ سه‌بعدی، مقاومت اصطکاکی را که در پارچه معمولی وجود دارد، از بین می‌برد.

با این حال، مزایای بسیار خاصی برای ورزشکاران وجود دارد. این محصول نه تنها با وزن سبک خود، امکان حرکت سریع‌تر را فراهم می‌کند، بلکه در مقابل جذب آب که در طول مسیر دوندگی عملکرد دونده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مقاوم است.

اولین نفری که از این فناوری در عمل استفاده خواهد کرد، “الیود کیپچوگه” دونده ماراتن و استقامت در ۲۲ آوریل و در دو مارتن لندن خواهد بود.

نایکی همچنین تعداد محدودی از این کتانی را توسط اپلیکیشن خود به فروش خواهد رساند، اما مشخص نیست که این محصول چه زمانی به تولید انبوه می‌رسد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا