با همکاری جیلی، پیشرانه های مرسدس بنز به ولوو می‌رسد

با توجه به حضور جیلی در میان سهام‌داران دایملر و داشتن مالکیت ولوو توسط این برند چینی، احتمال همکاری مرسدس‌ بنز با ولوو در زمینه تامین پیشرانه و سایر قطعات خودرو وجود دارد.

موبنا – در حال حاضر لی شوفو رئیس گروه خودروسازی جیلی (Geely)، بزرگ‌ترین سهامدار مستقل در دایملر محسوب می‌شود و این احتمال وجود دارد که دو شرکت بتوانند در توسعه فناوری‌های خود همکاری کنند. براساس اطلاعات نشریه کسب‌وکار آلمانی منیجر مگزین (Manager Magazin)، این همکاری حتی می‌تواند باعث شود که گروه دایملر بخشی از سهام ولوو را خریداری کند که هم اکنون متعلق به جیلی چین است. در نتیجه این همکاری، دایملر از طریق مرسدس بنز می‌تواند به طور بالقوه پیشرانه و سایر قطعات موردنیاز به برند سوئدی عرضه کند.

geely / جیلی

گفته می‌شود که با توجه به شراکت در فناوری، جیلی و مرسدس بنز قصد دارند پلت‌فرم جدیدی برای خودروی الکتریکی ایجاد کنند. با این حال منیجر مگزین به طور خاص یادآور می‌شود که این همکاری باعث تولید سلول‌های باتری نخواهد شد، زیرا منابع هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده‌اند.

LEE Li Shufu geely

گزارش‌های مالی ماه فوریه (بهمن ماه ۹۶) نشان داد، که لی شوفو ۹ میلیارد دلار از سهام گروه دایملر را خریداری کرده است و اکنون مالکیت ۹.۶۹ درصد از غول خودروسازی آلمان را در اختیار دارد. برخی ادعا می‌کنند که تاجر چینی معتقد است که هزینه کردن بسیار زیاد در زمینه توسعه پیشرانه‌ الکتریکی و فناوری خودروی خودران می‌تواند منجر به تسلط تعداد انگشت‌شماری بر بازار خودرو شود. شوفو اعتقاد دارد که ادغام و مشارکت شرکت‌های بزرگ در صنعت، بهترین راه برای ماندن در بازار کسب‌وکار است.

مدت کوتاهی پس از در اختیار گرفتن سهام گروه دایملر، شوفو گفت:

نه من و نه جیلی در حال حاضر قصد نداریم که سهام بیش‌تری در گروه خودروسازی دایملر خریداری کنیم؛ ما متعهد هستیم که به طور کامل تحت نظارت منشور شرکت و ساختار هدایت آن قرار بگیریم و به ارزش و فرهنگ آن احترام بگذاریم.

سرمایه‌گذاری در گروه خودروسازی دایملر، اولین تلاش سخت و گسترده جیلی است. به عنوان مثال، این شرکت در سال ۲۰۱۰ توانست با صرف ۱.۸ میلیارد دلار ولوو را خریداری کند و در سال ۲۰۱۷ نیز سهم قابل‌توجهی از شرکت انگلیسی لوتوس را به دست آورد. خودروساز بلندپرواز چینی همچنین ادعا می‌کند که در گذشته به کسب سهام شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌و و فیات کرایسلر علاقه‌ داشته است.

geely / جیلی

جیلی طی سال‌های اخیر اهداف بزرگی در سطح جهانی داشته که این گروه خودروسازی را به یکی از خبرسازترین برندها تبدیل کرده است. جیلی به خوبی می‌داند که تسلط بر بازار آینده صنعت خودرو به شرکتی خواهد رسید که از نظر فناوری قدرتمندتر باشد. به همین علت، سرمایه‌گذاری زیادی برای خریداری فناوری‌های روز دنیا انجام می‌دهد. اگرچه خودروسازانی نظیر دایملر، ولوو و لوتوس مستقل هستند، اما به نظر نمی‌رسد که حضور جیلی به عنوان یکی از سهامداران عمده در آن‌ها بی‌تاثیر باشد.

 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا