چرا اپل تصمیم گرفته است آیفون را ارزان کند؟

تاکنون سیاست اپل بر این اساس بود که اگر شما می‌خواهید یک گوشی ارزان بخرید، بهتر است که شکل ظاهری آن هم با خواسته شما یکسان باشد و مشخص شود که گوشی ارزان خریداری کرده‌اید. ولی این سیاست در حال تغییر است.

موبنا – پیش از این در گزارش‌های متعدد گفته شد که شرکت اپل بر اساس سیاست‌های جدید خود تمایل به تولید مدل ارزان گوشی هوشمند آیفون دارد تا بر این اساس بتواند تعداد بیشتری آیفون بفروشد. نتایج حاصل از فروش «آیفون ایکس» در فصل گذشته که چندان قابل قبول نبود هم این مسئله را نمایان می‌کند که شرکت مذکور می‌بایست روش‌های جایگزین را مورد استفاده قرار دهد و در مجموع این طور به نظر می‌رسد که «کوپرتینو» تصمیم خود را قطعی کرده است تا آیفون ارزان را هم در کنار محصولات پیشرفته خود روانه بازار کند.

با این وجود توجه داشته باشید گوشی هوشمند ارزان قیمتی که اپل تمایل به تولید آن دارد مشابه «آیفون ۵سی» یا «آیفون اس‌ای» نیست که مدل ساده شده و ارزان قیمت گوشی‌های قبلی باشد.

«مینگ-چی کو» تحلیلگر سرشناس مرکز KGI که بهترین پیش‌بینی‌ها را در مورد محصولات اپل انجام می‌دهد و همواره گمانه‌زنی‌های او درست از آب درمی‌آید، در آخرین خبرها اعلام کرده است که شرکت اپل برای عرضه دو مدل متفاوت از آیفون ۶.۱ اینچی در سال ۲۰۱۸ میلادی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است. یکی از این مدل‌ها قابلیت پشیتبانی همزمان از دو سیم کارت را برای کاربران فراهم می‌کند و مدل دیگر فقط یک سیم کارت را در اختیار می‌گیرد.

این گمانه‌زنی یکی از بزرگترین تغییر سیاست‌ها در روند فعالیت‌های اپل را نشان می‌دهد. این شرکت تاکنون در هیچ یک از محصولات خود قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را برای کاربران فراهم نکرده بود و چنین آیفونی هرگز به تولید نرسید. گوشی‌های هوشمند دو سیم کارته در کشور چین بسیار محبوب هستند و این اتفاق می‌تواند به اپل کمک کند در بزرگترین قطب تلفن همراه جهان سهم بیشتری را به دست آورد.

چرا اپل تصمیم گرفته است آیفون را ارزان کند؟

با این وجود آقای کو ادعا کرده است که یک تفاوت بزرگتر هم بین دو گوشی ۶.۱ اینچی مذکور وجود دارد و آن هم قیمت دو دستگاه است. او در این خصوص گفت: «آیفون مجهز به نمایشگر ۶.۱ اینچی ال‌سی‌دی فناوری دی‌اس‌دی‌اس را در خود جا داده است و از یک سیم کارت پشتیبانی می‌کند. ما بر این باوریم که این اتفاق دو مزیت عمده دارد: اول آنکه به اپل امکان می‌دهد برای کاهش قیمت دستگاه آزادی عمل بیشتری داشته باشد، و همچنین به میزان قابل ملاحظه امکان عرضه گسترده‌تر گوشی تک سیم کارته با قیمت ارزان را برای اپل فراهم می‌کند. به عنوان مثال، اگر مدل دی‌اس‌دی‌اس با قیمت ۶۵۰ تا ۷۵۰ دلار وارد بازار شود، مدل تک سیم کارته با قیمت ۵۵۰ تا ۶۵۰ دلار فروخته می‌شود. مزیت دوم این است که مدل دی‌اس‌دی‌اس به اپل کمک می‌کند سهم خود را در بازار جهانی افزایش دهد و در کشور چین که قطب تلفن همراه جهان محسوب می‌شود بازار گسترده تری را به دست آورد».

اپل هم اکنون موقعیت خوبی در بازار جهانی دارد و‌ با این وجود باید توجه داشت بخش اعظم درآمدهای اپل از فروش آیفون تامین می‌شود و هرگونه تصمیم نادرست در زمینه تولید و عرضه این محصول می‌تواند شرکت یاد شده را با مشکلات عدیده مواجه کند. این اتفاق شرکت اپل را در موقعیت دشواری قرار داده است و اپل برای آنکه بتواند در بازار جهانی حضور داشته باشد، می‌بایست رقابت گسترده‌تری با شرکت‌های مختلف بکند و به نیاز آن دسته از کاربرانی که نمی‌توانند برای خرید گوشی هوشمند ۱۰۰۰ دلار پرداخت کنند هم پاسخ دهد.

یکی از اثرگذارترین روش‌ها برای فروش تعداد بیشتری گوشی هوشمند این است که اپل قیمت آیفون را پایین بیاورد.

چرا اپل تصمیم گرفته است آیفون را ارزان کند؟

شرکت اپل پیش از این هم قیمت گوشی‌های خود را اندکی تغییر داده بود تا توجه کاربران را به خود جلب کند. «آیفون ایکس» از جمله تجربیات اپل بود که نشان داد چگونه می‌تواند با یک گوشی گران‌تر از ۱۰۰۰ دلار مقابل کاربران حضور یابد و در این میان «آیفون ۵سی» یا «آیفون اس‌ای» که گوشی‌های ارزان اپل بودند هم نتوانستند به میزان زیاد مورد توجه کاربران جهانی قرار بگیرند.

دو گوشی ارزان یاد شده مشکلاتی را در پی داشتند. شرکت اپل سعی کرده بود ظاهر آنها را به گونه‌ای تولید کند که نشان دهد آنها ارزان‌تر هستند و از این رو بدنه دو گوشی یاد شده از جنس پلاستیک ساخته شده بود. گوشی «آیفون ۵سی» رنگبندی شاد متفاوت با رنگ‌های آیفون اصلی را شامل می‌شد و بدنه پلاستیکی داشت، در مقابل گوشی هوشمند «آیفون اس‌ای» نیز طراحی قدیمی آیفون را شامل می‌شد و همین مسئله باعث شد کاربران استقبال چندانی از آنها نکنند.

به هر حال سیاست اپل بر این اساس بود که اگر شما می‌خواهید یک گوشی ارزان بخرید، بهتر است که شکل ظاهری آن هم با خواسته شما یکسان باشد و مشخص شود که گوشی ارزان خریداری کرده‌اید.

با این وجود عرضه یک دستگاه گوشی هوشمند ارزان با شکل ظاهری مشابه گوشی‌های گران از دیگر سیاست‌هایی است که کاربر را مجاب می‌کند تا آن را خریداری کنند و ضمن در اختیار داشتن یک دستگاه گوشی زیبا و کارآمد، هزینه زیادی را برای آن پرداخت نکند. در این میان باید توجه داشته باشید در بازار امروزی تعداد زیادی گوشی هوشمند با قیمت ۵۵۰ تا ۶۵۰ دلار موجود هستند که آنها را می‌توان در خانواده پرچمداران طبقه‌بندی کرد تا کاربر با پرداخت این مبلغ بتواند یک دستگاه گوشی هوشمند پیشرفته با ظاهر قابل قبول را در اختیار بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا