سگ‌ها هم مضطرب و بدبین می‌شوند!

صاحبان سگ‌ها می‌بایست در مورد درمان اضطراب این حیوانات بیشتر توجه داشته باشند و این اتفاق را یک رفتار عادی و طبیعی معنی نکنند.

موبنا – حدود یک‌سوم سگ‌ها هنگام مشاهده اتفاقاتی از جمله ترک محل توسط صاحب خود برخی اختلالات رفتاری از خود نشان می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به سر و صدا کردن، غلت خوردن روی زمین یا … اشاره کرد. نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داده است سگ‌هایی که اضطراب دارند ممکن است به یک دلیل مهم از زندگی خود لذت نبرند: احساس بدبینی.

این مطالعه بخشی از پروژه بزرگ انجمن سلطنتی بریتانیا بود که با عنوان «پیشگیری از بی‌دقتی به حیوانات» به انجام رسید و محققان بر اساس آن آزمایش‌های مختلفی را انجام دادند تا دریابند سگ‌های خانگی پس از آنکه به یک محیط عادت کردند و با آن بزرگ شدند، چگونه می‌توانند از آن جدا شوند و این اتفاق چقدر می‌تواند روی روحیات و حالات آنها تاثیر بگذارد. «امیلی بلک‌وِل» از محققان علوم رفتارشناسی حیوانات در دانشگاه بریستول انگلستان در این خصوص گفت محققان در پی این بررسی‌ها تصمیم گرفتند نگاه دقیق‌تری به وضعیت و شرایط عاطفی سگ‌ها داشته باشند. بلک‌وِل توضیح داد اضطراب در سگ‌ها از سال‌ها قبل برای او اهمیت زیادی داشت. زیرا در دوره دبیرستان، مدرسه او در نزدیکی خانه بود و زمانی که او در کلاس درس حاضر می‌شد به راحتی می‌توانست فضای بیرون را مشاهده کند و بی‌تابی‌های سگ خانگی خود را ببیند و صداهای او را بشنود.

سگ‌ها هم مضطرب و بدبین می‌شوند!

دکتر بلک‌وِل و همکارانش در این مطالعه احساسات و حالات روحی ۲۴ سگ را در دو مرکز جدا در انگلستان مورد بررسی قرار دادند. در یک بخش محققان یک سگ را پشت صفحه چوبی قرار دادند و ظرف فلزی غذای سگ در طرف دیگر این صفحه چوبی قرار گرفت. سپس دو ظرف غذای خالی و محتوی خوراکی برای سگ در نظر گرفته شد که هر یک از آنها در یک طرف اتاق قرار گرفت. بلک‌ول توضیح داد سگ‌ها به سرعت یاد گرفتند که اگر ظرف غذا در یک طرف اتاق خالی بود باید از صفحه چوبی عبور کنند و ظرف دیگر را بیابند. با این وجود اگر سگ‌ها پس از اندکی بررسی موفق نشدند ظرف پر از غذا را پیدا کنند، یک ناامیدی بزرگ برای آنها ایجاد می‌شد و دست از ادامه تلاش برمی‌داشتند. در این میان برخی سگ‌ها فقط ظرف خالی را مشاهده می کردند و بعضی دیگر با خشم آن را برمی‌گردادند.

نوشته های مشابه

هنگامی که این الگو در سگ‌ها شناسایی شد، محققان سعی کردند فاصله میان دو ظرف پر و خالی را بیشتر کنند و آنها را در دورترین حالت ممکن قرار دهند. سگ‌هایی که در ابتدا سعی کردند به دنبال ظرف غذا بگردند خوش‌بینی بیشتری داشتند و تلاش بیشتری در این زمینه انجام دادند. در این میان آن دسته از سگ ها که علاقه کمتری به پیدا کردن کاسه پر از غذا نشان دادند، بدبین‌تر بودند. لازم به ذکر است که محققان از روش‌ها و آزمایش‌های مشابه برای محاسبه میزان خوش‌بینی و بدبینی در دیگر جانداران از جمله انسان‌ها استفاده کرده‌اند.

محققان همچنین بررسی‌هایی را انجام دادند تا رفتارهای سگ در شرایطی که در خانه رها می‌شود را هم تحلیل کنند. این سگ‌ها رفتارهایی از جمله گرسنه ماندن، روی زمین غلت زدن یا … نشان دادند که تمامی این رفتارها در راستای بدبینی آنها به صاحب‌شان صورت گرفت. بلک‌وِل در این خصوص گفت: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند رفتار مربوط به جدایی سگ‌ها از صاحب‌شان یک رفتار طبیعی در این حیوانات است. آنها بر این باورند اینکه صاحب سگ او را ترک می‌کند باعث عصبانیت سگ می‌شود و به همین خاطر است که ممکن است سگ کفش صاحب خود را در این شرایط بجود. ولی ما باید بگویم که این اتفاق می‌تواند نشان از یک مشکل روانی برای سگ باشد». بلک‌ول بر این باور است که صاحبان سگ‌ها می‌بایست در مورد درمان اضطراب در این حیوانات بیشتر توجه داشته باشند و این اتفاق را یک رفتار عادی و طبیعی معنی نکنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا