این خمیر دندان یک «متخصص» است! (+عکس)

محققان موفق به ساخت مواد جدیدی برای ساخت خمیردندان شدند که با استفاده از آن مینای دندان ترمیم میشود تا پوسیدگی ها و حفره ها در دندان بدون رفتن به دندانپزشکی از بین برود.

موبنا – گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن موفق به ساخت محصول مناسب و طبیعی شدند که برای بازسازی مینا و درمان حفره‌های دندان از پروتئین‌ها استفاده می‌کند تا نیاز شما برای رفتن نزد دندانپزشک به حداقل برسد و به عبارت ساده‌تر با مسواک زدن بتوانید بیماری‌های دهان و دندان را از بین ببرید. یافته‌های حاصل از بررسی‌های این گروه تحقیقاتی در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «مهندسی و علوم مواد زیستی ACS» به انتشار رسیده است.

پروفسور «مهمت ساریکایا» مدیر این گروه تحقیقاتی که در دپارتمان مهندسی شیمی و علوم سلامت دانشگاه واشنگتن در حوزه علوم مواد و مهندسی ساخت تدریس می‌کند در این خصوص گفت: «هدایت پپتایدها در محیط دهان از جمله روش‌های جایگزین محسوب می‌شود تا به کمک آن بتوان سلامت دهان و دندان را بیش از پیش تضمین کرد». پپتایدها در اصل ترکیب متشکل از دو یا چند اسید آمینه هستند که در یک زنجیره طبقه‌بندی می‌شوند و برای بدن انسان مزایای فراوانی را به همراه دارند.

این محصول بیوژنتیک در حالت تئوری می‌تواند دندان‌ها را بازسازی کند، پوسیدگی‌ها و خوردگی‌های دندان را از بین ببرد و بدون آنکه فرد نیاز داشته باشد با پرداخت هزینه زیاد مشکلات ساده خود را نزد دندانپزشک برطرف کند، به راحتی با مسواک زدن بر آنها فایق آید.

این خمیر دندان یک «متخصص» است! (+عکس)

نوشته های مشابه

ساریکایا توضیح داد: «فرمول تشکیل پپتایدها بسیار ساده است و بنابراین می‌توان از آنها در تمامی مواد پزشکی و حتی لوازم بهداشتی شخصی استفاده کرد».

پوسیدگی‌های دندان بیش از یک درد ساده محسوب می‌شوند. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، حفره‌های دندانی تقریبا در همه گروه‌های سنی اثرگذار هستند و می‌توانند نگرانی‌های جدی برای سلامت افراد به وجود آورند. علاوه بر این، هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم درمان حفره‌های دندانی و بیماری‌های مرتبط با آن بار اقتصادی گسترده‌ای را به افراد و سیستم‌های مراقبت بهداشتی تحمیل کرده است.

این خمیر دندان یک «متخصص» است! (+عکس)

«سامی دوگان» از پروفسورهای دپارتمان دندانپزشکی ترمیمی در دانشگاه واشنگتن در این خصوص اظهار داشت: «باکتری‌های متابولیزه شکر و سایر کربوهیدرات‌های قابل سوخت‌ و ساز در بدن می‌توانند پس از قرار گرفتن در محیط‌های مناسب مینای دندان را از بین ببرند و باعث ایجاد خوردگی در بافت دندان شوند».

اگرچه خراب شدن دندان در مراحل اولیه چندان جدی تلقی نمی‌شود و نگران کننده نیست، ولی هنگامی که حفره از طریق مینای دندان پیشرفت کند نگرانی‌های جدی برای سلامت انسان به وجود می‌آید. در این میان اگر بافت دندان به طور کامل از بین برود، پوسیدگی دندان می‌تواند به از دست رفتن کامل دندان منجر شود. این اتفاق عواقب نامطلبوبی را برجا می‌گذارد و باعث می‌شود احتمال بروز دیگر بیماری‌ها افزایش یابد.

این خمیر دندان یک «متخصص» است! (+عکس)

فناوری جدید مبتنی بر پپتایدها این امکان را فراهم می‌کند تا پس از هر بار استفاده از آن بین ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر مینای جدید روی دندان ایجاد شود. هنگامی که فرآیند ترمیم مینای دندان به طور کامل انجام شود، این فناوری می‌تواند در هر دو حالت خصوصی و بهداشت عمومی در قالب خمیردندان‌ها، ژل‌های شست‌وشوی دهان، دهان شویه‌ها، کامپیوزیت‌ها و … به عنوان یک جایگزین ایمن برای روش‌های دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. فناوری جدید به مردم امکان می‌دهد به صورت روزانه مراقبت‌های دندانپزشکی را بیش از گذشته انجام دهند و به صورت شخصی بدون داشتن اطلاعات تخصصی مینای دندان خود را تقویت کنند. پیش‌بینی شده است خمیردندان‌های ساخته شده با این پپتایدها در گروه‌های سنی مختلف به سادگی مورد استفاده قرار گیرند.

این خمیر دندان یک «متخصص» است! (+عکس)

محققان دانشگاه واشنگتن پپتایدهای ویژه‌ خود را از یک پروتئین به نام آملوژنین به دست آوردند که این پروتئین برای ایجاد لایه سخت روی دندان حیاتی است و ماده ای را ایجاد می‌کند که مینای دندان به کمک آن مجدد ترمیم می‌شود. محققان مواد پپتایدی خود را بر روی ضایعات دندانی که به صورت مصنوعی در شرایط آزمایشگاهی ایجاد شده بود آزمایش کردند. در این بررسی‌ها مشخص شد پس از هر بار استفاده از پپتاید جدید بین ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر مینای جدید روی دندان ایجاد شده است.

بد نیست بدانید مینا در یک فرآیند شیمیایی به نام آمیلوژنسیز در محیط داخلی دهان رشد می‌کند. با این حال هنگامی که رشد دندان متوقف می‌شود، سلول‌های مخصوص ساخت مینای دندان فعالیت خود را متوقف می‌کنند و به صورت علمی گفته می‌شود که این سلول‌ها می‌میرند. «سامی دوگان» یکی از پروفسور های حاضر در این مطالعه که در دانشگاه واشنگتن تدریس می‌کند توضیح داد زمانی که باکتری‌ها به واسطه فرآیندهای متابولیکی شکر و دیگر کربوهیدرات‌ها در محیط دهان رشد می‌کنند، مینای دندان به مرور زمان تحلیل می‌رود و اگر مراقب آن نباشیم فرد در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های دهان و دندان قرار می‌گیرد. با این توضیحات پپتاید جدید کمک می‌کند مینا به رشد خود ادامه دهد و جلوی بروز بیماری‌های مختلف گرفته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا