باهوش ترین حیوانات این کره خاکی! (+تصاویر)

پژوهش های دانشمندان کانادایی و اسکاتلندی نشان داده اند کلاغ ها از منطق برای درک محیط اطراف خود به روشی که ممکن است حتی از توانایی میمون های بزرگ نیز پیشی بگیرد، استفاده می کنند.

موبنا؛ محمد مهدی حیدرپور – انسان تنها مخلوق هوشمند در سیاره زمین نیست. بنابر گزارش نشنال جئوگرافیک، پژوهش های مختلف نشان داده اند که برخی حیوانات بسیار باهوش‌تر از آن چیزی هستند که مردم فکر می کنند. با در نظر گرفتن این حقیقت، در ادامه با برخی از باهوش‌ترین موجودات سیاره زمین بیشتر آشنا می شویم.


کلاغ ها حیواناتی فوق العاده کاردان هستند و به عنوان موجوداتی که توانایی انجام چند وظیفه را دارند، شناخته می شوند. پژوهش های دانشمندان کانادایی و اسکاتلندی نشان داده اند کلاغ ها از منطق برای درک محیط اطراف خود به روشی که ممکن است حتی از توانایی میمون های بزرگ نیز پیشی بگیرد، استفاده می کنند.


دلفین ها به عنوان حیواناتی هوشمند در جهان مشهور هستند. بنابر گزارش دیسکاوری نیوز، مغز بزرگ دلفین برای آگاهی و احساسات شکل گرفته است. در حقیقت، مغز دلفین ها از نظر ساختاری پیچیده‌تر از مغز انسان ها است. به گفته “لوری مارینو”، کارشناس دلفین در دانشگاه اموری، اگر استانداردهای انسانی برای هوش روی حیوانات به کار گرفته شود، دلفین ها به سطوح استعداد مغز ما بسیار نزدیک هستند.


موش ها از شهرتی بد به عنوان عاملی بیماری‌زا برخوردار هستند، اما آنها حیواناتی بسیار باهوش محسوب می شوند. به گفته پژوهشگران دانشگاه گوئلف در انتاریو، اگرچه موش های صحرایی ممکن است قادر به انجام وظایف شناختی با استفاده از راهبردهایی که در سوژه های انسانی مشاهده می شوند، نباشند اما اغلب به روش خود موفق هستند.


خوک ها ممکن است باهوش‌ترین حیوانات اهلی در جهان باشند. بنابر گزارش نیویورک تایمز، پژوهشگران دریافته اند خوک های اهلی می توانند از آیینه ها برای یافتن غذای خود استفاده کنند و همچنین برای تصاحب غذای بیشتر خوک های دیگر را فریب دهند. خوک ها از قدرت یادگیری خیلی سریع برخوردار هستند و می توانند ترفندهایی مانند پریدن از میان حلقه تا انجام بازی ویدیویی با جوی استیک را عملی کنند.


بونوبو نزدیک‌ترین پسر عموی شامپانزه، یکی دیگر از حیوانات هوشمند معروف، است. بونوبوها که نسل‌شان به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد تنها در آفریقای مرکزی ساکن هستند. همانند میمون های بزرگ دیگر، بونوبوها استفاده از زبان اشاره و علامت ها را فرا می گیرند. بنابر گزارش نشنال جئوگرافیک، بونوبویی به نام کنزی تخته ارتباط علامت‌هایش را با خود حمل می کند و از طریق آن می تواند با پژوهشگران صحبت کند. همچنین، کنزی ترکیبی از علامت ها را اختراع کرده است تا افکار خود را بیان کند.


احتمالا هنگامی که یک سنجاب را در حال عبور از خیابان مشاهده می کنید با خود گفته اید آیا وی از خطر آگاه است؟ بنابر پژوهش های صورت گرفته ممکن است آنها از این مساله آگاه باشند، اما وقتی غذا در سمت دیگر خیابان وجود داشته باشد، ممکن است اهمیتی به خطر ندهند. بنابر گزارش ساینس دیلی، سنجاب از قدرت یادیگری خیلی سریع سود می برد و همچنین از همنوعان خود چیزهای جدید را یاد می گیرد. سرقت غذا یکی از مواردی است که سنجاب ها به نسل های بعدی خود منتقل می کنند.


فیل ها به عنوان حیواناتی باهوش شناخته می شوند. استفاده از ابزار مانند برگ نخل برای دور کردن مگس ها در این حیوانات مشاهده شده است. همچنین برای ورود بی سر و صدا به مزرعه پرورش موز فیل هایی که دارای زنگوله های چوبی بوده اند از گل یا خاک رس برای خفه کردن صدای زنگوله استفاده کرده اند.


گاوها شبیه حیواناتی آرام که تنها نگران نشخوار کردن هستند، به نظر می رسند. اما مطالعات نشان داده اند این حیوانات از زندگی عاطفی پیچیده و غنی بهره می برند. بنابر گزارش نشریه تایمز، دانشمندان دریافته اند گاوها دارای دوستان و دشمنان هستند. همچنین، آنها قادر به حس احساسات قوی مانند درد، ترس و حتی اضطراب هستند.


زنبورها از آن چه که دانشمندان هوش گروهی کلاسیک می نامند، سود می برند. یک زنبور به تنهایی ممکن است در مفهوم کلاسیک هوشمند نباشد، اما یک کندو زنبور این گونه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا