درمان افسردگی با شبیه‌سازی مغزی

پژوهشگران آمریکایی طی پژوهشی نشان دادند که درمان افسردگی با شبیه‌سازی مغزی می‌تواند روش جایگزینی برای استفاده از دارو باشد.

موبنا – دانشمندان موفق شده‌اند با استفاده از شبیه‌سازی مغزی، با موفقیت، افسردگی را در موش‌ها درمان کنند و راه را برای روش‌های جایگزین درمان مشکلات روانی بدون استفاده از دارو هموار سازند.

گروهی از پژوهشگران ” بیمارستان کودکان فیلادلفیا”(CHOP) در آمریکا، نشان داده‌اند که برای ایجاد رفتار “ضد افسردگی” در حیوانات، می‌توان مسیری را در مدار مغز، شبیه‌سازی کرد.

این پژوهش، موفقیت چشمگیری در درمان بیماری‌های روانی محسوب می‌شود.

دکتر “آملیا ایچ”(Amelia J Eisch)، پژوهشگر عصب‌شناسی و سرپرست این پژوهش گفت: اختلال افسردگی اساسی، یک مشکل جدی در جهان است. درمان‌های موجود، برای بسیاری از افراد مفید هستند اما امکان بازگشت و عوارض جانبی زیادی دارند. از آنجا که دانشمندان، افسردگی را ناشی از ناکارآمدی مدار مغز می‌دانند، ادعای ما این است که شاید تنظیم یک مدار خاص، به درمان بیماری مورد نظر منجر شود.

تمرکز این گروه پژوهشی، بر یک مدار متصل به هیپوکامپ که کنترل حالت و حافظه را در دست دارد، بود. از آنجا که ثابت شده بود هدف قرار دادن مستقیم هیپوکامپ در پژوهش‌های پیشین، کشنده است، گروه دکتر ایچ تصمیم گرفت قسمتی را در بالای این ناحیه در موش‌های آزمایشگاهی، هدف قرار دهد.

در حال حاضر مشخص شده که شبیه‌سازی این مسیر موسوم به ” Ent”، حافظه و یادگیری را بهبود می‌بخشد اما این پژوهش، نخستین بررسی برای پی بردن به چگونگی تاثیر آن بر حالت است.

آنها کارشان را با بررسی استرس در موش‌ها آغاز کردند و دریافتند در این مسیر، پروتئینی وجود دارد که هنگام استرس، افزایش می‌یابد و سیگنال‌ها را متوقف می‌کند.

این گروه برای بررسی اتصال مورد نظر، موش های آزمایشگاهی را در دسته‌های گوناگون مورد بررسی قرار داد. نیمی از موش‌ها، برای تولید نکردن این پروتئین متوقف‌کننده، از نظر ژنتیکی مهندسی شدند و نیم دیگر، گروه کنترل بودند.

طی یک آزمایش شنا، یکی از پژوهشگران، چگونگی رفتار یک موش را پس از قرار گرفتن در ظرف آب، مشاهده کرد. هر موش، حرکت خود را تا جایی ادامه می‌داد که بی‌حرکت و شناور شود اما موش‌هایی که رفتار ضد افسردگی در آن‌ها وجود داشت، شنا را تا زمان طولانی‌تری پیش از تسلیم شدن، ادامه دادند.

دکتر “سانگی یان” (Sanghee Yun)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: یافته‌های ما، نخستین شواهد در مورد درمان احتمالی افسردگی با هدف قرار دادن این مدار مغزی به خصوص هستند.

دکتر ایچ ادامه داد: این نخستین مرحله از کار ماست؛ بنابراین برای تشخیص این که آیا امکان تبدیل این دانش به درمان‌های عملی و غیرتهاجمی برای افراد مبتلا به افسردگی وجود دارد یا نه، پژوهش بیشتری مورد نیاز است.

وی افزود: درمان‌های موجود شبیه‌سازی مغزی برای درمان افسردگی، برای بسیاری از بیماران مفید هستند اما برای همه آنها کاربرد ندارند و موجب عوارضی چون فراموشی و نقص شناختی می‌شوند. افزایش تعداد ابزار در دسترس برای درمان افسردگی و یافتن ابزاری که عوارض جانبی کمتری دارند، موضوع بسیار مهمی است.

این پژوهش، در مجله ” Nature Medicine” به چاپ رسید.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا