درمان حفره‌های دندان بدون پر کردن

دانشمندان یک محصول جدید اختراع کردند که موجب رشد دوباره مینای دندان می‌شود و شیوه جدیدی در درمان حفره‌های دندانی محسوب می‌شود.

موبنا – محققان دانشگاه واشنگتن یک درمان مبتنی بر پپتید را برای درمان بیماری‌های دندان توسعه دادند. در این روش از زنجیره‌های کوتاه آمینو اسید که توسط پیوندهای پپتیدی مرتبط می‌شوند استفاده کردند.

زمانی که از این محصول مصنوعی بر روی آسیب‌های دندانی استفاده شود رشد دوباره مینای دندانی آغاز می‌شود.

مهمت ساریکایا(Mehmet Sarikaya) متخصص مواد گفت: استفاده از پپتیدها یک جایگزین سالم برای مراقبت‌های بهداشتی دندان در حال حاضر است.

مینای دندان توسط نوعی سلول به نام آملوبلاست تولید می‌شود و این پروتئین‌های پنهان موجب تشکیل مینای دندان می‌شوند.

هنگامی که فرایند مینای دندان کامل شود و دندان‌ها ظاهر شوند آملوبلاست‌ها از بین می‌روند و ما در طول عمر مینای دندان را از دست می‌دهیم.

سامی دانگان، دندانپزشک اظهار کرد: باکتری‌ها، متابولیسم قندها و سایر کربوهیدرات‌ها در محیط دهان و اسید موجب از بین رفتن مینای دندان می‌شوند.

البته با استفاده از بزاق، خمیر دندان فلوراید و افزودنی‌های آب آشامیدنی می‌توان دوباره مینای دندان را تجدید کرد. اما هنگامی که یک حفره قابل مشاهده در دندان وجود دارد باید دندانپزشک آن را درمان کند که با پرکردن حفره با مواد خاص امکان‌پذیر است.

این گروه برای درمان این حفره‌ها از پپتیدهای مبتنی بر این پروتئین استفاده و این مواد را در یک محیط آزمایشگاهی بررسی کردند.

نتایج نشان داد درمان با پپتید منجر به دوباره‌سازی یک لایه نسبتا ضخیم شبیه ساختار مینای دندان سالم می‌شود.

البته هنوز باید آزمایش‌هایی برای استفاده از پپتید در دهان انجام شود. همچنین برای حفره‌های عمیق که به لایه درونی زیر مینای دندان می‌رسند پر کردن دندان با روش قبل بهترین درمان محسوب می‌شود.

اما محققان معتقدند برای کاهش هزینه‌های دندانپزشکی و کمک به افراد می‌توان از این ماده برای پیشگیری به عنوان خمیردندان و یا ژل استفاده کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه ACS Biomaterials Science & Engineering منتشر شده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا