تشخیص سرطان با تست ادرار برای اولین بار

یک شرکت ژاپنی در نظر دارد برای نخستین بار، برای تشخیص ساده و کم‌هزینه سرطان از آزمایش ادرار استفاده کند.

موبنا – یک شرکت ژاپنی قصد دارد نخستین آزمایش جهان را برای تشخیص سرطان از طریق نمونه ادرار انجام دهد که در صورت اثبات، کمک بزرگی برای بررسی این بیماری کشنده خواهد بود.

شرکت مهنسی و فناوری اطلاعات “هیتاچی”(Hitachi) در ژاپن، دو سال پیش، این فناوری اساسی را برای تشخیص سرطان سینه و روده از طریق نمونه‌های ادرار، ابداع کرد.

“چیهارو اودایارا”(Chiharu Odaira)، سخنگوی این شرکت گفت: اکنون، شرکت “هیتاچی”، این روش را با استفاده از ۲۵۰ نمونه ادرار آغاز کرده است تا مشخص کند که آیا امکان بررسی نمونه‌ها در دمای اتاق وجود دارد یا نه.

اگر این روش عملی شود، آزمایش سرطان برای مردم بسیار ساده‌تر خواهد شد زیرا دیگر نیازی نیست برای انجام آزمایش خون، به سازمان‌های پزشکی بروند.

این روش، در تشخیص سرطان‌های مربوط به کودکان نیز موثر خواهد بود.

به گفته اودایارا، این روش، به‌خصوص برای آزمایش کودکانی که سن کمی دارند و اغلب از سوزن می‌ترسند، مفید است.

این پژوهش که در اوایل سال جاری به چاپ رسید، نشان داد که یک نمونه خونی جدید، برای تشخیص هشت نوع گوناگون از سرطان، پیش از گسترش آنها در بدن، امیدوارکننده بوده است.

روش‌های معمول تشخیص سرطان سینه، در صورت شناسایی خطر، ماموگرافی و بافت‌برداری بعد از آن است.

برای سرطان روده در بیمارانی که در سطح بالایی از خطر قرار دارند، معمولا بررسی از طریق آزمایش مدفوع و کولونوسکوپی انجام می‌شود.

شرکت هیتاچی در بیانیه‌ای گفت: فناوری این شرکت، بر تشخیص مواد زائد داخل نمونه ادرار تمرکز دارد که عملکردشان مانند یک “نشانگر زیستی” – ماده‌ای طبیعی که می‌تواند یک بیماری خاص را شناسایی کند – است.

هدف این روش، بهبود تشخیص ابتدایی سرطان ، نجات زندگی افراد و کاهش هزینه پزشکی و اجتماعی در کشور است.

اودایارا افزود: این آزمایش که قرار است با همکاری “دانشگاه ناگویا” (Nagoya University) در ژاپن انجام شود، از ماه جاری آغاز خواهد شد و تا ماه سپتامبر ادامه خواهد یافت. با این که استفاده از این فناوری، به موضوعاتی مانند گرفتن تایید مقامات بستگی دارد، هدف ما این است که تا سال ۲۰۲۰ در دسترس قرار گیرد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا