گرفتن عکس‌های با کیفیت آزمایشگاهی با گوشی

هوش مصنوعی به میکروسکوپ‌های مبتنی بر گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند تا عکس‌هایی با کیفیت آزمایشگاهی تولید کنند.

موبنا – در حال حاضر ابزار مختلفی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تصاویری با اندازه‌های میکروسکوپی را با گوشی هوشمند خود تولید کنید. با این حال، متاسفانه محدودیت‌های لنز دوربین گوشی و حسگر تصویر گوشی به این معنی است که این تصاویر هنوز به خوبی تصاویر گرفته شده توسط یک میکروسکوپ آزمایشگاهی نیستند.

با این حال، با توجه به پیشرفت‌های اخیر در زمینه هوش مصنوعی، این امر می‌تواند تغییر کند.

این کار توسط یک گروه از دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس(UCLA) به رهبری پروفسور “آیدوگان اُزجان”، با گرفتن عکس‌های میکروسکوپی از نمونه‌های بافت ریه و خون آغاز شده است.

آنها این کار را دو بار انجام دادند، ابتدا با استفاده از یک میکروسکوپ آزمایشگاهی استاندارد، سپس با استفاده از یک گوشی هوشمند با یک ابزار متصل‌شونده میکروسکوپی که با یک چاپگر سه‌بعدی به قیمت ۱۰۰ دلار ساخته شده بود.

هر دو مجموعه تصاویر پس از آن به یک لپ‌تاپ ارسال شد که یک الگوریتم مبتنی بر یادگیری عمیق را اجرا کرد.

با استفاده از عکس‌های میکروسکوپ آزمایشگاهی به عنوان مرجع، این الگوریتم آموخت که چگونه به سرعت کیفیت عکس‌های گوشی هوشمند را تا جایی که کیفیت آن‌ها با آن عکس‌های مرجع مشابه باشند، افزایش دهند و سطح وضوح و تفکیک رنگ مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی را داشته باشند.

این سیستم نشان داد که قادر است به طور دقیق کیفیت تصاویر با کیفیت پایین را افزایش دهد، حتی اگر تصویری با کیفیت مناسب برای استفاده به عنوان راهنما یا مرجع نداشته باشد.

گرفتن عکس‌های با کیفیت آزمایشگاهی با گوشی

در حال حاضر امید است که این فناوری بتواند در مناطق فقیر که با کمبود و فقدان میکروسکوپ مواجه هستند، استفاده شود.

پروفسور “اُزجان” می‌گوید: ما با استفاده از یادگیری عمیق تصمیم گرفتیم شکاف موجود در کیفیت تصویر بین میکروسکوپ‌های ارزان قیمت مبتنی بر تلفن همراه و میکروسکوپ‌های استاندارد را که از لنزهای با کیفیت بالا استفاده می‌کردند، برداریم.

وی افزود: ما بر این باوریم که دستاورد ما به طور گسترده‌ای قابلیت استفاده برای سایر سیستم‌های میکروسکوپ ارزان‌قیمت که از لنزهای ارزان قیمت یا دوربین استفاده می‌کنند و جایگزینی با میکروسکوپ‌های کیفیت بالا با گزینه‌های ارزان قیمت را دارند.

این تحقیق اخیرا در مجله ACS Photonics منتشر شده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا