نمونه برداری از پوست بدون ایجاد زخم (+عکس)

پروفسور تارل پروو و تیم او یک نمونه از دستگاه میکروبیوپسی (Microbiopsy) را تولید کرده‌اند که می‌تواند نمونه‌های سلولی پوست را به شکل بی‌درد و بدون ایجاد لکه روی پوست بردارد.

موبنا؛ علی مهدوی – سرطان پوست نوعی بیماری است که نشانه وجود آن اغلب در قالب خال‌های گوشتی و یا نقاط عجیب و غریب می‌باشد و معمولا دستگاه‌های نمونه برداری در حال استفاده، برای تشخیص علامت بدخیم بودن یا نبودن نیاز به زمان زیادی دارند. در حال حاضر یک تیم استرالیایی یک دستگاه نمونه برداری کوچک را تولید کرده که استفاده از آن برای بیمار به نوعی از تهاجم و درد کمتری برخوردار است و هیچ لکه و آسیبی به جای نخواهد گذاشت.

نمونه برداری از پوست بدون ایجاد زخم (+عکس)

نمونه برداری، یک فرایند معمولی است، اما جمع آوری نمونه‌های بزرگی از سلول‌های پوست می‌تواند شدیداً تهاجمی و آسیب‌زا باشد. این فرایند می‌تواند به چندین شکل انجام شود: ممکن است پزشک با استفاده از یک دستگاه پانچ مانند، یک لایه کوچک را از قسمت مشکوک پوست بردارد و یا مقدار بیشتری از پوست را با استفاده از یک چاقوی جراحی برش دهد. در هر دو صورت، آثار و زخم ایجاد شده به قدری می‌تواند عریض و عمیق باشد که شاید نیاز به بخیه داشته باشد و معمولاً “اسکار”های کوچکی از خود باقی خواهد گذاشت. این برای قسمت‌های ظاهری، مخصوصاً صورت اصلاً ایده‌آل نیست.

نمونه برداری از پوست بدون ایجاد زخم (+عکس)

نوشته های مشابه

اما شاید برایتان سوال باشد که “اسکار” چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ هنگامی که پوست آسیب می‌بیند، لایه‌های پوست شروع به ترمیم آسیب دیدگی می‌کنند و طی این روند مقدار زیادی کلاژن در پوست تولید می‌شود. تشکیل اسکار فرآیندی طبیعی در ترمیم پوست است و همواره شکل، اندازه و عمق زخم در اندازه وضعیت اسکار تعیین کننده است. اسکار به طور طبیعی بین ۶ الی ۱۲ ماه اول پس از تشکیل درحال تغییر و کاهش بافت کلاژن است.
با در نظر گرفتن این موضوع، تارل پروو، استاد پژوهشی مؤسسه صنایع آینده استرالیا، در حال حاضر دستگاهی را طراحی کرده که می‌تواند نمونه‌های پوستی را با نفوذ و ایجاد خراش و درد کمتر جمع آوری کند. سوزن این دستگاه نمونه برداری نیم میلی‌متر قطر دارد و قسمتی از پوست را با عرض ۰.۱۵ میلی‌متر و عمق ۰.۴ میلی‌متر بر می‌دارد. در مقام مقایسه، می‌توان به سوزن‌های مورد استفاده در بیماران دیابتی اشاره کرد که ۳ تا ۴ میلی‌متر عمق دارند.

نمونه برداری از پوست بدون ایجاد زخم (+عکس)

نمونه برداری از پوست بدون ایجاد زخم (+عکس)

در آزمایشات اخیر، محل خراشی که توسط این دستگاه ایجاد شده بود، در طی یک هفته کاملاً بهبود یافته است و هیچ لکه یا اسکاری بر جای نگذاشته است. این روش بسیار کمتر از یک دستگاه نمونه برداری معمولی درد دارد، بنابراین نیازی به اعمال بیهوشی هنگام نمونه برداری نیست و این روش همچنین می‌تواند در بچه‌ها انجام شود. دستگاه میکروبیوپسی همچنین فرایند آزمایش را سریع‌تر می‌کند که این امکان را می‌دهد تا آزمایشات بیشتری انجام شود و برای سلامت یک بیمار در مدت زمان درمان خیلی بهتر است.

با هر بار نمونه برداری، این دستگاه حدود ۲۰۰ سلول پوست را جمع آوری کرده که همین مقدار برای شناسایی انواع سرطان‌های پوست کافی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا