اطلاعات کاربران در فضای ابری امنیت دارد؟

طبق تحقیقات صورت گرفته از سوی شرکت مک آفی، از هر چهار کاربر، اطلاعات حداقل یک نفر در فضای ابری همگانی به سرقت رفته است.

موبنا – شرکت مک آفی (McAfee) که در حوزه امنیت سایبری دستگاه‌های الکترونیکی همچون رایانه و گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند، به تازگی در گزارشی اعلام کرده است که اطلاعات شخصی و محرمانه تعداد زیادی از کاربران عادی و همچنین سازمان‌های خصوصی و دولتی در کشورهای مختلف جهان مورد سوءاستفاده هکرها و مجرمان سایبری قرار گرفته است.

نتایج این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که از هر چهار کاربر، اطلاعات حداقل یک نفر از آن‌ها در فضای ابری و سرویس‌های کلود (cloud) به سرقت رفته است.

طبق آمار منتشر شده، تعداد سرویس‌های فضای ابری و استفاده کاربران از آن‌ها در مقایسه با سال گذشته که ۹۳ درصد بوده، چهار درصد افزایش داشته و به ۹۷ درصد رسیده است.

نکته جالبی که در این پژوهش دیده می‌شود، آن است که علیرغم سرقت و افشای اطلاعات شخصی بالغ بر ۸۳ درصد از کاربران از سرویس‌های کنونی فضای ابری، ۶۹ درصد از آن‌ها هم اکنون به این سرویس‌های ابری و کلود اعتماد دارند و ترجیح می‌دهند که اطلاعات خود را به جای نگه‌داری در رایانه، گوشی و حافظه جانبی، در سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های فضای ابری ذخیره کنند.

“فضای ابری”، “فضای ذخیره‌ساز آنلاین”، “ذخیره‌ساز ابری”، “cloud”، “رایانش ابری” که این روزها در اطرافمان بسیار بکار می‌رود، به کاربران این امکان را می‌دهد تا تمامی اطلاعات و فایل‌های خود را در آن آپلود کرده و در هر زمان و هر مکان از طریق اینترنت به آن‌ها دسترسی داشته باشند و اطلاعات خود را دانلود کرده و مجدد استفاده کنند.

از مزایای این سرویس می‌توان به سهولت استفاده از آن، امنیت زیاد، ازبین نرفتن فایل‌ها، انتقال راحت فایل‌ها و قابلیت استفاده در هر مکان اشاره کرد و پیش‌بینی می‌شود که تا چند سال آینده کلیه هارددیسک‌ها و فلش مموری‌ها جای خود را به فضای ابری بدهند البته این در صورتی است که پهنای باند اینترنت کشورهای مختلف گسترش یابد.

در اصل فضای ابری از مجموعه‌ای از رایانه‌های به هم متصل، تشکیل شده است تا به عنوان یک سیستم واحد که اتصال به جای خاصی ندارند، عمل کنند. در این حالت هر کاربر تنها با اتصال به این سیستم و بدون نصب برنامه خاصی قادر خواهد بود تا از یک یا چند سرویس آنلاین مختلف استفاده کنند.

البته با وجود مزایای بسیاری که سرویس‌های فضای ابری از اول تاکنون داشته‌اند، همواره مورد نقد و انتقادات شدید از سوی تحلیلگران حوزه امنیت سایبری قرار گرفته‌اند چراکه آن‌ها بر این باورند دسترسی هکرها و مجرمان سایبری از این طریق بسیار آسان‌تر از حالت‌های دیگر است و کاربران گویا اطلاعات شخصی و محرمانه خود را دو دستی تقدیم هکرها و افراد غریبه کرده‌اند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا