دانشمندان درصدد استخراج طلا از سیم‌کارت‌های قدیمی

دانشمندان در مرکز آزمایشگاه‌های ملی ساندیا به تازگی دریافته اند که می‌توان با ارسال امواج فراصوتی به سیم‌کارت‌های غیرقابل استفاده، فلز طلای موجود در آن را خارج کنند.

موبنا – از آنجایی که در قطعات الکترونیکی مورد استفاده در دستگاه‌های دیجیتالی و همچنین سیم‌کارت‌های موجود، مقادیر اندکی فلزات گرانبها همچون طلا وجود دارد، دانشمندان آمریکایی فعال در مرکز آزمایشگاه‌های ملی ساندیا با ابداع روشی نوین، به تازگی کشف و اعلام کرده‌اند که می‌توان طلای بکار برده شده در سیم‌کارت‌های قدیمی و بلااستفاده را باری دیگر خارج کرد و از آن دوباره استفاده کرد.

تا قبل از اینکه دانشمندان و محققان به این روش دست یابند، این سیم‌کارت‌های قدیمی به دور انداخته می‌شد و به عقیده بسیاری از آنان، بدین ترتیب مقادیر قابل توجهی از طلا و فلزات گرانبها هدر می‌رفت. اما حالا می‌توان در آینده‌ای نزدیک، انتظار داشت که طلای مورد استفاده در سیم‌کارت‌های قدیمی، استخراج شده و به بیرون کشیده خواهد شد.

دیل هابر – یکی از شیمی‌دانان در حوزه مواد شناسی – در این باره می‌گوید: اگر بتوان طلا و سایر فلزات گرانبهای مورد استفاده در سیم‌کارت و دیگر قطعات الکترونیکی را بازیابی کنیم، قادر خواهیم بود سالانه از هدر رفتِ مقادیر قابل ملاحظه‌ای از این فلزات جلوگیری بعمل بیاوریم.

این تیم پژوهشی بر این باورند که این روش در راستای حفاظت بیشتر از محیط زیست و استخراج کمتر از معادن طلا و سایر فلزات برای ساخت قطعات الکترونیکی مختلف و استفاده در سیم‌کارت صورت گرفته است و نقش پررنگی را در محافظت از محیط زیست ایفا خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وب سایت ABC، روش انجام این کار، بدین صورت است که سیم‌کارت‌های موردنظر در آب آغشته شده و سپس با ارسال امواج فراصوتی به آن‌ها، فلزات تشکیل دهنده آن اعم از مس، طلا و غیره از هم جدا می‌شوند و کار برای بازیابی و استخراج آن‌ها برای دانشمندان آسان می‌شود.

این تیم پژوهشی همچنین درصدد ابداع روش‌های جدیدتر و ساده‌تری برای جداسازی فلزات تشکیل‌دهنده سیم‌کارت و سایر قطعات الکترونیکی هستند و امیدوارند که در سال‌های نه چندان دور، به روشی مرسوم و معمول در ابعاد وسیع‌تری در کشورهای میزبان غول‌های تکنولوژی در جهان تبدیل خواهند شد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا